امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۸:۱۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

کرونای افسارگسیخته همچنان در خوزستان جولان می‌دهد و فعلا قصد رخت بربستن از این استان را ندارد از این رو رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعمال محدودیت‌ها و واکسینه کردن تدریجی اقشار مختلف از مهم‌ترین راه‌های مقابله با این ویروس سرکش است.

به گزارش تفکر جوان  هم اکنون طبق آخرین گزارش‌ها ۱۱ شهرستان خوزستان شامل اهواز، ماهشهر، کارون، رامهرمز، شادگان، آبادان، دزفول، شوشتر، خرمشهر، دشت آزادگان و هویزه در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند وقتی از وضعیت قرمز سخن می‌گوییم یعنی یک لحظه غفلت از این ویروس سمج می‌تواند کار دست یک استان و چه بسا کشور دهد.
به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۵۶ درصد نمونه‌های انجام گرفته کرونا در خوزستان از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی هستند که سرعت انتشار و کشندگی آن بالاتر از ویروس نوع قبلی است در ویروس قبلی هر ۱۷ روز یکبار آمار بیماران مبتلا به کرونا ۲ برابر می‌شد اما در نوع جهش یافته انگلیسی هر ۹ روز یکبار تعداد مبتلایان در خوزستان به ۲ برابر افزایش می یابد.
در هفته‌ای که گذشت کرونا باز هم توانست خود را صدر اخبار خوزستان جای دهد، محدودیت‌های کرونایی نسبت به چند هفته قبل شدت بیشتری یافته است ورودی‌ها و خروجی های استان تحت نظارت پلیس راه خوزستان قرار دارند تا از خروج پلاک‌های بومی و ورود پلاک‌های غیر بومی به استان جلوگیری شود.
بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونای خوزستان انجام تست کرونا برای تمامی مسافران در پایانه‌های استان در فرودگاه، راه آهن و پایانه‌های مسافری این استان اجباری است و از مسافران پیش از سوار شدن به وسایل نقلیه عمومی برون شهری تست کرونا گرفته می شود.
مسافران بدون ارائه نتیجه منفی تست کرونا، اجازه سوار شدن به وسائط نقلیه عمومی از قبیل هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری را ندارند و در صورت تخلف با افراد برخورد قانونی می شود از این رو در هفته گذشته با توجه به تست‌های گرفته شده بسیاری از مسافران به علت مثبت بودن تست و ابتلا به کرونا از سفر منع شدند.

شنبه‌ای که با مرگ آغاز شد
نخستین روز هفته ای که گذشت با خبر درگذشت مسلم کردی، رییس شعبه مرکزی بانک ملی ایذه، آغاز شد مرحوم کردی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را دست داد او با وجود این که جوان بود اما در برابر این ویروس نتوانست مقاومت کند و پس از چند روز بستری در بیمارستان جان خود را از دست داد در هفته قبل‌تر نیز سه نفر دیگر از کارمندان خوزستان یا کادر درمان جان خود را به خاطر کرونا از دست داده بودند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالاترین عدد روزانه فوت ناشی از کرونا در سه هفته گذشته در خوزستان را ۳۳ نفر اعلام کرد بر همین اساس نیز در هفته دوم اسفند ۱۹۹ نفر در خوزستان بر اثر کرونا جان باختند.
دکتر فرهاد ابول نژادیان با اشاره به چند برابر شدن تست‌های روزانه کرونا در خوزستان افزود: روند روزانه مراجعه افراد مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های خوزستان در سه هفته صعودی بوده است.
از سوی دیگر قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، شنبه هفته گذشته در ستاد مدیریت کرونا خوزستان با توجه به وضعیت شیوع کرونا در این استان به منظور کنترل این بیماری، دستور داد ادارات و ارگان‌های غیرضروری در استان از ۱۷ اسفند ماه جاری تا پایان سال تنها با حضور ۱۰ درصد از کارکنان فعالیت کنند و از مردم خواست از سفرهای غیرضروری بپرهیزند.
وی در پی محدودیت‌های ایجاد شده برای اصناف عنوان کرد: با هماهنگی وزیر کشور مشوق های خوبی برای اصناف و بازاری های استان در نظر گرفته شده که در کمیته اقتصادی به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می‌شوند.
افزایش بار مراجعه به بیمارستان‌ها
روز یکشنبه هفته گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از رکورد بار مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان خبر داد و گفت: چهار هزار و ۴۰۰ مراجعه به مراکز بهداشتی و ۲ هزار و ۳۰۰ مراجعه به بیمارستان‌های این استان گزارش شده است هرچند در بعضی از شهرهای قرمز به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و اعمال شدید محدودیت ها، آمار مبتلایان کاهشی است اما در برخی نقاط استان و به ویژه اهواز بار مراجعه همچنان افزایشی است.
در هفته‌ای که گذشته در مرحله نخست به پرسنل حاضر در بخش های آی‌سی‌یو و اورژانس بیمارستان های کرونایی خوزستان واکسن تزریق شد به گفته ابول‌نژادیان هشت هزار نفر پرسنل کادر درمان کار بیماریابی در سطح استان را به صورت روزانه برعهده دارند.
روز یکشنبه یک بخش جدید به بیمارستان رازی اهواز و ۲ بخش دیگر به بیمارستان سینا برای بیماران کرونایی اضافه شد اما در همین روز رییس بیمارستان امیرالمومنین (ع) اهواز وابسته به تامین اجتماعی از بالا بودن بار مراجعه و کمبود پرستار، بهیار و کارگر خدماتی سخن گفت و از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواست نگاه ویژه‌تری به این بیمارستان داشته باشد و سریعتر واکسن کرونا را در اختیار کادر درمان این بیمارستان قرار دهد تا بتوانند تمام کارکنان خود را واکسینه کنند.
در حال حاضر بیمارستان های امام خمینی (ره)، رازی، سینا، امیرالمومنین (ع)، و فاطمه الزهرا در اهواز به طور مستقیم بیماران کرونایی را پذیرش می کنند اما بیمارستان گلستان مرکز پشتیبان بیمارستان رازی است.
اما در یکشنبه ای که گذشت یکی از خبرهایی که ساعتها فضای مجازی را درگیر خود کرد خبر حمله بامدادی سارقان به موزه هفت تپه شوش بود که خوشبختانه این سرقت ناکام ماند و به گفته فرماندار شوش هیچ یک از آثار تاریخی موزه به سرقت نرفت.
موزه‌ هفت تپه در محوطه باستانی هفت تپه، در نزدیکی شوش قرار گرفته است و از موزه‌های مهم کشور به شمار می‌آید. مجموعه موزه اشیایی را دربرمی‌گیرد که در منطقه هفت ‌تپه کشف شده‌اند.

کمبود پرستار و تخت بیمارستانی
دوشنبه هفته گذشته در حالی آغاز شد که فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد با وجود افزایش تخت‌ها و تمهیداتی که انجام داده‌اند همچنان بار مراجعه افزایشی بوده و با کمبود تخت و پرستار در استان مواجه هستند برای همین تصمیم گرفته شد بیمارانی که شرایط مراقبت در منزل را دارند، زودتر از موعد مرخص شوند تا روزانه بخشی از تخت های بیمارستانی خالی شود.
در بیمارستان امام خمینی اهواز (ره) برای اینکه مشکل کمبود تخت برطرف شود برخی از بیماران با وضعیت جسمی بهتر برای مراقبت در منزل، مرخص شدند و از آن‌ها خواسته شد هر روز صبح به منظور بررسی اکسیژن خون به نزدیکترین مراکز درمانی مراجعه کنند.
همچنین با توجه به کمبود تخت، بیماران غیرکووید به بیمارستان های خصوصی انتقال داده شدند تا تخت برای دیگر بیماران خالی شود، البته بیمارستان های خصوصی هم ملزم به ارائه خدمات با تعرفه دولتی شدند.
نخستین مرحله تزریق واکسن کرونا به جانبازان شهرستان آبادان نیز روز دوشنبه گذشته آغاز شد در این روز ۳۵ دوز واکسن به جانبازان و خانواده ایثارگران آبادانی تزریق شدپس از این خبر، سید کریم حسینی، رییس مجمع نمایندگان خوزستان از موافقت وزیر بهداشت با اختصاص ۳۰ هزار دوز واکسن کرونا به این استان خبر داد، پیش از این و در مرحله دوم پنج هزار و ۵۰۰ دوز واکسن به خوزستان اختصاص یافته بود.
اما یکی از اخبار مهم و مسرت بخش روز دوشنبه مربوط به انتشار عکس یک نوزاد متولد شده در بیمارستان رازی اهواز از سوی علی رضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت بود وهاب زاده در صفحه شخصی خودش در این باره نوشته بود “مادر مبتلا به کرونا پس از سه بارداری ناموفق ساعت یک بامداد وسط بحرانی ترین بیمارستان کشور زایمان کرد و پسرش چشم به جهان گشود” این پیام وهاب زاده موجب خوشحالی و امیدواری زیادی در میان کاربران فضای مجازی شد.

به ما واکسن بفروشید
روز سه‌شنبه‌ هفته‌ای که گذشت بیژن کیخایی، رییس نظام پزشکی خوزستان گفت: درخواست تامین واکسن کرونا برای پزشکان، پرستاران و افراد بالای ۶۰ سال سن به هزینه خودمان را به نظام پزشکی کشور ارائه داده ایم ولی تاکنون با این تقاضا موافقت نشده زیرا ستاد ملی کرونا کشور در قبال وجه، واکسن نمی دهد.
وی با اشاره به قصد این تشکل برای کمک به شکسته شدن زنجیره انتقال ویروس و کنترل شیوع بیماری در خوزستان اظهار داشت: با ارسال نامه این موضوع و خواسته خود را با استاندار خوزستان مطرح می کنیم زیرا واکسیناسیون این قشرها، در کنار سایر اقدامات، برای شکسته شدن پیک شیوع بیماری لازم است در غیر این صورت فاجعه ناگواری در استان رخ می دهد، در حال حاضر از نظر نیروی پزشکی مورد نیاز در استان هیچ گونه مشکلی نداریم و تنها مشکل ما تهیه واکسن است و اگر این فرصت را به ما بدهند می توانیم خیلی از پزشکان، پرستاران، افراد بالای ۶۰ سال و حتی بیماران خاص استان را واکسینه کنیم.
توزیع واکسن کرونا در اختیار ستاد ملی کرونا بوده و تاکنون در هیچ جای کشور برای عموم به فروش گذاشته نشده است از آنجا که واکسن جزو داروهای استراتژیک به شمار رفته و سازمان های بهداشتی باید بر اثربخشی واکسن مهر تایید بگذارند، نمی توان به صورت جداگانه آن را از جایی دیگر تامین کرد.
موسی خنافره، مدیرعامل سازمان آرامستان های اهواز روز سه‌شنبه از خاکسپاری روزانه بیش از ۱۰ فوتی کرونایی در آرامستان‌های این کلانشهر خبر داد و گفت: تمام فوتی های کرونایی اهواز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در باغ فردوس و بهشت آباد قدیم خاکسپاری می شوند.
طبق مصوبه ستاد مدیریت کرونا استان، همه ورودی‌های آرامستان های اهواز و از جمله گلزار شهدا بسته هستند و از ورود مردم جلوگیری می شود با این وجود باز هم برخی ازشهروندان ملاحظات موجود را رعایت نمی کنند.
محمد آرزومند، رییس بیمارستان امیرالمومنین (ع) اهواز، روز چهارشنبه گفت: بار مراجعه به این بیمارستان همچنان افزایشی است و ظرفیت این بیمارستان تکمیل شده و دیگر جایی برای پذیرش بیماران کرونایی نداریم.
آرزومند گفت: متاسفانه از تعداد بیماران کرونایی کم نشده و به دلیل نبود تخت، بیماران را به مراکز درمانی دیگر ارجاع می دهیم.
انفجار مین در غرب کرخه
انفجار مین در غرب کرخه شوش باعث کشته شدن یک کودک شد این حادثه در روستای صالح داود رخ داد و کودکی با حدود ۱۰ سال سن جان خود را از دست داد.
آبان امسال نیز یک نوجوان حدود ۱۲ ساله بر اثر انفجار مین باقیمانده از دوران جنگ تحمیلی در غرب کرخه یک پای خود را از دست داد
اما خبر دیگری که روز چهارشنبه در فضای مجازی دست به دست ‌چرخید ابتلای برخی اهالی یک‌روستا در خوزستان به هپاتیت‌ A بود، عضو شورای روستای قجریه ۲ از توابع اهواز، ابتلای هفت نفر از اهالی این روستا به بیماری هپاتیت A به دلیل آلودگی آب شرب را تایید کرد اما رییس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت که هنوز گزارش و مستندات کافی از ابتلای اهالی این روستا ندارد.
عبدالامیر سلیمانی‌زاده عضو شورای روستای قجریه ۲ بیان کرد: مشکلات آب شرب این روستا و روستاهای اطراف از گذشته بوده اما از حدود یک ماه پیش مواردی از ناراحتی‌های گوارشی کودکان روستا از جمله اسهال و تهوع گزارش شد که در ابتدا گمان کردیم مبتلا به کرونا شده‌اند اما نتیجه آزمایش‌ها ابتلا به بیماری هپاتیت A را نشان داد.
وی افزود: تاکنون هفت مورد ابتلا به بیماری هپاتیت A در این روستا اتفاق افتاده است، از این موارد ۲ نفر بزرگسال و پنج نفر کودک هستند و به ما گفته شده که این بیماری ناشی از آب آلوده است.
سلیمانی‌زاده اضافه کرد: اهالی روستای «مکسر» که در مجاورت این روستا قرار دارد نیز دیروز اعلام کردند که نمونه‌هایی از هپاتیت A در این روستا پیدا شده است.

تایید آلودگی آب روستاهای غرب اهواز
مهران بلوطکی، رییس مرکز بهداشت غرب اهواز مشکلات آب شرب در روستاهای اهواز را تایید کرد و گفت: آب روستایی در غرب اهواز از گذشته با مشکلات متعدد و آلودگی‌هایی از جمله در زمینه کلرزنی و کدورت مواجه بوده و برخی نمونه‌های آلودگی میکروبی پیدا شده است و این مشکلات همچنان وجود دارد.
وی اضافه کرد: مشکلات آب روستایی یک مساله قدیمی بوده که بر کسی پوشیده نیست و اتفاق جدیدی نیست اما اینکه آب به تازگی آلوده شده و باعث شیوع هپاتیت شده، صحت ندارد.
احمدی بلوطکی ادامه داد: حدود یک ماه پیش یک خانوار ساکن روستای بخش اسماعیلیه، ۲ کودک آنها با علائم گوارشی به بیمارستان مراجعه کرده و درمان شدند که یکی از تشخیص‌ها هپاتیت A بوده اما هنوز مستندات به دست ما نرسیده و صحت آن احراز نشده است، البته به احتمال زیاد بیماری آنها هپاتیت A باشد.
وی بیان کرد: اکنون هیچ اپیدمی جدیدی نداریم و تا امروز اثبات نشده است که هفت نفر بر اثر آلودگی آب به هپاتیت A مبتلا شده باشند و این مساله در حال بررسی است.
بخش اسماعیلیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز است که در بخش غربی این شهرستان، در مسیرهای اهواز – خرمشهر و نیز جاده امام صادق (ع) (جاده بقایی حاشیه رودخانه کارون) واقع شده است.
پیش از این بارها مساله ابتلای افراد در شهر اهواز و یا روستاها به بیماری‌هایی همچون هپاتیت A مطرح شده اما شرکت آبفا آن را رد کرده است.

خروج ۱۰۰ پرستار از سیستم درمانی به علت ابتلا به کرونا
علیرضا گچکوبان، رییس هیات مدیره نظام پرستاری خوزستان روز چهارشنبه گفت: بیش از یک صد پرستار استان در پیک سوم بیماری به دلیل ابتلا به کرونا از سیستم درمانی خارج شدند.
وی با اشاره به اینکه پرستاران در دل خطر هستند گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از یک هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند و تاکنون هفت نفر از پرستاران استان جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند.

واکسینه شدن سالمندان خوزستانی
مهران احمدی بلوطکی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز روز پنجشنبه از آغاز واکسیناسیون سالمندان در خوزستان خبر داد و گفت: تمام سالمندان ساکن سراهای سالمندان و کارکنان حاضر در این اماکن دراین مرحله واکسینه می شوند.
در سرای سالمندان خوزستان ۴۵۰ نفر سالمند و پرسنل وجود دارد.

آغاز فرایند انتخابات در خوزستان

علی حسین‌ حسین‌زاده، رییس ستاد انتخابات خوزستان روز پنجشنبه گفت: ۳۰۵ نفر از آغاز ثبت نام تاکنون برای انتخابات ششمین دوره شورای شهر در این استان نامنویسی کردند. که حدود ۱۰ درصد از آنها (۳۰ نفر) زن هستند.
وی از داوطلبان این دوره از انتخابات شورای شهر اهواز درخواست کرد که حتی‌الامکان ثبت نام خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند و با توجه به شیوع بیماری کرونا از مراجعه حضوری به فرمانداری‌ها و دفاتر پیشخوان دولت خودداری کنند.
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اختصاص سهمیه واکسن کرونا به خوزستان

فرهاد ابول نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز روز پنجشنبه گفت: با توجه به طولانی شدن وضعیت قرمز کرونایی در ۱۱ شهرستان خوزستان و ابتلای تعداد زیادی از پرسنل کادر بهداشتی و درمانی خوزستان سهمیه واکسن بیشتری به استان خوزستان تخصیص یافته است.
وی گفت: همچنین تصمیم گرفته شد که تمامی بیماران خاص استان خوزستان شامل بیماران ام اس، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و سایر بیماران خاص تا پایان هفته آینده و قبل از آغاز سال جدید در مقابل بیماری کووید ۱۹ واکسینه شوند.
حدود ۱۰ هزار نفر بیمار خاص در استان خوزستان وجود دارد واکسیناسیون مابقی مردم طبق اولویت بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال آینده انجام می شود و افراد بالای ۶۵ سال اولین گروهی هستند که در ابتدای سال جدید در مقابل ویروس کرونا واکسینه خواهند شد.

مراجعه دیر هنگام از جمله عوامل مرگ مبتلایان به کرونا
سیدمحمد علوی، رییس مرکز بهداشت خوزستان روز جمعه گفت: ۳۴ درصد بیماران کرونایی که جانشان را از دست می‌دهند بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و یا زمانی به بیمارستان می‌روند که ۷۰ درصد ریه آنها درگیر بیماری شده است.
وی گفت: متاسفانه مردم تصور می کنند اگر به مراکز منتخب بهداشتی مراجعه کنند، کرونا می گیرند در حالی که اینگونه نیست. برخی از بیماران خوددرمانی کرده و از مراجعه به مراکز درمانی خودداری می کنند در حالی که اگر به موقع درمان شوند جلوی مرگشان گرفته می شود.
تاکنون پنج هزار دوز واکسن کرونا وارد استان خوزستان شده است که سهم دانشگاه علوم پزشکی اهواز سه هزار و ۹۵۰ دوز بود و در مرحله اول پرستارانی که در بخش مراقبت های ویژه فعالیت می کنند واکسینه شدند.
همچنین در مرحله دوم پرسنل اورژانس بیمارستان های درگیر کرونا و جانبازان نخاعی بالای ۵۰ درصد این واکسن را دریافت کردند.
با توزیع واکسن و اثربخشی آن این امید وجود دارد که با فراوانی واکسن بیماری ریشه کن شود در شرایط فعلی واکسنی که ساخته می شود کفاف جمعیت را نمی دهد اما می‌توان امیدوار بود که با ورود واکسن ایرانی به فاز انسانی، در خرداد ماه سال آینده تمام مردم ایران واکسینه شوند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد