امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۳:۱۵ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۷۱۵۶۹

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: سیدسعید میری در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه سیاست‌های فرهنگی دانشگاه مبتنی بر مناسبت‌های ملی است، اظهار کرد: امسال بنا داریم کرسی‌های آزاد اندیشی را در دانشگاه تقویت کنیم و فضای باز گفتمان‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی را توسعه دهیم.

وی شرایط امسال کشور را نیازمند فضای همدلی در دانشگاه دانست و عنوان کرد: باید آزادی‌های گفتمانی در دانشگاه تقویت شود و تشکل‌های دانشجویی مختلف باید تحمل صحبت‌های یکدیگر را داشته باشند.

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان در خصوص ارتقای وضعیت نشاط در دانشگاه، گفت: باید قانون مبنای رفتارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار گیرد؛ حتی گاهی ممکن است من به عنوان مدیر فرهنگی دانشگاه، ‌یک سلیقه فکری را قبول نداشته و نسبت به آن نقد داشته باشم، اما قانون چهارچوب را مشخص کرده و گفته است که حق فعالیت برای آن جریان فکری وجود دارد و ما نباید جلوی آن را بگیریم.

میری با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی بسیج، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویی، کانون‌های هنری و انجمن‌های علمی در دانشگاه فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: مسایل قانونی باید اول و آخر فعالیت تشکل‌ها و کانون‌ها باشد و مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که سلیقه جای قانون را بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری، گفت: گزینش موضوع برای این کرسی‌ها امری است که می‌تواند در ارتقای سطح آن‌ها موثر باشد. باید موضوعی انتخاب شود که جذبه لازم را داشته و بر زندگی دانشجو تاثیرگذار باشد.

میری افزود: مدیریت کرسی آزاداندیشی نیز باید مبتنی بر شاخص‌هایی باشد که هنجارهای ملی و مذهبی جامعه را به چالش نکشد. همچنین باید آزادی بیان به معنای واقعی کلمه در این کرسی‌ها وجود داشته باشد و دانشجو هیچ واهمه و نگرانی از ابراز عقیده خود نداشته باشد و احساس آزادی کند.

وی با بیان اینکه بیان آزادانه افکار، رسالت کرسی‌های آزاداندیشی است، ادامه داد: اگر اجازه دهیم افکار آزادانه بیان شوند، ممکن است برخی مشکلات حل شود. این کرسی‌ها همچنین جلوی فعالیت‌های غیرمجاز و زیرزمینی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را می‌گیرد و انسان وقتی بتواند افکار خود را به طور آزادانه بیان کند، متوسل به فعالیت‌های مخفیانه نمی‌شود.

مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر وقتی فرد احساس آزادی کند، نظام را متعلق به خود می‌بیند و اگر نگاه فرد به طور مثال نگاهی رادیکالی باشد، به گرایش به سمت اصلاحات ملایم و نرم منجر خواهد شد.

میری عنوان کرد: فرهنگ کرسی‌های آزاداندیشی باید بین اساتید دانشگاه نیز رواج پیدا کند تا بتوانند فارغ از تنگ‌نظری‌ها، نقطه‌نظرات خود را آزادانه، اما در چهارچوب قانون بیان کنند؛ در این صورت است که دیگر احساس نمی‌کنند ناگفته‌هایی دارند.

 

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد