امروز

جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۵۳ قبل از ظهر

سایز متن   /

۳AB7BB04-8023-0208-4A27-F6F75F83B97F

سجاد ظاهری نوشت : آخرین‌باری که اصلاحات و اعتدال در میدان سیاست به هم رسیدند، به انتخابات ریاست مجلس بر می‌گردد. جایی که دو دو تا چهارتای ذره‌بینی اصلاح‌طلبان و ذخیره «ایثارگری اجباری» محمدرضا عارف که از سال۹۲ در آب نمک نگه‌داشته شده بود، افاقه نکرد و با «جاخالی» دادن حسن روحانی، ریاست مجلس بازهم به علی لاریجانی رسید.
ادامه چسبندگی نوبه‌ای باصطلاح «میانه‌رو»ها به چپ و راست، پس از انتخابات مجلس در ۷ اسفند آنقدر حوصله سر بر شده که اصلاح‌طلبان هم که می‌گفتند رفیق گرمابه و گلستان حسن روحانی شده‌اند، زبان به انتقاد سفت و سخت باز کنند.
یک‌شنبه شب گذشته محمدرضا عارف در ضیافت افطار رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس شرکت نکرد تا صدای اعتراض خود به ناروی دولت و حمایت روحانی از علی لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس را فریاد زده باشد، صدایی که شاید پژواک آن تا خردادماه سال آینده هم قابل‌شنیدن باشد.
در کنار این اقدام عارف و شاید تکمیل‌کننده آن اما، اظهارنظر هفته گذشته یکی از محکومان فتنه ۸۸ بود. همان حرفی که وی گفت و یک روزنامه حامی دولت آن را به کلید خوردن پروژه «عبور از روحانی» تعبیر کرد.
این فعال پروپاقرص اصلاح‌طلب هفته گذشته در اینستاگرام خود از دیدارش با حسن خمینی گفت و نوشت که در این دیدار از سیدحسن خمینی دعوت کرده است که برای انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. این دعوت که با استقبال جدی رفقای اصلاح‌طلبش همراه بود به‌صورت سفارشی و خیلی سریع در شبکه‌های اجتماعی پیچید و در رسانه‌های اصلاح‌طلبان تیتر شد و بسیاری از رسانه‌های این جریان به آن پرداختند.
هرچند که این اظهارنظر یکی از سرنخ‌های کلاف درهم‌پیچیده مواجهه اصلاح‌طلبان با دولت بود، اما سرنخ‌های دیگری هم بود که از دلخوری اصلاحات از دولتی‌ها رونمایی کند.
یکی از نزدیکان محمدرضا عارف و عضو هیئت‌ مدیره بنیاد باران در گفت‌وگو با یک روزنامه اصلاح‌طلب اظهار می‌کند: «اگر مبنای سال ۹۲ را برای سال ۹۶ پیش‌بینی کنیم، روحانی در صورت اهتمام بیشتر به افزایش کارآمدی دولت خود، و همچنین تلاش برای کسب بیشتر رضایتمندی افکار عمومی سراسر کشور و البته تجدید‌نظر در رفتار غیر شفاف با پشتیبانان خود در جریان انتخابات سال ۹۴ و ۹۵ ؛ به نظر می‌رسد می‌تواند با حفظ یک‌پارچگی سازمان رأی در سال ۹۶ نیز موفق به کسب اکثریت آرا بشود.»
وی ادامه می‌دهد: «اما اگر دولت روحانی در یک سال باقی‌مانده نسبت به بهره‌برداری مناسب‌تر از موقعیت‌های کسب‌شده در حوزه سیاست خارجی و مهار اقتصاد افسار‌گسیخته در سیاست داخلی و نیز سامان دادن مناسب جریانات سیاسی طرفدار خود توفیقی پیدا نکند، در آن صورت تهدیدی جدی متوجه رای‌آوری وی خواهد شد»
همچنین در این خصوص کانال مجمع اصلاح‌طلبان در یادداشتی با عنوان «خنجر اعتدال پشت اصلاحات/ اتمام‌حجت با دولت و مجلس» می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان، بدون شک تعلل روحانی در ترمیم کابینه، عدم برکناری مدیران متخلف احمدی‌نژادی، تأخیر در اجرای اصلاحات داخلی برای جلوگیری از جنجالی‌هایی همچون مسئله فیش‌های حقوقی و نیز هم‌پیمانی وی و حزب منتسب به او با جبهه پایداری‌ها را غیرقابل‌قبول می‌دانند و ممکن است در رویکرد خود تجدیدنظر کنند که قطعاً به ضرر دولت خواهد بود.»
از سوی دیگر در این مورد یک عضو ارشد حزب اعتماد ملی در مصاحبه با روزنامه حامی دولت می‌گوید: «متأسفانه در سه سال گذشته آقای روحانی به مطالبات جریان اصلاحات به‌عنوان مهم‌ترین جریان سیاسی حامی دولت توجه جدی نکرده و به‌محض اینکه از پل گذشت دیگر به پشت سرخود نگاه نکرد. در مسئله انتخاب رئیس مجلس نیز این هواداران دولت بودند که با رأی خود باعث پیروزی آقای لاریجانی شدند. به نظر من آقای روحانی نباید پل‌های پشت سرخود را خراب کند؛ چون این مسئله پیامدهای ناخوشایندی برای دولت تدبیر و امید و جریان اصلاحات به همراه خواهد داشت.»
اما اصلاح طلبان به خوبی می‌دانند که مزد حمایت ۹۲ را نه در انتخاب کابینه گرفته‌اند، نه در انتخاب مدیران، استانداران و فرمانداران، نه در مجلس و البته نه در رفع حصر، این روزها علی‌رغم اینکه صلاح و مصلحت حداقلی خود را در پشتیبانی روحانی می‌بینند و بعضاً به آن‌هم اذعان می‌کنند، در مقابل رفتارهای دولت نمی‌توانند ساکت بنشینند.
در این رابطه دبیر مردم جبهه مردمی اصلاحات می‌گوید: «روحانی بدون حمایت اصلاح‌طلبان یک‌میلیون رأی هم نداشت. ازنظر اصلاح‌طلبان دولت روحانی «دولت اجاره‌ای» است. اگر آقای عارف درصحنه انتخابات می‌ماند آقای روحانی قادر نبود آرای اصلاح‌طلبان را از آن خود کند.»
دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان به دلیل اینکه به سمت نابودی کشیده نشوند و نام اصلاح‌طلبی در تاریخ پاک نشود، ناچار به حمایت از روحانی شدند، ابراز می‌دارد اگر این دولت (روحانی) نتواند خواسته اصلاح‌طلبان را به‌درستی اجابت کند، اصلاح‌طلبان نسبت به دیدگاه دولت تجدیدنظر خواهند کرد، زیرا اصلاحات پتانسیل‌های بالایی دارد حتی افرادی قوی‌تر از آقای روحانی در این طیف حضور دارند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در انتخابات ۹۲ از این پتانسیل‌های قوی اصلاح‌طلب استفاده نکردید؟ می‌گوید: به دلیل آسیب‌های شدیدی که در سال ۸۸ به جریان اصلاحات وارد شد، این آسیب‌ها باعث شد اصلاح‌طلبان درصحنه عمل محافظه‌کار شوند و به همین دلیل نمی‌توانستند خیلی عرض‌اندام کنند.
وی می‌افزاید «امروز فضای سیاسی تغییر کرده و اصلاح‌طلبان از حالت ناامیدانه بیرون آمده‌اند و این نویدبخش خوبی است که افراد بهتری را معرفی کنند.»
با این‌ همه مهم‌ترین مطالبه‌ای که اصلاح‌طلبان به‌صورت یکپارچه و علی‌رغم همه سرخوردگی‌ها این روزها مطرح می‌کنند تغییر در کابینه است.
همچنین در همین رابطه یک روزنامه تندرو اصلاح‌طلب از فرصت پیش‌آمده افشای فیش‌های حقوقی استفاده می‌کند و تغییر در کابینه را گوشزد می‌کند و می‌نویسد: «از زمان قطعی شدن ترکیب وزرا، مدیران میانی، استانداران و نیز فرمانداران دولت حسن روحانی، رسانه‌های عمدتاً همسو با دولت و در اصطلاح حامی دولت بارها و بارها هشدار داده بودند که اصرار بر ادامه کار با مدیرانی با مهر و پلاک احمدی‌نژادی در مواقع حساس دردسرساز خواهد بود و نیز خاطرنشان ساخته بودند که این بی‌احتیاطی محض حسن روحانی در چینش نیروهای سیاسی – اجرایی در نهایت وی را دچار چالش‌هایی عدیده خواهد ساخت و اما از آنجایی‌که دولت چندان به حرف دلسوزان مطبوعاتی خود توجهی نداشت این روزها شاهد این حقیقت تلخ هستیم که برخی با دادن آشکارای پاس‌های روی تور و برخی دیگر با اهدای پنالتی‌هایی مشکوک دولت را رودرروی مردم قرار داده‌اند! رودررو قراردادنی که به یک بازه زمانی خاص نیز محدود و منحصر نخواهد بود»
با این شرایط اما به نظر می‌رسد که دولت و اصلاح‌طلبان به راند پایانی مسابقه رسیده‌اند و در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری باید تصمیمات حساسی بگیرند، تصمیماتی که مشخص می‌کند عارف و یارانش همچنان می‌خواهند در سایه حسن روحانی باشند و به همین قانع هستند و یا اینکه حسن روحانی حاضر است برای حفظ بدنه رأی اصلاح‌طلبی خود، بیش از گذشته هوای یاران عاریه‌ای امروز را داشته باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

دیدگاه ها (۲ دیدگاه)

  1. ابراهیم

    سال۹۲یک فرصت بود که ما در اختیار دکتر روحانی قرار رادیم..اما او در انتخابات مجلس نشان داد که وامدار اصلاحات نیست واز دکتر لاریجانی حمایت کرد.به نظرمیرسد اگردرانتخابات ۹۶ اصلاح طلبان کاندید نداشته باشند اصلاحات برای همیشه به حاشیه خواهد رفت زیرا روحانی با لبخند های خود اصلاحات را زیر چرخهای اعتدال از بین میبرد….

    • سردبیر

      با سلام و احترام ؛
      تحلیل زیبنده ای داشتید ….
      می توانید جهت انتشار دادن یادداشت های خود در این شبکه خبری از طریق ایمیل یا کانال تلگرام برای ما ارسال کنید .

      واحد یادداشت های روز شبکه خبری تفکر جوان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد