امروز

پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۱۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش کمیته اطلاع رسانی هفته دولت دکتر ایرج در همایش استانی دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در استان خوزستان اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۷ درصد شاخص توسعه انسانی رشد کرده است و این یعنی ۱٫۶ دهم سالانه آموزش و سلامت رشد افزایشی داشته است و این در حالی است که در کل کشورها تنها سالانه ۶۹ صدم توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه نیاز به تخصیص اعتبارات بهتری در حوزه سلامت و بهداشت داریم، افزود: کشور ما دوبرابر در ۳۲ سال بعد از انقلاب اسلامی شاخص انسانی رشد کرده است و این آمار گویای این مسئله است که کشور ایران بعد از کره جنوبی توانسته در جهان مشکلات بهداشت خود را رفع کند و رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

حریرچی در رابطه با آمار ایران در بین ۲۰ کشور چشم انداز بهداشت و سلامت اظهار داشت: در۲۰ کشور چشم انداز کشور ما رتبه متوسط به پایین را دارد که این خود برای بهداشت و درمان یک امری منفی است.

در سال ۲۰۱۰ قبل از طرح تحول سلامت ۱۹ کشور زیر ۱۰ درصد در توسعه بهداشت سلامت بودند که ایران از معدود کشورهایی است که در منطقه قرمز این آمار بود؛ در برنامه های ۴ و۵ هزینه از جیب مردم ۳۰ درصد کاهش یافته است و حرکت عکس در جهت تحقق این هدف داشتیم.

وی ادامه داد: در وضعیت ایده آل بیمارستان ها در سطح جهانی رتبه ۱۶ در بین کشور ها را دارا هستیم و کشور هایی که رده پایین تر از ما را داشتند کشور های بسیار محروم و جنگی هستند که این موضوع یم فاجعه برای مسئولین قلمداد می شود.

حریرچی همچنین از کاهش مراجعه مسن تر ها به پزشک اشاره کرد و علل این ماجرا را اینگونه بیان کرد: جمعیت کشور ما در حال حرکت به سوی مسن تر شدن است، طبیعتا مراجعه به پزشک مردم باید افزایش پیدا کند اما در کشور ما این آمار عکس است وکه این مبحث می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مردم یا از مراجعه به پزشک بنا به هزینه ها یا عدم امکانات دست کشیده اند یا به زمانی دیگر موکول کرده اند.

وی با گلایه مندی از تخصیص ناچیز اعتبار به حوزه بهداشت و سلامت و تشکر از مجلس برای رفع این مشکل در این دوره گفت: متاسفانه درصد کمی از تولید ناخالص ملی را به بهداشت و درمان اختصاص می دهند اما این دوره مجلس نقش کلیدی در تخصیص اعتبار به بهداشت سلامت داشته ست که به طور معجزه آسایی در حل مشکلات ما کمک خواهد کرد. در کل دنیا ۳ الی ۱۱ درصد برای بهداشت و درمان هزینه اختصاص می دهند و ما ۴٫۵ درصد در سال های اخیر هزینه می کردیم که ما این آمار را در سال اول طرح توسعه سلامت به ۹ درصد رساندیم.

حریرچی افزود: سال اول طرح در هزینه ها افزایش نسبی داشتیم اما سال بعد این افزایش ها اصلاح شد و در سال۹۳ به قیمت ثابت رسیدیم که نسبت به سال های گذشته کمتر هزینه شده است و با رضایت مندی مردم نیز همراه بود.بیمه ها باید هزینه ها را بیشتر کند و این مشکل ما با بیمه است زیرا که ما باید از متوسط منطقه که ۶۴ در صد است باید بیشتر هزینه کنیم که ما این امر را در سال اول طرح به ۵۱ درصد در بیمه هزینه افزایش پیدا کرده و این به دلیلی بالا رفتن آمار بیمه شدن مردم است.

در این بین با کاهش واردات دارویی روبرو بوده ایم

حریرچی عنوان کرد: در اولین گام رفع بحران اقلام دارویی دوبار بار نشست با شورای امنیت ملی برگزار کردیم که توانستیم بدهی های خود را پرداخت کنیم و مشکلات موجود را رفع کنیم. که اکنون ۷۴ درصد استفاده از داروهای داخلی ما است در حالی که صادرات ما نیز افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان از کاهش تبادل هزینه های غیر قانونی در بیمارستان ها خبر داد و اظهار کرد: ۱۰الی ۱۵ درصد هزینه سلامت به صورت غیر قانونی رد و بدل می شد که خوشبختانه توانسته ایم۹۹ در صد جلوی این فعالیت را بگیریم به طوری که در بیمارستان های دولتی دیگر شاهد زیر میزی ها نیستیم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد