امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۰:۴۷ قبل از ظهر

سایز متن   /

۲۰۰۳۷۵

به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، علی‌حسین حسین‌زاده در همایش روز جهانی ایدز برابر با اول دسامبر که امروز (۱۰ آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با اشاره به برنامه چهارم سازمان جهانی بهداشت مبارزه با ایدز اظهار کرد: در این برنامه اهدافی پیش‌بینی شده است و بر اساس تمهیدات اندیشیده شده، پایان این برنامه در سال ۲۰۲۰ است. برنامه چهارم مبارزه با ایدز در اواخر سال ۹۴ به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اهداف برنامه چهارم مبارزه با ایدز تصریح کرد: کشورهایی که این برنامه را اجرا کرده‌اند باید تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد بیماریابی در جوامع مختلف را انجام دهند. همچنین ۹۰ درصد بیمارانی که شناسایی شده‌اند باید تحت درمان پایدار قرار بگیرند؛ البته اهداف دیگری نیز در این برنامه پیش‌بینی شده است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره روند بیماریابی در سطح کشور، بیان کرد: تقریبا بر اساس آمار کشوری بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بیماریابی برای شناسایی بیماران مبتلا به ایدز انجام شده است و با ۹۰ درصد پیش‌بینی شده در این برنامه فاصله زیادی داریم.

حسین‌زاده گفت: در سطح استان خوزستان بیش از ۲۵۰۰ نفر مبتلا به بیماری ایدز وجود دارد. به اهتمام و کار جدی‌تر در این زمینه نیاز داریم اما رسیدن به اهداف برنامه چهارم مبارزه با ایدز تنها از عهده دانشگاه علوم پزشکی برنمی‌آید.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: امیدواریم در کنار بحث‌های تخصصی در این همایش بتوانیم گام‌هایی برای اجرایی کردن برنامه چهارم مبارزه با ایدز برداریم.

حسین‌زاده با اشاره به موانع موجود در اجرای برنامه چهارم مبارزه با ایدز، گفت: بحث‌های مختلف فرهنگی از جمله موانع اجرای این برنامه است که امروز قبح این موضوع کاهش پیدا کرده است. همچنین عدم آموزش کافی در سطح جامعه از دیگر موانع در این زمینه است و تعداد زیادی از بیماران از بیماری خود اطلاع ندارند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان افزود: تغییر الگوی گسترش بیماری ایدز نیز از مسائلی است که در کنار سایر آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور آمار بالایی دارد. مهم‌ترین موضوع، تغییر الگوی گسترش بیماری از اعتیاد به روابط جنسی است که این آمار بالا جای تأسف دارد.

وی گفت: از یک سو منابع دانشگاه علوم پزشکی محدود است و از سوی دیگر با توجه به حوزه‌های اجتماعی این بیماری، باید دستگاه‌های دیگر نیز پای کار بیایند.

وی بیان کرد: برای تحقق اهداف برنامه چهارم مبارزه با ایدز باید هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد شده و نهادهای غیردولتی فعال شوند. همچنین اطلاع‌رسانی صریح و شفاف برای ارتقای سطح سواد بهداشت در مردم از دیگر پیشنهادها است.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد