امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۵۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

مهندس سید عبداله موسوی مدیرعامل و شماری از مدیران شرکت ملی حفاری ایران بصورت آنلاین در آیین اعطای گواهینامه‌ های صلاحیت‌ حرفه‌ای مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت شرکت کردند.

به گزارش تفکر جوان به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران در این آیین که روز دوشنبه (۲۷ بهمن ماه ۹۹) در تهران برگزار شد، مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت، علی بیاتی  مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت و جمعی از معاونان وزیر نفت و دیگر مدیران ارشد صنعت نفت حضور داشتند.

در این آیین وزیر  نفت نقش مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت را در پرورش مدیران توسعه ‌یافته با  اهمیت خواند و گفت: توسعه بدون انسان‌ های توسعه‌ یافته حاصل نمی‌شود.

مهندس زنگنه افزود: من نه فقط در موضوع سازمان‌ های دولتی یا کارهای اداری، بلکه در سطح کلان‌ تر به این باور رسیده ‌ام که توسعه محصول انسان‌ های توسعه ‌یافته است، بدون وجود انسان ‌های توسعه‌ یافته، نه اینکه پالایشگاه یا پتروشیمی ساخته نشود یا خط لوله کشیده نشود، بلکه توسعه حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه مفهوم جامعی است که مسائل اخلاقی، معنوی و مادی را در برمی‌گیرد، اخلاق حرفه‌ای را جزو لاینفک یک زندگی توسعه‌یافته خواند و اظهار کرد: در هر قسمتی که پیشرفت کردیم، انسان‌های توسعه‌ یافته‌ای حضور داشته‌اند و آنجا که پیشرفت نکردیم فاقد انسان‌های توسعه‌ یافته بوده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه نباید عزل و نصب‌ ها بر مبنای مدرک تحصیلی باشد، ادامه داد: این موضوع برای زمانی که انگلیسی‌ ها اینجا بودند کاربرد داشت که تعداد دارندگان مدرک تحصیلی قابل‌ توجه نبود، اما در حال حاضر می‌بینیم بعضاً ارتقای مدرک تحصیلی، نگرش فرد نسبت به مسائل، یا سطح توانمندی‌های وی را تغییر نمی‌دهد، در حالی که امکان ارتقای مهارت‌های فردی با برگزاری چند دوره آموزشی وجود دارد.

زنگنه با بیان اینکه برای تعیین صلاحیت پیمانکار و مشاور روش‌هایی وجود دارد، اما برای مدیران پروژه‌ها ارزیابی صلاحیت صورت نمی‌ گرفته است، افزود: بنابراین اعطای گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای برای حرفه‌های مختلف از جمله مدیریت پروژه، اچ‌ اس‌ ئی، فرماندهان صحنه، مدیریت مالی و … مدنظر قرار گرفت و خوشبختانه تنوع این حرفه‌ها در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت رو به افزایش است.

وزیر نفت با بیان اینکه آموزش و ارتقای منشی‌ها، رؤسای دفاتر و دستیاران مدیران ارشد را نیز که از جمله حرفه‌های تعریف ‌شده در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت است که با اهمیت می باشد، گفت: برای تبدیل وضعیت قراردادهای کارکنان مدت موقت صنعت نفت به مدت معین نیز ارزیابی‌های مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت ملاک قرار گرفته است.

در این آیین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت هدف و دستاورد اصلی شکل‌گیری مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت را تغییر پارادایم از مدرک ‌گرایی به حرفه‌ای‌گرایی عنوان کرد و گفت: امروز در مجموعه صنعت نفت، ارزیابی‌ها برای جذب، توسعه، ارتقا و تشویق افراد بر مبنای ابزارهای این مرکز صورت می‌گیرد.

فرزین مینو افزود: پیش از ایجاد مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، ارزیابی‌ها در این صنعت بر مبنای قضاوت ‌های شخصی بود، در حالی که با ایجاد این مرکز، شایستگی ‌ها و توانمندی‌های فردی به معیارهای اصلی ارزیابی تبدیل شده است و امروز در مجموعه صنعت نفت، ارزیابی ‌ها برای جذب، توسعه، ارتقا و تشویق افراد بر مبنای ابزارهای مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت انجام می شود.

وی با بیان اینکه تنها مدرک تحصیلی برای احراز شغل کافی نیست، اظهار کرد: این تفکر که هرچه مدرک تحصیلی بالاتر باشد، توانمندی و شایستگی برای انجام مشاغل رده‌بالا بیشتر است، آغاز اشتباهی است، زیرا باید شایستگی‌های حرفه‌ای ملاک قرار گیرد. شایستگی، ترکیبی از دانش، مهارت و توانمندی است و با اتکا به مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، امروز به جای آموزش صرف، به سمت توسعه مهارت و شایستگی حرکت می کنیم.

بیاتی مدیر  مرکز توسعه صنعت نفت گفت: تاکنون برای مدیران پروژه ۷۸ گواهی صلاحیت، رؤسا و سرپرستان بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) ۲۵ گواهی صلاحیت، فرماندهان صحنه ۴۵ گواهی صلاحیت، مدیران عمومی ۴۴ گواهی صلاحیت و اعضای کمیسیون مناقصات ۹۹۴ گواهی صلاحیت صادر شده است که در این میان ۵۰ نفر از مدیران پروژه و ۴۵ فرمانده صحنه پیش‌ تر گواهی صلاحیت حرفه‌ای خود را دریافت کرده‌اند و امروز نیز گواهی جمع دیگری از این منتخبان اعطا می‌شود.

وی اظهار کرد: حدود ۷۴ نفر در حال گذراندن فرآیندهای آموزشی طرح استعدادیابی زنان هستند. در حرفه مدیران عمومی و قراردادها فراخوان داده شده و از اسفندماه امسال کلید می‌خورد. برای مدیران پروژه فراخوان دیگری نیز داده شده است که حدود هزار نفر متقاضی ورود به این فرآیند هستند. در حرفه مدیران منابع انسانی، آی‌ تی و پژوهش و فناوری هم کارهای سطح‌بندی و شایستگی و طراحی فرآیندها انجام شده و در حال انتشار فراخوان هستیم.

منتخبانی که دوره ‌های تعریف‌شده را در مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، در چهار گروه مدیران پروژه، رؤسا و سرپرستان ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، مدیران عمومی و اعضای کمیسیون‌های مناقصات و کمیته‌های فنی – بازرگانی، معرفی شدند و گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای خود را دریافت کردند.

بر این اساس، ۲۵ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای برای رؤسا و سرپرستان ایمنی، بهداشت و محیط زیست، ۱۶ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای برای مدیران عمومی، ۲۸ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای برای مدیران پروژه (هفت گواهینامه برای دوره سوم و ۲۱ گواهینامه برای دوره چهارم) و ۱۸ گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای برای اعضای کمیسیون‌های مناقصات و کمیته‌های فنی – بازرگانی از سوی مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت صادر شده است که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابله با شیوع کرونا، در مراسم امروز تنها ۲۲ نفر به نمایندگی از مجموع منتخبان، گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای خود را دریافت کردند.

در این آیین از رکن ‌الدین جوادی، غلامحسین نجابت، علی‌اکبر شعبانپور و حمید اکبری به عنوان خبرگان صنعت نفت که مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت از توانمندی‌های آنان بهره‌ مند شده است،  قدردانی شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد