پایگاه خبری تفکر جوان به نقل از خبرگزاری ایسنا، غلامرضا صدیقراد با اشاره به برگزاری هفته ناشنوایان (۲ تا ۸ مهرماه) و شعار امسال روز جهانی ناشنوایان با عنوان “زبان اشاره، حق همه ناشنوایان”، اظهار کرد: هشتم مهرماه برابر با ۳۰ سپتامبر با هدف ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، ارتقای دانستههایی از زبان اشاره و ارتقای آگاهی سیاستمداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی که این قشر با آن روبهرو هستند، به عنوان روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۱۷۵ نفر دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند، افزود: همچنین یک هزار و ۵۰۳ دانشآموز و ۱۰۹ دانشجوی دارای معلولیت شنوایی در سطح استان خوزستان کمک هزینه تحصیلی دریافت میکنند.
صدیقراد گفت: ارائه وسایل کمک توانبخشی و تامین کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تاسیس مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی و پرداخت کمک هزینه به دانشجویان معلول شنوایی تحت پوشش بهزیستی از جمله اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه ارتقای کیفیت زندگی ناشنوایان و کم شنوایان است.
مدیرکل بهزیستی خوزستان عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون مبلغ دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال صرف خرید وسایل کمک شنوایی نظیر سمعک و باطریهای سمعک شده و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال نیز برای جبران هزینه کاشت حلزون شنوایی به توانخواهان کاشت حلزون پرداخت شده است.
صدیقراد با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۵۰۰ نفر در مرکز کاشت حلزون خوزستان عمل کاشت انجام دادهاند، تصریح کرد: در سال ۹۷ بالغ بر ۹۵ نفر از توانخواهان از کمک هزینه کاشت حلزون و ۱۷۰ نفر نیز از کمک هزینه تعمیر و تعویض قطعات کاشت حلزون برخوردار شدند.
وی ادامه داد: کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفتهای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادر به شنیدن نیستند، ایجاد میکند و در صورتی که مراحل توانبخشی قبل و بعد از عمل به خوبی طی شود، موجب رشد مهارتهای گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درک مطلب میشود و میتواند افراد را قادر کند که با شنوایی طبیعی در فعالیتهای اجتماعی حضور یابند.
مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: چهار مرکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی نیز با ظرفیت ۲۰۰ نفر در آبادان، دزفول و اهواز به کودکانی که از سنین شیرخوارگی به دلیل ابتلا به اختلالات شنوایی در یادگیری و به کارگیری گفتار و زبان دچار مشکلاتی شدهاند و همچنین به والدین این کودکان، خدمات آموزشی و توانبخشی همچون آموزش مهارتهای زندگی و فعالیتهای روزمره، گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، پرورش درک و نگرش کودک نسبت به توانایی و محدودیتهای خود، پرورش کنجکاوی، تفکر خلاق و اعتماد به نفس از طریق بازی و فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی و آمادهسازی برای ورود به مدرسه ارائه میدهند.
انتهای پیام/