امروز

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۶:۱۰ بعد از ظهر

سایز متن   /

کاهش حوادث ناشی از انفجار گاز در خوزستان / بازرسی مجدد از وضعیت گاز منازل

به گزارش تفکر جوان /  مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با اشاره به کاهش حوادث ناشی از انفجار گاز در استان نسبت به سال گذشته گفت: با همراهی سازمان نظام مهندسی و انعقاد تفاهم‌نامه‏، بازرسی مجدد از خانه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم در حوادث، کاهش چشمگیر داشته باشیم.

عبدالله ابول‌پور در گفت‌وگو با تفکر جوان ، اظهار کرد: استان خوزستان دارای ۸۶ شهر است که از این تعداد، به ۸۳ شهر گازرسانی شده و از سه شهر دیگر که شامل آبژدان، قلعه خواجه و شهیون است، به قلعه خواجه حدود یک ماه پیش گازرسانی شد و هنوز دو شهر دیگر باقی مانده‌اند که در دستور کار قرار دارند و امیدواریم تا پایان سال جاری گازرسانی به این دو شهر نیز انجام شود.

وی افزود: در بخش صنایع، مصرف گاز نسبت به سال گذشته رشد حدود ۸ درصدی داشته و در بخش خانگی نیز ۱.۵ درصد رشد مصرف گاز را پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان بیان کرد: در استان خوزستان حدود ۴۰۰ روستا وجود دارند که بالای ۲۰ خانوار هستند و قابلیت گازرسانی دارند. تعهد امسال‌مان، گازرسانی به ۲۲۰ روستا است و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این تعهد را انجام دهیم و مابقی نیز برای سال ۱۴۰۰ باقی می‌مانند.

وی در خصوص وضعیت مصرف گاز در استان خوزستان‏ تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک داریم و ۹۶ درصد گاز مصرفی در استان خوزستان در بخش صنعت و ۴ درصد در بخش خانگی مصرف می‌شود.

ابول‌پور گفت: شرکت گاز استان خوزستان سومین مصرف‌کننده گاز در کشور پس از استان‌های تهران و اصفهان است. مصرف گاز استان خوزستان از مرز ۱۸ میلیارد مترمکعب در سال گذشته عبور کرده و خوشبختانه به دلیل اینکه استان خوزستان تولیدکننده گاز است، تاکنون مشکلی در این زمینه به وجود نیامده است؛ شبکه‌ها کامل پایدار بودند و در هیچ شهری چه در سیل سال گذشته و چه اتفاقات امسال، با مشکل مواجه نشدیم و قطعی گاز نداشتیم.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان افزود: با توجه به اینکه با مشکلات اقتصادی و تورم مواجه هستیم‎، هزینه پروژه‌ها به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و توان اجرایی را کاهش داده است؛ یعنی با بودجه مشابه در سال گذشته می‌توانستیم دو برابر یک پروژه را کار کنیم اما اکنون با همان بودجه قبلی، مشکلات اجرایی ایجاد شده و پیمانکاران در اجرای پروژه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند. این موضوع منجر به کاهش منابع پیمانکاری‌مان شده و پیمانکاران کمتری در مناقصات‏، شرکت می‌کنند. علاوه بر این، با محدودیت‌های ویروس کرونا نیز مواجه هستیم که باعث شده در روند اجرای پروژه‌ها تاثیر بگذارد.

ابول‌پور با اشاره به وضعیت حوادث در مقایسه با سال‌های گذشته‏، بیان کرد:‏ با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، توجه به نکات ایمنی مهم است. در این زمینه اطلاع‌رسانی وسیعی انجام دادیم و امیدواریم بتوانیم ایمن‌سازی برای مردم ایجاد کنیم. در سال ۹۷، ۷۵ حادثه، در سال ۹۸، ۵۱ حادثه و در سال ۹۹، حدود ۴۵ حادثه گاز در خوزستان اتفاق افتاده است. حوادث امسال نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده‌اند اما بعضا مواردی مانند حادثه انفجار گاز کوی عامری و خیابان اقبال منجر به تخریب کامل ساختمان شد.

وی در خصوص علل حوادث اخیر ناشی از انفجار گاز افزود: علت حوادث به نشت‌های خود مشترکین گاز برمی‌گردد. با همراهی سازمان نظام مهندسی و انعقاد تفاهم‌نامه‏، بازرسی مجدد از خانه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم در حوادث، کاهش چشمگیر داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان یادآور شد: شرکت گاز استان خوزستان برای چهاردهمین سال در طرح تکریم ارباب رجوع رتبه اول را کسب کرده است. سال گذشته موفق به دریافت تندیس بلورین شدیم و جزو پنج شرکت برتر کشور بودیم. امسال نیز آماده حل مشکلات هستیم و برای سال ۱۴۰۴ چشم‌اندازی را تعریف کرده‌ایم تا به برندینگ اصلی برسیم و عنوان تحسین‌برانگیزترین شرکت گاز را در کشور به دست آوریم و کسب رتبه‌های برتر را مدیون توجه، همکاری و همبستگی نیروهای شرکت می‌دانیم.

ابول‌پور ادامه داد: دفاتر پیشخوان را مجهز کردیم و از آن‌ها خواستیم تمام خدمات در حوزه گازرسانی را به مردم ارائه دهند تا به مراجعه به شرکت گاز نیاز نداشته باشند. همچنین سامانه‌های هوشمند برای امداد و مانیتورینگ فعال شده‌اند.

وی در خصوص همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان‏ نیز گفت: با یک شرکت دانش‌بنیان زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌ایم. دفتری با عنوان دفتر مشارکت و خلاقیت نیز راه‌اندازی کرده‌ایم تا شرکت‌های دانش‌بنیان، با صنعت ارتباط مستقیم بگیرند. همچنین برای آموزش رایگان مردم و آشنایی آن‌ها با تجهیزات گازرسانی و خدمات گازرسانی، تفاهم‌نامه‌ای با اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان خوزستان داریم.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در خصوص اقدامات اخیر این شرکت‏، تصریح کرد: همچنین سال گذشته نمایشگاه اختصاصی محصولات و قطعات گازرسانی را برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ در این نمایشگاه از تمام صنعتگران استان خوزستان دعوت شده بود.

ابول‌پور با اشاره به اقدامات این شرکت در سیل ۹۸ خوزستان، یادآور شد: استان خوزستان چهار ماه درگیر سیل بود اما خوشبختانه در بحث گازرسانی هیچ مشکلی ایجاد نشد. در زمان سیل، یک گروه فعال به پلدختر اعزام کردیم و شرکت گاز خوزستان اولین شرکتی بود که تاسیسات گاز را پس از سیل در این شهرستان راه‌اندازی کرد. برای کمک به استان فارس نیز یک گروه اعزام کردیم.

وی با اشاره به اهمیت نشت‌یابی در خوزستان، افزود: در کل کشور سالانه یک بار نشت‌یابی انجام می‌شود اما در استان خوزستان به دلیل بستر خاص، وجود آلایندگی و نوع مقاومت خاک، حداقل سالی دو بار نشت‌یابی انجام می‌شود. این کار با دستگاه‌های بسیار دقیق انجام می‌شود و خوشبختانه حدود ۱۰ سال است که نشت و یا انفجار در شبکه‌های گاز اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان با بیان اینکه در هیچ جای دنیا با این وسعت گازرسانی نمی‌شود، گفت: در بقیه کشورها از برق و یا سوخت‌های غیرفسیلی استفاده می‌شود. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰، ایران به یک کشور سبز تبدیل شود و از طریق ارزش افزوده مابه‌التفاوت سوخت مایع و گاز بهره خوبی در صادرات کسب کنیم.

وی در خصوص سرقت از ایستگاه‌ها، تصریح کرد: استان خوزستان، استانی مرزی است و سرقت‌هایی از ایستگاه‌های گاز می‌شود اما خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های اجرایی و امنیتی، منجر به قطع خدمات نشده است. در ایستگاه‌های روستایی، قطعات گاهی به سرقت می‌رود اما با آمادگی که در شرکت وجود دارد، جایگزینی سریع صورت می‌گیرد.

ابول‌پور در پایان گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب برای بهینه‌سازی سوخت، استفاده از گاز CNG در خودروها است. در حال حاضر ۱۰۵ ایستگاه CNG در سطح استان خوزستان وجود دارد و حدود ۴۰ درصد سوخت مصرفی خودروهای گازسوز از این طریق تامین می‌شود. گازرسانی به این ایستگاه‌ها کاملا تحت مراقبت و با ایمن‌سازی و استانداردسازی صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد