امروز

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۷:۱۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

بزرگترین عملیات برداشت محصولات اساسی کشاورزی کشور نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۰با ۵.۵میلیون تن محصول در خوزستان شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار  تفکر جوان   در آخرین نشست شورای کشاورزی خوزستان در سال جاری که  با محور برداشت محصولات کشاورزی استان در سرسرای اداری استانداری برگزار شد هماهنگی لازم برای برداشت بهنگام محصولات کشاورزی خوزستان به‌خصوص چغندرقند که ضریب فسادپذیری بالایی دارند انجام شد.

مهمترین چالش برداشت محصولات کشاورزی اساسی خوزستان که از نیمه دوم فروردین ماه تا اواخر خرداد ادامه می‌باید تامین کامیون مورد نیاز برای انتقال محصول به سیلوها و ۹ کارخانه قند خارج از استان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در این نشست گفت: امسال ۱.۲میلیون تن گندم ، ۱۱۷هزار تن دانه روغنی کلزا و ۱.۳ میلیون تن چغندر قند و بیش از ۲ میلیون تن صیفی ، محصولات جالیزی و سبزی از مزارع خوزستان برداشت خواهد شد.

خدارحم امیری زاده کمبود کامیون مورد نیاز برای انتقال محصولات کشاورزی که با واردات برخی محصولات اساسی کشور از بندر امام خمینی (ره) همزمان است مهمترین چالش کشاورزی استان بیان کرد.

وی گفت:از نیمه دوم فروردین ماه تا آخر خرداد روزانه به ۲ هزار و ۱۶۶دستگاه کامیون نیاز است که ناوگان حمل و نقل خوزستان که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود قادر به تامین این میزان کامیون نیست.

امیری زاده با اشاره به مشکلات پیش رو که در سال های گذشته نیز کم و بیش وجود داشته است نگرانی عمیق خود از ناکافی بودن کامیون برای حمل چغندرقند به کارخانه‌های قند خارج از استان بیان کرد.

کارخانه قند شوش با ظرفیت حداکثر ۲۰۰هزار تن تنها کارخانه قند فعال خوزستان است هرچند کارخانه قند دزفول سال آینده به بهره برداری می‌رسد و به راه اندازی دوباره کارخانه قند اهواز در سال ۱۴۰۰ امید چندانی وجود ندارد.

استاندار خوزستان در این نشست که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با حضور ۲ معاون امور هماهنگی اقتصادی و هماهنگی امور عمرانی برگزار شد دستور داد برای نخستین بار قرارگاه ویژه برداشت محصولات پاییزه خوزستان با هدف جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان و ایجاد انگیزه برای کشت محصولات اساسی با محوریت بخش دولتی و تشکل های کشاورزی غیردولتی استان تشکیل شود.

قاسم سلیمانی دشتکی با ضروری خواندن تکمیل زنجیره تولید در خوزستان با هدف جلوگیری از انتقال محصولات به خارج از استان ، هدر ندادن سرمایه های استان و ایجاد اشتغال بومی را مورد تاکید قرار داد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان نیز با بیان اینکه کامیون داران انگیزه لازم و کافی برای ورود به حمل چغندرقند استان به علت کرایه پایین و استهلاک بالا درمزارع ندارند افزود:باید مشوق هایی از جمله دادن لاستیک و روغن موتور به قیمت دولتی برای کامیون داران در نظر گرفته شود.

غلامعباس بهرامی نیا با اشاره به اینکه باید بخشی از ناوگان حمل و نقل که در بندر امام مشغول حمل کالاهای اساسی است به سمت مزارع چغندر قند هدایت شود افزود: مهمترین چالش حمل محصولات کشاورزی چغندر قند است ولی درخصوص حمل گندم ، دانه روغنی کلزا و محصولات جالیزی و صیفی مشکل حادی در خوزستان وجود ندارد.

وی گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی به عمل آمده برخی کارخانه های قند خارج استان بخشی از کامیون های مورد نیاز را تامین می‌کنند ضمن آنکه کارخانه های روغن کشی نوید خلیج فارس و ماهیدشت کرمانشاه کشت قراردادی با ۲۶هزار هکتار دانه روغنی کلزا دارند و متعهد هستند کامیون مورد نیاز را راسا” تامین کنند.

 

تامین ۲۰ میلیون لیتر سوخت ماشین آلات کشاورزی

در نشست شورای کشاورزی خوزستان شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه خوزستان موظف شد بر اساس مصوبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۹ شورای کشاورزی استان ۲۰ میلیون لیتر گازوییل در اختیار ماشین آلات کشاورزی نظیر کمباین ، دروگر ، تراکتور و کامیون قرار دهد.

این میزان سوخت به تدریج از نیمه دوم فروردین تا آخر خرداد ۱۴۰۰ تامین خواهد شد.

استاندار خوزستان در این خصوص گفت: چنانچه هماهنگی وبرنامه ریزی لازم با مشارکت همه ذی نفعان انجام شود مشکل حاد و لاینحل برای برداشت محصولات کشاورزی در استان نخواهیم داشت.

در این نشست اعلام شد برای برداشت گندم و دانه روغنی کلزا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر و بومی مورد نیاز است که در این خصوص هماهنگی لازم برای تامین کمباین با بخش خصوصی انجام شده است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۲میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی ، عسل و لبنیات به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال قطب اصلی کشاورزی کشور را دارد.

خوزستان در زمینه تولید ذرت دانه‌ای ، چغندر قند و نیشکر مقام نخست ، کلزا رتبه دوم ، سبزی ، صیفی و برنج مقام سوم  دارد و برای هفتمین بار متولی از نظر خرید تضمینی گندم مقام نخست را دارد.

استان خوزستان ۱.۳ میلیون هکتار اراضی زیر کشت دارد ولی قابلیت  افزایش آن تا ۲.۲ میلیون هکتار را دارد که عامل کمبود آب مهمترین چالش در این راه است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد