امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۲:۵۵ قبل از ظهر

سایز متن   /

به گزارش خبرنگار پان  ( آنزان آنلاین ) سازمان زندانها ی استان خوزستان در اقدامی جالب در راستای اصلاح مددجویان، مجرمی که علاقه و  استعداد زیاد در زمینه ی موسیقی و خوانندگی داشت را با فراهم کردن شرایط به دنیای موسیقی معرفی کرده و برای اولین بار در ایران بصورت تحت الحفظ از زندان برای ضبط صدا خارج شده و بعد از اتمام کار به زندان باز گردانده شده است .
زندان، شاید شنیدن این جمله همیشه دیوارهای بلند ، برجک های مراقب ، زندان بان های خشن ، سربازان تا دندان مسلح و جوی خالی از امید را برای ما تداعی کند اما این تصویر ذهنی شاید غلط اما بی مورد نیز نبوده است از آنجایی که در تمامی رسانه ها و مستندات و تصاویر چیزی بجز موارد بالا دیده نشده است و خارج از این دنیای درون زندان ، دنیایی خشن و خالی از احساس در ذهن ما است . و این صرفآ حاصل نگاه به پوسته بیرونی زندان بوده و جامعه شاید هیچوقت نتواند پوسته ی درونی و روح زندان را درک کند .اما در همین جا چند سوال بنیادین به وجود می آید ؟
الف) اساس و اصول وظیفه ی زندان چیست ؟ ب) زندان صرفآ برای حبس مجرمین و قرار گرفتن آنان در شرایط سخت است تا از عمل خود پشیمان شوند. و یا جایگاه و ایستگاهی برای توقف و اصلاح و بازنگری در رفتار و روش زندگی خود برای بهتر زندگی کردن است ؟
مطمعنآ تمامی کارشناسان و صاحب نظران با قاطعیت تمام از کانون اصلاح زندانیان سخن خواهند گفت: که این کلام بسیار زیبا و منطقی است اما در اصل باید سخنان را کنار زد و به واقعیت موجود نگریست که آیا در شرایط فعلی در راستای اصلاح زندانیان چقدر تلاش میشود و چه برنامه هایی وجود دارد . در جواب باید گفت :هیچ فشار و دیواری به اندازه ی فرهنگ سازی و کار فرهنگی تاثیر گذار نبوده و موجب اصلاح نمیشود که این مهم رکن اصلی سازمان زندانها ی کشور ما بوده است و درهمین راستا اتفاقی بسیار زیبا در سازمان زندانها ی استان خوزستان رخ داده است .
به نقل از روابط عمومی زندان های خوزستان فیلمی مستند از روند اصلاح زندانی و مجرمی تهیه شده است که در آن با استعداد یابی و پیگیری های واحد فرهنگی زندان شرایط تغییر و اصلاح آن مددجو را فراهم کرده اند . مددجو علی – پ که به جرم سرقت در حال سپری کردن دوران حبس خود بوده بعد از استعداد یابی واحد فرهنگی زندان در زمینه ی موسیقی و با تلاش کلیه ی عوامل و مجموعه ی سازمان زندانها ی استان شرایطی فراهم شده تا آن مددجو بتواند هنر خود را شکوفا کند و در این راستا فیلمی مستند بنام نت های آزادی توسط واحد فرهنگی سازمان زندانهای استان خوزستان به کارگردانی کارشناس هنری آن سازمان آقای آرمان فلاحت تهیه شده است که در آن فیلم به روند اصلاح زندانی علی – پ و کلیه عوامل آن میپردازد که نگاهی بسیار متفاوت و متناقض به شرایط درون زندان دارد . و نشان می دهد که خود مددجویان چقدر تمایل به تغییر و اصلاح رفتار خویش دارند . و در اینجا باید یاد آور شد مددجویی که در سال های حبس خود همواره در زندان بوده است و فقط برای رفتن به دادگاه از زندان خارج شده است با تلاش و پیگیری سازمان زندانها و دست اندرکاران اجازه خروج از زندان برای رفتن به استودیو موسیقی برای ضبط صدا را پیدا کرده است .

کسی که در بیرون از زندان آرزوی خوانندگی را داشت و در دوران آزادی خود هیچ گامی برای آن برنداشته امروز با کمک زندان بانان خود ومسولین زندان به این آرزو دست پیدا کرد . و اکنون تمامی عوامل زندان را دوستان وخیر اندیشان خود میداند .
موسیقی ضبط شده تنها یک موسیقی نبوده . بلکه حرکتی بزرگ در راستای جنبشی جدید نسبت به اصلاح زندانیان بوده و انتظار میرود این حرکت در یک جنبش عملی و برای اصلاح صحیح زندانیان در موارد مختلف ادامه پیدا کند در همین باب جا دارد از رییس سازمان زندانها ی استان خوزستان جناب اقای بابایی فارسانی و رییس محترم دادگستری استان خوزستان جناب آقای افشارنیا تشکر ویژه نمود و از آنان برای این حرکت فرهنگی قدردان بود.

انتهای متن/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد