امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۰:۱۵ قبل از ظهر

سایز متن   /

باقر ابراهیمی
آتش بلای جان بیشه‌زارهای گتوند

آتش سوزی‌های پیاپی نفس بیشه‌زارهای شهرستان گتوند را به شماره انداخته است.

به گزارش تفکر جوان، هر ساله بخش زیادی از بیشه زارهای مناطق مختلف شهرستان گتوند به صورت عمدی از سوی عوامل انسانی، گرمای هوا و دیگر علت‌ها به خاکستر تبدیل می‌شود.

بیشه زارهای شهرستان گتوند در حاشیه رودخانه کارون در بخش‌های عقیلی و مرکزی، زیستگاه‌ گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان بوده و نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا، کاهش دما، جذب آلاینده‌ها و گازهای سمی دارد.

این بیشه زارها همچنین به علت همجواری با رودخانه کارون در شهرستان گتوند، چشم انداز زیبا و بکر بودن، در تمام ایام سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران است.

هر ساله بخش زیادی از این بیشه زارها بر اثر تعرض افراد متخلف فرصت طلب تخریب می‌شود که تعدادی از این افراد با هدف تصرف و تغییر کاربری زمین بیشه و عده‌ای نیز به قصد استفاده از تنه و شاخ و برگ درختان اقدام به این کار می‌کنند.

۱۲ هکتار از بیشه‌زارهای نزدیک شهر جنت مکان در هشتم خردادماه و ۲ هکتار از بیشه زارهای بخش عقیلی در نزدیکی روستای چم عربان در هفدهم خرداد ماه در آتش سوختند؛ این آتش سوزی‌ها تنها ۲ مورد از ۱۰ ها آتش سوزی در شهرستان گتوند بودند که با تلاش دستگاه‌ها و مردم مهار شدند.

 نقش انجمن‌های مردم نهاد در حفاظت و احیای بیشه زارها

مسئول انجمن مردم نهاد پویایی بیشه جنت مکان گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این انجمن از ۲ سال گذشته با هدف حفاظت و احیای بیشهزارها با همکاری ادارات، نهادها و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است، گفت: نیاز است ادارات و دستگاه‌های اجرایی با این انجمن مردم نهاد بیشتر همکاری کنند تا بتوانیم در کنار هم در راستای حفظ وحراست از بیشه زارها گام برداریم.

مصطفی اسدزاده با اشاره به آتش سوزی‌های بیشه زارهای نزدیکی شهرجنت مکان گتوند افزود: کمبود امکانات، عامل انسانی، نبود آتش بر، احداث کانال برای طرح انحراف آب رودخانه کارون در نزدیکی شهر جنت مکان و روستای حیدر در بخش عقیلی گتوند موجب از بین رفتن بخش زیادی از بیشه زار شده است لذا دستگاه‌های مربوطه باید هرچه سریعتر این موضوع‌ها را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: این انجمن درخواست تامین پمپ شناور برای مهار آتش سوزی‌ها در بیشه‌زارها و جلوگیری از گسترش آتش را به دستگاه‌های مربوطه داده که به دلیل مشکلات مالی هنوز خریداری نشده است.

اسدزاده گفت: با تامین این پمپ شناور می‌توان علاوه بر مهار آتش سوزی‌ها می‌توان از آن برای احیای بیشه‌زار استفاده کرد، ضمن اینکه دیگر انجمن‌های حامیان طبیعت شهرستان گتوند نیز در درختکاری و احیای بیشه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مسئول انجمن پویایی بیشه جنت مکان گتوند به اقدامات این نهاد مردمی برای احیای بیشه زار اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۰۰ اصله نهال از نوع کنار، بید و آکالیپتوس در بیشه زارهای نزدیک شهر جنت مکان کاشته شد.

مدیر انجمن مردم نهاد کارون خروش گتوند نیز در گفت و گو باخبرنگار ایرنا درخصوص آتش سوزی بیشه زارهای این منطقه گفت: موضوعی که در این روزها در حوزه محیط طبیعی کشور رخ داده آتش سوزی‌های گسترده در بخش‌هایی از زیست بوم ایران است که آتش سوزی در بیشه زارهای گتوند از جمله نزدیک شهر جنت مکان موجب از بین رفتن و سوختن چندین هکتار از درختان و پوشش گیاهی آن شد.

وحید طالبوند افزود: این آتش سوزی‌ها با همکاری ادارات، نهادها، دستگاه های اجرایی و نیروهای مردمی از جمله انجمن‌های حامی محیط زیست و طبیعت مهار شد اما نکته قابل تامل وجود عامل انسانی در وقوع این فجایع است که کار انجمن‌های مردمی و وظیفه خطیر آنها را درخصوص فرهنگ سازی و نفوذ بیشتر در بطن جامعه و همچنین آگاهی بخشی در این خصوص روشن می‌سازد.

وی ادامه داد: امید است با شناخت و آگاهی بیشتر مردم از ارزش و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی و تاثیرات آن بر زندگی مردم بتوانیم از بروز حوادث ناگواری نظیر این موضوع پیشگیری شود و با همدلی و همراهی آلام و درد طبیعت و محیط زیست کشور کاهش داده شود.

مدیر انجمن مردم نهاد کارون خروش گتوند گفت: این انجمن مردم نهاد در سال ۹۴ با هدف مشارکت و نظارت مردمی در جهت حفظ، صیانت و احیای محیط زیست و منابع طبیعی شهر و استان تشکیل شده است که این فعالیت‌ها با استفاده از ظرفیت اجتماعی و اراده مردمی به دور از حمایت دولتی انجام می‌شود.

کمبود امکانات و تجهیزات آتش نشانی برای مهار آتش

فرماندار شهرستان گتوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خاکستر شدن بیشه زارهای این شهرستان در اثر آتش سوزی‌ها گفت: شهرستان گتوند به علت نداشتن امکانات و تجهیزات مناسب آتش نشانی با مشکلات زیادی مواجه بوده و نیاز است دستگاه‌های استانی برای پیشگیری از این آتش سوزی‌ها تجهیزات آتش نشانی این شهرستان را تقویت و تجهیز کنند.

عبدالرضا احسانی‌نیا افزود: شهرستان گتوند نیازمند آتش نشانی سیار در داخل بیشه زارها، تجهیزات آتش نشانی از جمله قایق، لوله و شیلنگ آتش نشانی است تا درصورت بروز آتش سوزی امکان مهار آن وجود داشته باشد.

وی اظهارداشت: درصورت فراهم بودن امکانات آتش نشانی، در زمان کمتری آتش سوزی‌ها مهار می‌شد.

آتش سوزی عمدی بیشه زارهای گتوند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال ۶ فقره آتش سوزی در بیشه زارهای شهرستان گتوند رخ داده است، گفت: تمام این آتش سوزی‌ها عمدی و از سوی عامل انسانی بوده‌اند.

کوروش کیانی با اشاره به دستگیری ۲ نفر در این رابطه افزود: برخورد قانونی با افراد متخلف در رابطه با آتش سوزی‌های بیشه زارها ضروری است.

وی  ادامه داد: پرونده متخلفان آتش سوزی‌های بیشه زارهای گتوند در دستگاه قضایی در دست بررسی است.

کیانی درخصوص کمبود امکانات برای مهار آتش سوزی‌ها در بیشه زارهای شهرستان گتوند گفت: براساس تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در موقع آتش سوزی در جنگل‌ها تمام نیروهای دولتی شامل لشکری و کشوری و شهرداری‌ها باید امکانات خود را در اختیار ماموران جنگلبانی، بخشداری و نیروی انتظامی قرار دهند.

وی افزود: طبق مقررات ماده ۵۸ و ۵۹ با افرادی که در ایفای وظیفه خود کوتاهی کنند باید برخورد قانونی شود.

کمبود نیرو در یگان حفاظت اداره منابع طبیعی گتوند 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری بیشتر ادارات و دستگاه‌های اجرایی برای اقدام بهتر در هنگام بروز آتش سوزی‌ها گفت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گتوند با کمبود نیرو مواجه است لذا فرمانداری باید تمام نیروها و امکانات شهرستان را برای مهار آتش سوزی‌ها بسیج کند.

وی با بیان اینکه شهرستان گتوند از نظر زیرساختی مشکلات زیادی دارد، افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان متناسب با بضاعت خود، شهرستان گتوند را تجهیز کرده است اما کافی نیست.

کیانی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی خوزستان اعتباری را برای بکارگیری دیده بان، قرق بان و ایجاد آتش‌بر در بیشه‌زارها در اختیار شهرستان گتوند قرار داده ضمن اینکه برخی از تجهیزات برای مهار آتش سوزی‌ها به این شهرستان تحویل داده شده است.

وی از شهروندان خواست ضمن رعایت اصول و نکات ایمنی هنگام حضور در عرصه‌های طبیعی درصورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی مراتب را از طریق تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، به علت کمبود نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی، امکانات و تجهیزات آتش نشانی در شهرستان گتوند مهار آتش سوزی‌ها در بیشه‌زارها و مزارع کشاورزی به سختی انجام می‌شود و در برخی از آتش سوزی‌ها بدلیل کافی نبودن تجهیزات جان آتش نشانان در معرض خطر است.

طبق قانون استانداردهای جهانی در هر سه هزار هکتار جنگل و مرتع یک نیروی حفاظتی مورد نیاز است، اما شهرستان گتوند با توجه به وسعت مراتع و بیشه زارها با کمبود شدید نیرو مواجه است.

جنگل‌ها و بیشه‌زارها به عنوان ذخایر اقتصادی هر کشور در تولید اکسیژن، کاهش حوادث و بلایای طبیعی نقش تاثیر گذاری دارند و نیاز است همه مردم در حفظ و احیای این سرمایه‌ها تلاش و احساس مسئولیت کنند.

۵۴ هزار هکتار منابع طبیعی شامل مراتع، بیشه‌زارها و جنگل‌های دست کاشت در شهرستان گتوند وجود دارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد