امروز

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۸:۲۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

پایگاه خبری تفکرجوان؛ غلامرضا شریعتی شامگاه یکشنبه در نشست بررسی راهکارهای اجرایی پشتیانی و مالی جهت ساماندهی اراضی آب گرفته و آماده سازی برای کشت تابستانه در سالن جلسات استانداری خوزستان اظهارداشت: چالش سیل تنها مربوط به استان خوزستان نیست بلکه این موضوع مشکل کشور است و باید با این دید به مسائل آن نگاه کرد.
وی ادامه داد: بنابر این اولویت اول استان رفع مشکلاتی است که سیل به وجود آورده و در این مسیر دستگاه های اجرایی نیز باید همکاری و همراهی کنند.
رئیس شورای برنامه ریزی استان با تاکید بر اینکه مسئولیت پاکسازی و آماده شدن مزارع شهرستان های سیل زده بین دستگاه ها تقسیم شده ، گفت: آماده شدن زمین ها برای کشت تابستانه علاوه بر اینکه می تواند در ایجاد امید به آینده در بین سیل زدگان موثر باشد همچنین موضوع امنیت غذایی کشور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
استاندار خوزستان یادآور شد: امروز که مزارع در حال بیرون آمدن از آب هستند باید کنار مردم بود و با آنها در آماده سازی مزارع مشارکت کرد.
نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: متولی پاکسازی زمین های کشاورزی شوش، اهواز ، کارون و سوسنگرد به ترتیب اداره کل مدیریت بحران، شهرداری اهواز ، نفت و اداره کل راه شهرسازی خوزستان هستند.
به گفته شریعتی در خصوص شهرستان هایی که همچنان زمین های کشاورزی آنها زیر آب است در هفته آینده تصمیم گیری می شود.

*دستور معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی به مشکلات شرکت توسعه نیشکر 
استاندار خوزستان در بخش دیگری از این نشست از سازمان جهادکشاورزی خوزستان خواست در رفع مشکلات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مشاوره های تخصصی ارائه دهد، گفت: بخش قابل توجه ای از مزارع نیشکر در سلمان فارسی، دهخدا و دعبل خزاعی دچار آسیب شده اند که به همین منظور با معاون اول رئیس جمهور مذاکرات و مکاتبه شد.
وی اضافه کرد: در نهایت با دستور معاون اول قرار شد قرارگاه بازسازی به موضوع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ورود کند تا با بررسی خسارت ها راهکاریی برای تامین منابع مالی بازسازی پیش بینی شود. 
شریعتی افزود: اما برای تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز این شرکت استفاده از دیگر الگوهای کشت مانند چغندر و ذرت پیشنهاد می شود.

*سیل به ۲۳۴ هزار هکتار از مزارغ کشاورزی خوزستان خسارت زد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص وضعیت خسارت زمین های زراعی ، عنوان کرد: در سیلاب اخبر ۵۵ هزار هکتار از مزارع دچار دچار خوابیدگی و ۱۸۸ هزار هکتار دیگر دچار آبگرفتگی شدند.
کیخسرو چنگلوایی با اشاره به تلاش های در حال انجام برای بیرون آوردن زمین های از آب ، گفت: بعد از فروکش کردن آب در بخشی از زمین ها توانستیم برداشت را انجام دهیم و این امر باعث امیدواری برای مردم شده است.
وی تصریح کرد: قسمت دوم خسارت ها شامل شامل تخریب سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر انهار سنتی، ۶هزار و ۸۰۰ کیلومتر لوله های انتقال آب ، یکهزار و ۵۶۵ کیلومتر جاده های بین مزارع و ۶۹۲ کیلومتر کانال های آبیاری است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: این قسمت از خسارت ها استان را برای انجام کشت تابستانه و پاییز با چالش مواجه کرده است و این درحالی است که بخش زیادی از زمین ها دچار سنگینی شده اند و بازسازی آنها به ماشین آلات مختلف کشاورزی نیاز دارد.
وی اولویت اول بخش کشاورزی استان را خارج سازی آب از مزارع عنوان کرد و گفت: تا کنون ۳۵ هزار هکتار از آب خارج شده اند و با مجوز استاندار مناقصه ای در قالب ترک تشریفات در دست انجام است تا تعدادی از پیمانکاران بکار گرفته شوند و عملیات آماده سازی زمین ها را انجام دهند.
چنگلوایی تصریح کرد: اگر از ظرفیت و امکانات دستگاه های اجرایی برای آماده سازی زمین ها استفاده نشود استان خوزستان مبلغی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی نیاز دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه همچنین میزان خرید گندم تضمینی از زمان آغاز برداشت در استان را بیش از ۷۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: با توجه به رشد ۳۵ درصدی عملکرد خرید در هکتار نیست به مدت مشابه سال گذشته پیش بینی می شود ۷۰۰ هزار تن دیگر خرید این محصول در خوزستان انجام شود.
بر اساس این گزارش، استان خوزستان سالانه حدود ۱۶میلیون تن محصولات زراعی و باغی با عمل آوری ۱۲۴نوع محصول تولید می کند که از این حیث تولید کمی و تنوع رتبه نخست کشوری را دارا است.
بنا به پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، در سال زراعی جاری به دلیل رژیم مناسب بارندگی ، نوسانات کم دمایی و عبور از تنش جوی ، زمین های دیم خوزستان بهترین تولید در واحد سطح را خواهند داشت و در مواردی عملکرد بهتری نسبت به زمین های آبی دارند.
استان خوزستان چهار سال متوالی است که از حیث تولید و میزان خرید تضمینی گندم ، رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.
تازه ترین پیش بینی های تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور نشان می دهد در صورت روند رو به افزایش خرید گندم تضمینی ، امسال نیز خوزستان از حیث میران خرید تضمینی رتبه نخست را در کشور کسب کند.

منبع:خبرگزاری ایرنا-مرکزخوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد