امروز

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۳۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

جلوگیری از کشتار دام غیرمجاز برای حمایت از سلامت جامعه است

مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: به مردم توصیه می‌شود در راستای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک از دام به انسان مردم از کشتار غیرمجاز دام خودداری کنند و از مصرف و خرید گوشت از دست‌فروشان بین جاده‌ای خودداری کنند.

وی افزود: برخی از دام‌ها به دلیل بیمار بودن، نگهداری در شرایط بد، وضعیت نامناسب تغذیه و حمل‌ونقل در زمان عرضه جز دام‌هایی هستند که قابلیت کشتار ندارند و لاشه این دام‌ها علاوه بر کیفیت پایین می‌تواند زمینه مناسبی برای فساد و انتقال بیماری باشد.

کنارکوهی تأکید کرد: در سیستم کشتارگاهی دام قبل و بعد از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی معاینه خواهد شد و به دام‌های مبتلا به بیماری‌هایی نظیر کزاز، هاری، شاربن و… اجازه کشتار داده نمی‌شود.

وی بیان کرد: این‌گونه دام‌ها باید با رعایت اقدامات قرنطینه‌ای قبل از ورود به سالن کشتار به صورت بهداشتی معدوم و همچنین در برخی از موارد پس از کشتار قسمت‌هایی از لاشه دام که قابل‌مصرف نیست توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی ضبط و سپس معدوم می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان اظهار داشت: ضایعاتی مانند خون دام، برخی اجزای درونی دام و محتویات شکمبه و… در صورت دفع نامناسب بهداشتی می‌توانند علاوه بر از بین بردن زیبایی شهری با ایجاد فساد و بوی تعفن در محیط زمینه تکثیر و افزایش حشرات و حیوانات موذی را داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین خطر گسترش عوامل بیماری‌زا از طریق پراکنده شدن خون و دفع غیربهداشتی ضایعات دامی، خطر برگشت اجزای غیرخوراکی دام به چرخه مصرف انسانی، خطر خون‌گیری ناقص دام و در نتیجه جمود نعشی ناقص در اثر کشتار غیرمجاز وجود دارد.

کنارکوهی عنوان کرد: کاهش کیفیت، مدت ماندگاری گوشت، بالا رفتن درصد فسادپذیری گوشت در اثر آلودگی ثانویه، تغذیه حیوانات ولگرد نظیر سگ و گربه از ضایعات دامی و احتمال انتقال آلودگی از طریق این حیوانات از دیگر مخاطرات کشتار غیرمجاز دام به شمار می‌رود.

وی که جلوگیری از کشتار دام غیرمجاز را حمایت از سلامت جامعه می‌داند، ادامه داد: کشتار کردن در حاشیه خیابان‌ها و مراکز غیربهداشتی تخلف است و ما در صورت مشاهده با قاطعیت با ماجرا برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در پایان گفت: از همین رو برای نظارت بر این ماجرا گروه‌های تخصصی تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در سطح استان اقدام به گشت‌زنی خواهند کرد و در صورت مواجهه با کشتار غیرمجاز، اقدامات قانونی را معمول خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری مهر-مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد