امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۱۲ قبل از ظهر

سایز متن   /

موزه منطقه‌ای خوزستان واقع در پارک جزیره در میانه رودخانه کارون که سال‌ها به دلایل مختلف تکمیل نشده اکنون در آخرین روزهای سال ۹۹ روند ساخت آن شتاب گرفته است تا در سال ۱۴۰۰ میزبان علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و اشیا تاریخی دیده نشده خوزستان و چه بسا کشور باشد.

به گزارش تفکر جوان  اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان کار ساخت موزه منطقه ای را  از سال ۸۵ آغاز کرد هداف از احداث این موزه در پارک جزیره اهواز  ایجاد موزه با ۲ موضوع باستان شناسی و مردم شناسی  به صورت منطقه‌ای  با مرکزیت استان خوزستان در میان استان‌های چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد در این منطقه از کشور است.

از سال ۹۱ این پروژه به عنوان پروژه ملی معرفی و در ردیف اعتبارات جای داده شد که یکی از دلایل اصلی کندی پیشرفت این پروژه در سال‌های اخیر نبود اعتبارات لازم برای تکمیل آن بوده است اما در یک سال اخیر دولت با تزریق اعتبار جان دوباره‌ای به این پروژه بخشید و اکنون پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است.

ناظر این پروژه با اشاره به مشخصات فنی موزه منطقه‌ای به خبرنگار ایرنا گفت: مساحت کل این پروژه ۵۰ هزار متر مربع است که دارای زیر بنای موزه ۱۱ هزار مترمربع در ۲ طبقه و سه هزار مترمربع گالری موزه ای و یک هزار مترمربع گالری موقت  است.

مهدی قنبری بیان کرد:  این موزه دارای یک آمفی تاتر با ظرفیت ۳۰۰ نفر، کافی شاپ، کتابخانه، سالن بازی کودکان، نمازخانه، سایت پژوهشی، سایت اداری، پنج مخزن امن اشیا، کارگاه مرمت و آزمایشگاه اشیا  است.

وی بیان کرد: نمای ساختمان از جنس بتون پیش ساخته GFRC  بتون مسلح به الیاف شیشه با قابلیت خود تمیز کنندگی در مقابل گرد و خاک و وزن بسیار پایین در مقایسه با نماهای دیگر طراحی شده است.

ناظر این پروژه تصریح کرد: معماری و نماهای داخلی این موزه الهام گرفته از هیچ موزه ای نیست و صرفا برای موزه منطقه ای خوزستان طراحی شده تا این موزه در نوع خود تک باشد.

 جای خالی یک موزه در خوزستان

یک دوستدار میراث فرهنگی با تاکید بر اهمیت وجود موزه ها  به عنوان مراکز حافظه جمعی بیان کرد: با توجه به تنوع موزه ها در دنیا به راحتی می‌توان تمام تنوعی که در خوزستان وجود دارد را در موزه ها به نمایش گذاشت  اما  موزه های موجود در خوزستان با وجود همه ظرفیت های نهفته اندک است.

مجتبی گهستونی  با اشاره به این که خوزستان دارای تاریخ و تمدنی طولانی است و از ظرفیت بالایی در راه‌اندازی موزه برخوردار است تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های استان در این زمینه ضرورت دارد تا مدیران میراث فرهنگی خوزستان به عنوان متولیان اصلی امر در این زمینه گام عملی بردارند.

وی با اشاره به اهمیت وجود موزه منطقه‌ای بیان کرد: جای خالی یک موزه تخصصی در استان همیشه احساس می‌شود راه اندازی موزه منطقه‌ای می‌تواند این امر را تحقق ببخشد.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: یکی از کارکردهای موزه این است که  به صورت مستمر رویدادهای مختلفی در حوزه تخصصی خودش دنبال کند اما تاکنون این دست از اتفاقات یا روی نداده است یا اگر بوده به صورت بسیار کمرنگ و اندک بوده است از این رو موزه منطقه‌ای با امکاناتی که دارد می‌تواند مرکز رویدادها و آیین های فصلی باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که موزه‌های کشور و خوزستان بازدید کننده چندانی ندارند این است که در موزه اتفاق خاصی روی نمی دهد و فرد پس از یکبار بازدید از موزه برای بازدید های بعدی رغبتی  از خود نشان نمی‌دهد.

 موزه منطقه‌ای سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان  با بیان این که موزه منطقه‌ای محلی برای نمایش داده های تاریخی خوزستان است بیان کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی این بنا پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ موزه به بهره‌برداری برسد.

سیدحکمت‌الله موسوی با بیان این که کل اعتبار این بنا از منابع ملی است تصریح کرد: تا سال گذشته کل اعتباری که برای این بنا تخصیص داده شده ۷۰ میلیارد ریال بوده است و امسال نیز ۳۰۰ میلیارد ریال از منابع ملی برای این پروژه تخصیص داده شد که با اعتبار امسال کارهای ساختمان تا حدود زیادی تمام می‌شود و فقط تاسیسات نازک کاری می‌ماند.

وی بیان کرد: طرح احداث موزه منطقه‌ای خوزستان در سازمان آب و برق مطرح شد و طی تفاهم‌نامه‌ای اجرای این طرح از سال ۸۵ به سازمان میراث فرهنگی استان انتقال یافت که طی سال‌های اخیر به خاطر  کمبود اعتبار پیشرفت کندی در عملیات احداث این موزه شاهد بودیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان توضیح داد: خوزستان به تنهایی می‌تواند چندین موزه منطقه ای را تغذیه کند چراکه خوزستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین تعداد اشیاء تاریخی کشور را دارا است و پیشینه تاریخی آن موید این مطلب است.

وی ادامه داد:  در این موزه شاهد سناریوهای تاریخی از دوره‌های پارینه سنگی گرفته تا دوره های اسلامی و پس از آن را شاهد خواهیم بود یا به عبارتی سیر تکامل اشیا به نمایش گذاشته می شود.

موسوی بیان کرد: در استان خوزستان بیش از ۴۰۰ هزار شی تاریخی وجود دارد که بخشی از آن‌ها مطالعاتی و بخشی از آنها موزه ای هستند بخشی از این اشیا در موزه ملی هستند که با راه اندازی این موزه می‌توان آنها را به استان خوزستان بازگرداند.

وی با اشاره به موزه های خوزستان گفت: در حال حاضر سه موزه شاخص استان خوزستان شامل موزه شوش، موزه آبادان و موزه هفت‌تپه متعلق به قبل از انقلاب و موزه کرناسیون دزفول و موزه هفت‌تپه پس از انقلاب راه اندازی شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان توضیح داد: متاسفانه در استان خوزستان موزه ای که در شان این استان باشد نداریم از این رو بهره‌برداری از این موزه می تواند فصل جدیدی در داشته‌های استان خوزستان باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد