امروز

پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۰:۱۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

به گزارش تفکر جوان / چهار ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در اهواز با اعتباری در حدود یکصد میلیارد ریال افتتاح شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، شامگاه شنبه در حاشیه افتتاح ایستگاه پایش هوا در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در منطقه فاز ۲ پادادشهر اهواز، در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در سال ۹۹ چهار ایستگاه پایش آلاینده‌های هوا در استانداری، دانشکده نفت، نیوساید و کانون پرورش فکری نصب شده اند.

محمدجواد اشرفی اعتبار راه‌اندازی این چهار ایستگاه پایش هوا را در حدود ۱۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شهر اهواز متناسب با جمعیت به ۱۲ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا نیاز دارد، افزود: برای هر یکصد هزار نفر باید یک ایستگاه پایش هوا نصب شود که این برنامه برای نواحی مختلف شهر اهواز در دستورکار قرار دارد.

اشرفی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ ، ۱۰ ایستگاه پایش در اهواز وارد مدار می‌شود و ایستگاه‌های فاقد آنالیزورهای (تحلیل‌گر) گازی نیز به این امکانات تجهیز می‌شود.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های نصب شده در محل اداره کل حفاظت محیط زیست، خیابان نادری، استانداری، نیوساید، دانشکده نفت و کانون پرورشی، زیر نظر این اداره کل است اما ایستگاه‌هایی نیز در اداره کل هواشناسی، منازل سازمانی شرکت فولاد، ضلع جنوبی شرکت فولاد و شرکت کربن نیز راه‌اندازی شده است که ایستگاه اداره کل هواشناسی هم اکنون در حال تعمیر است و ایستگاه‌های شرکت‌های فولاد و کربن نیاز به ارتقا دارند.

به گفته وی، در حال حاضر دستگاه‌های پایش هوا در اهواز فقط امکان سنجش ذرات آلاینده با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) و اندازه ۱۰ میکرون (PM۱۰) را دارند که با توجه به ضرورت‌ها و نیازهای این شهر که با آلودگی‌های هیدروکربوری نیز درگیر است، نصب آنالیزورهای گازی لازم است که امیدواریم با ارتقای امکانات، برداشت صحیح از شرایط کیفیت هوای شهرستان اهواز و برنامه ریزی بهتر صورت گیرد.

اشرفی خاطر نشان کرد: در گذشته ایستگاه‌های خیابان نادری و میدان دانشگاه اهواز به تابلوهای دیجیتالی (مانیتور) مجهز بودند اما اکنون در مدار نیستند، نصب این تابلوهای دیجیتالی برای اطلاع رسانی به شهروندان، شرایط مطلوب ماست و پس از تکمیل نیاز اهواز به ایستگاه‌های پایش، نیز در برنامه قرار می‌گیرد.

 

افزایش ایستگاه‌های پایش در شهرهای صنعتی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین درباره برنامه‌های آینده برای سایر شهرهای استان، گفت: در حال حاضر در ۲۱ شهر استان ۲۵ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا نصب شده است.

وی افزود: این ایستگاه‌ها به دلیل ضرورت اندازه گیری گرد و غبار شدید که استان، در سال‌های گذشته با آن درگیر بود نصب شده اما آمارها نشان می‌دهد طی ۲ سال گذشته به ویژه با توجه به بارندگی‌ها و اقدامات صورت گرفته هوای بسیاری از شهرستان‌ها در اکثر روزهای سال در شرایط پاک و قابل قبول و در اندک مواردی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است، بنابراین با توجه به این موضوع و میزان جمعیت، نیاز به افزایش ایستگاه‌های پایش، برای شهرهای استان به جز آبادان، ماهشهر و تا حدودی دزفول احساس نمی‌شود.

اشرفی ادامه داد: همزمان با ارتقای ایستگاه‌های اهواز مقرر شده است که در هر کدام از شهرهای ماهشهر، آبادان و دزفول نیز سه ایستگاه نصب شود، با توجه به اینکه آبادان تحت تاثیر پالایشگاه و پتروشیمی و ماهشهر نیز تحت تاثیر پتروشیمی‌هاست.

بر اساس این گزارش، این مراسم قرار بود با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شود اما وی به دلیل بازگشت به تهران، در این مراسم حضور نیافت.

کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای افتتاح چند طرح زیست محیطی صبح امروز شنبه به همراه جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به خوزستان سفر کرد.

افتتاح ساختمان مرکز پایش زیست محیطی تالاب بامدژ، شروع عملیات پروژه احداث سازه تاخیری در تالاب بامدژ، افتتاح خط تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی سازگار با محیط زیست در شرکت کاغذ سازی پارس هفت‌تپه در شوش، و افتتاح همزمان چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اهواز برنامه‌های سفر یک روزه کلانتری به خوزستان بودند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد