امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۸:۱۰ قبل از ظهر

سایز متن   /

احمد سیاحی معاونت عمرانی استانداری خوزستان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که درخصوص افتتاح پروژه های عمرانی هفته دولت تشکیل شده بود، اظهار کرد: در هفته دولت ۵۰۷ پروژه با اعتباری بالغ بر یکهزار میلیارد و ۲۳۷ میلیون میلیون تومان افتتاح خواهد شد که ۱۲۶ پروژه با اعتبار ملی به بهره برداری می رسد .

وی با اشاره به اینکه ۱۶۰ پروژه با اعتبارات استانی و ۱۸۰ پروژه با کمک منابعی مانند نفت اجرایی خواهد شد، افزود: امسال تعداد پروژه ها کاهش داشته اما اعتبار آنها رشد قابل توجهی داشته چراکه بیشتر پروژه های امسال هزینه بر هستند.

سیاحی تصریح کرد: اهواز، دزفول و بندر ماهشهر بیشترین تعداد پروژه ها را دارند و همچنین دستگاه های اجرایی سازمان آب و برق با ۲۵۳ میلیارد تومان، سازمان صنعت معدن و تجارت با ۱۴۵ میلیارد تومان و اداره کل راه آهن جنوب با ۱۴۴ میلیارد تومان بیشترین اعتبار را هزینه کرده اند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به حضور سه وزیر در هفته دولت اشاره و خاطر نشان کرد: وزارت نیرو برای افتتاح مخزن آب شرب دزفول، تصفیه خانه آب شهر ویس و برخی طرح های دیگر به استان سفر می کند.

معاونت عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح و بهره برداری خط دوم راه آهن اهواز-بندر امام، ایستگاه راه آهن نظامیه، دو پل روگذر جفیر و سه راه حسینی، کمبرند غرب و جنوب غرب اهواز و ایستگاه جدید راه آهن ماهشهر به استان خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه برخی طرح ها نیز با حضور استاندار به بهره برداری می رسند، یادآور شد: در روز پنجم شهریورماه استاندار خوزستان به طرح های کارخانه نرمال بوتان، کارخانه خوراک دام بندر ماهشهر،ساماندهی پایانه درون شهری بندر امام خمینی(ره)، افتتاح ایستگاه آتش نشانی شماره۲ بندر امام خمینی(ره)  را افتتاح خواهد کرد.

سیاحی با بیان اینکه دولت ۴۹۰ میلیارد تومان و شهرداری اهواز تاکنون ۸۰ میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری اهواز هزینه کرده اند، گفت: برخی از اعضای شورای شهر اعلام می کنند که شهرداری تعهدات خود را عمل اما دولت در این زمینه اعتبار نداده است درحالیکه این ظلم است.

وی در پاسخ به تغییر مدیرعامل این سازمان بیان کرد: آقای هلاکویی خود به صراحت گفته اند که بازنشسته هستند و حضورش در این سازمان غیرقانونی است.

سیاحی اظهار کرد: مدیرعامل این سازمان باید فردی جسور، تصمیم گیر و پیگیر باشد. تمام تلاش ما این است که فاز نخست این طرح افتتاح شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد با اوراق مشارکت هزار میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری تأمین اعتبار کرده است، تأکید کرد: در کنار ضعف پیمانکار، نوع عملکرد مسئولان هم در این تعلل دخیل است.

معاونت عمرانی استاندار خوزستان در بخشی دیگر به طرح ۵۵۰هزار هکتاری پرداخت و توضیح داد: با عدم رعایت مسائل زیست محیطی شیرینی این طرح به کام مردم تلخ می شود.

وی با اشاره به اینکه درصورت عدم رعایت مسائل زیست محیطی شیرینی این طرح به کام مردم تلخ می شود، عنوان کرد: اگر مسئله زه آب این طرح حل نشود یکی از بحران های زیست محیطی آینده ناشی از همین طرح خواهد بود از همین رو نظری مبحثی پیرامون انتقال زه آب به دریای خلیج فارس مطرح بود که باید زوایای آن بررسی شود.

سیاحی گفت: : براساس ادعای سازمان محیط زیست کشوری و استان طرح ۵۵۰هزار هکتاری مجوزهای زیست محیطی را ندارد اما سازمان جهادنصر مدعی است که درخصوص هدایت زه آب ها ادامه دهنده راه سازمان آب و برق است و این سازمان باید مجوزهای زیست محیطی را کسب می کرد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۱٫۵ میلیارد تومان تومان از صندوق توسعه ملی تاکنون برای این طرح اختصاص داده شده است اما این را نیز باید گفت که باوجود مشکلاتی مانند شوری آب، فاضلاب، گرد و خاک، انتقال آب و عدم تخصیص حق آبه ، تحمل مردم درخصوص مسائل زیست محیطی به پایان رسیده است.

معاونت عمرانی استانداری خوزستان درخصوص میزان اعتبارات استان در سال جاری اظهار کرد: اعتبارات استاندر سال جاری کمتر از سال گذشته نیست اما نکته ای که باید بدان توجه کرد اینست که مشکل خوزستان تنها با اعتبارات حل نمی شود و در بیشتر موارد ما معضل زیرساختی رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: به طور نمونه تاکنون ۶۴۰ میلیارد تومان در آب و فاضلاب خوزستان هزینه شد اما شهرستانی پیدا نمی شود که مشکل آب و فاضلاب آن حل شده باشد.

سیاحی در پاسخ مبنی بر اینکه عزم استان برای استفاده از پیمانکاران بومی چه میزان است، گفت: درحال حاضر تعدادقراردادهای  پیمانکاران بومی بیش از قراردادهای غیربومی است اما در میزان اعتبارات سهم پیمانکاران غیربومی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه حاضریم از وجود چند مشاور بومی به صورت سندیکا در یک طرح استفاده کنیم، افزود: در استفاده از پیمانکار بومی، توانمندی آنها و کیفیت نوع ارائه خدمات هم مهم است.

معاونت عمرانی استانداری خوزستان درخصوص زیرگذر شهید بندر هم اظهار کرد: حدود ۲٫۵ میلیارد تومان برای جابجایی خطوط آب، برق و گاز داده شده است.درحال حاضر نیز یکی از معضلات جدی ما در استان اینست که بدون مطالعه پروژه ای آغاز و بعد به دنبال جابجایی زیرساخت ها هستیم.

سیاحی با بیان اینکه ۲۵ درصد شوری آب کارون به علت احداث سد گتوند است، تصریح کرد: دانشگاه تهران در این خصوص مطالعاتی انجام و ۵ روش را به شورای عالی آب ارجاع داده اند.

وی ادامه داد: ۷میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای ارتقاء کیفی آب رودخانه کارون لازم است زیرا درحال حاضر زه آب، پساب های صنعتی و شهری و پساب حوضچه های ماهی به این رودخانه سرازیر می شوند.

ی از بحران های زیست محیطی آینده ناشی از همین طرح خواهد بود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد