امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۵۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

استاندار خوزستان میزان خسارت وارد آمده به کشاورزان در پی سیل اخیر را کمتر از ۶۰ هکتار می‌داند در حالی که رئیس انجمن صنفی کشاورزان مدعی است که آمار رسمی جهاد کشاورزی دشت آزادگان اراضی غرق شده در سیلاب بیش از ۲۱ هزار هکتار بوده است.

در سیل اخیر مزارع کشاورزی بسیاری از مناطق دشت آزادگان، هویزه رفیع، شعیبیه، و… زیرآب رفت و خسارت زیادی به کشاورزان وارد شد اما استاندار خوزستان میزان خسارت را زیر ۱۰۰ هکتار عنوان کرد و رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد برنامه‌ای برای پرداخت خسارت به کشاورزان ندارند.

اظهارات ضدونقیض مسئولان استانی و کشوری از برآورد خسارات کشاورزان مخصوصاً در دشت آزادگان در حالی صورت می‌گیرد که زمین‌های کشاورزی رفیع، روستای آلبوعفری، مچریه و… به‌صورت صدرصد متضرر شدند.

۲۱ هزار هکتار زمین کشاورزی زیرآب رفت

رئیس انجمن صنفی کشاورزی دشت آزادگان با انتقاد شدید از گفت‌وگوی غلام‌رضا شریعتی استاندار خوزستان با رسانه ملی مبنی بر اینکه فقط ۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان از سیل خسارت دیدند، اظهار کرد: مبنای اطلاعات استاندار چیست و چه کسی این اطلاعات غلط را به استاندار داده است؟ طبق اعلام رسمی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دشت آزادگان تا امروز بالغ‌بر ۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خسارت وارد شد.

حسین مرمضی پور با غیرقابل‌قبول عنوان کردن اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور مبنی بر عدم پرداخت خسارت به کشاورزان متضرر از سیل، گفت: در برخی مناطق خسارت مزارع کشاورزی ناشی از خروج آب از زهکش‌های سازمان آب و برق است، که به رودخانه کرخه هدایت‌ شده بود و سازمان آب و برق باید دریچه‌های خروجی آب زهکش‌ها را پیش از سیل بسته و تقویت می‌کرد.

برآورد خسارت سیل به کشاورزان ۲۱ هزارو ۵۴۰ میلیارد ریال است

سید محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، نیز برآورد اولیه خسارت سیل اخیر به زمین‌های کشاورزی خوزستان را ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: گزارش وزارت جهاد کشاورزی از خسارت سیل خوزستان در ۲ روز آینده به ستاد بحران کشور اعلام می‌شود.

وی بابیان اینکه سطح گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی دچار خسارت شده است، افزود: مسؤولیت ساخت و نگهداری از سیل بندها با وزارت کشور و مسؤولیت ساماندهی رودخانه‌ها با وزارت نیرو است و تنها وظیفه جهاد کشاورزی در زمان سیل، برآورد خسارت و پشتیبانی از سیل‌زدگان و ارائه پیشنهادات است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران وکاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص جبران خسارت خشک‌سالی خوزستان گفت: یکی از اساسی‌ترین اهرم‌ها و ظرفیت‌های قانونی برای پشتیبانی در این شرایط، اجرای بند خ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه است که شامل بخشودگی سود، کارمزد، جرائم و دیرکرد تسهیلات بانکی کشاورزان و استمهال سه‌ساله وام‌ها است که بار مالی سنگینی دارد.

موسوی با اشاره به مصوبه ۲۰ هزار میلیارد ریالی امسال دولت از محل ماده ۱۰ و ۱۲ ستاد بحران کشور، بیان کرد: یک هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال از این اعتبار مربوط به خوزستان بوده که به استمهال سه‌ساله تسهیلات بانکی اختصاص داده‌شده است.

پرداخت خسارت به کشاورزان از طریق ماده ۱۰ و ۱۲

محمدابراهیم حسن نژاد قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی با تأکید بر پرداخت خسارت سیل اخیر به زمین‌های کشاورزی بیمه‌شده، عنوان کرد: بیش از نیمی از سطح زیر کشت محصولات زراعی خوزستان فاقد بیمه هستند و ۳۳۹ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت محصولات کشاورزی خوزستان بیمه‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه مساحت زیادی از زمین‌های کشاورزی خسارت‌دیده سیل اخیر بیمه نشده است، اضافه کرد: تنها راهکار جبران خسارت این بخش از زمین‌ها، از طریق ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران کشور است که پس از تأیید توسط هیأت وزیران قابل پرداخت است.

۳۳ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی خسارت دید

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز، بابیان اینکه بیش از ۳۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان دچار سیل شده‌اند، برآورد اولیه خسارت سیل اخیر را در این استان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دانست.

وی عنوان کرد: عمده خسارت به محصولات زراعی به‌ویژه گندم واردشده، که اوج آن در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه است و زمین‌های کشاورزی این دو شهرستان چهار پنج روز است که زیرآب هستند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد