امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۳۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

کیخسرو چنگلوایی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تولید گندم در خوزستان در طول یک دهه اخیر با وجود خشکسالی بی سابقه ، سیلاب و سرمازدگی رو به افزایش بوده است پیش بینی کرد در سال زراعی جاری رشد تولید گندم در خوزستان به ۱۵درصد برسد.
وی گفت: جهش تولید گندم در خوزستان ، در حالی است که سطح زیرکشت گندم در استان ۳۰هزار هکتار کمتر و به سطح زیرکشت کلزا افزوده شده است.
در سال زراعی جاری ۳۹۰هزار هکتار به کشت گندم آبی و ۱۶۰هزار هکتار به گندم دیم اختصاص یافت این درحالی است که سطج زیرکشت کلزا از ۳۰هزار هکتار سال زراعی گذشته به ۶۲هزار هکتار در سال زراعی جاری رسید.
چنگلوایی در ادامه اظهارداشت: گندم تولیدی خوزستان علاوه بر کمیت قابل توجه از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است به گونه‌ای که از نظر کیفی جزء بهترین گندم‌های کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که گندم خوزستان در ۲ سال گذشته به کشورهای ایتالیا و عمان صادر شده است.   
وی با اشاره به اینکه برداشت گندم درچند روز اخیر درمناطق جنوبی و جنوب شرقی خوزستان شروع شده افزود: برداشت گندم تا ۴۰روز آینده ادامه دارد ولی پیک برداشت این محصول راهبردی در۲ هفته آینده خواهد بود که تا آن زمان تقریبا همه مناطق خوزستان بجز مناطق سردسیر درگیر برداشت گندم خواهند بود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درادامه با بیان اینکه خوزستان در هشت سال پیاپی قطب نخست تولید و خرید تضمینی گندم در کشور بوده است افزود: خوشبختانه امسال نرخ خرید تضمینی گندم با رشد ۴۷ درصدی از ۱۷هزار به ۲۵هزار ریال رسیده است و روند افزایش بهای خرید تضمینی انگیزه‌ای برای تولید بیشتر این محصول باارزش ایجاد خواهد کرد.  
وی به کشاورزان گندمکار خوزستان اطمینان داد امسال با وجود پیامدهای ناشی از ویروس کرونا ، هیچ وقفه ای در خرید تضمینی و پرداخت آن ایجاد نخواهد شد و همه امکانات لازم برای ذخیره سازی گندم فراهم شده است.
از سوی اداره کل غله و خدمات بازرگانی و شبکه یکپارچه تعاون روستایی خوزستان ۱۰۶مرکز خرید تضمینی گندم  آماده سازی شده ضمن آنکه همه سیلوها و انبارهای ذخیره سازی ضدعفونی و گندزدایی شده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد ریال ، از نظر حجم و تنوع تولید در مقام نخست کشوری قرار دارد.
گندم ، جو ، برنج ، نیشکر ، خرما ، انواع مرکبات گرمسیری و سردسیر ، چغندرقند ، دانه های روغنی ، ذرت دانه ای و علوفه‌ای مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا-مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد