امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۴۸ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۳۹۶۰۵۱۱۰۰۱۹۶۸_Test_PhotoJ

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: مهرداد شریفی، عصر دیروز، در جلسه ماهانه موسسه آوای نیک سعادت که با محوریت وضعیت بهداشت کلانشهر اهواز در محل سالن اجتماعات اداره بهداشت غرب اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه سلامت نقش اداره بهداشت ۲۰درصد است، و ۸۰درصد مابقی آن به همراهی بین بخشی مربوط می‌شود، اما متاسفانه این امر در استان خوزستان ودر کلانشهر اهواز جایگاهی ندارد.

وی افزود: ما سیمای مرگ را در کلانشهر اهواز لمس می‌کنیم که علت اول مرگ ومیر در کلانشهر اهواز بیماریهای قلبی وعروقی، دوم حوادث و سومین علت سرطان‌ها و مسائلی که در این زمینه وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه در این قسمت مثلثی بیماری‌ها در رأس عامل بیماری‌ها و در زاویه دیگر محیط است، توضیح داد: طبق بررسی انجام شده در کلانشهر اهواز پنجاه درصد عوامل بیماری زا ناشی از عوامل اجتماعی موثر درآن است.

شریفی گفت: در شرایطی که شهرداری و اداره آب و فاضلاب باید به وظایف خود را به درستی عمل کند، به درستی عمل نمی‌کنند.

وی با مبداء قرار دادن ضعف حاشیه نشینی بیان کرد: انواع بیماری‌های روحی وروانی وانواع آسیبهای اجتماعی کلانشهر اهواز و حاشیه آن بیداد می‌کند اما متاسفانه یک برنامه کامل وجامع وعلمی در این خصوص وجود ندارد، وجور تمام این کم کاری‌ها وسوءمدیریت‌ها در کلانشهر اهواز به دوش پرسنل زحمتکش اداره بهداشت می‌افتد.

شریفی تشریح کرد: حدود ۳۰ درصد از عوامل اجتماعی به سبک زندگی ما، مربوط می‌شود، و در روش وسبک زندگی از صفر تا ۱۰۰مشکل داریم.

وی با طرح این سوالات از حاضرین این نشست مبنی بر اینکه سرانه ورزشی و فضای سبز در استان خوزستان چقدر است، یاد آور شد: با بررسی وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی در دمای طاقت فرسای بالای ۶۰درجه وضعیت تغذیه در خوابگاهای دانشجویی، رستوران‌های سطح شهر، امروز ۸۰ درصد جمعیت ما دچار افزایش وزن شده‌اند.

شریفی با تاکید بر وجود مشکلات در حوزه ورزش تاکید کرد: اگر می‌خواهیم سلامت قلبی، روانی ونشاط، ما وفرزندانمان حفظ شود در این شهر روزانه باید بین ۳۰تا ۴۰دقیقه ورزش، کنیم

وی ادامه داد: وقتی از ورزش صحبت می‌کنیم یعنی ۴۵دقیقه پیاده روی تند باید داشته باشیم و عرقمان در بیاید ونفسمان تند شده وضربان قلبمان افزایش پیدا کند.

شریفی افزود: این فعالیت تنها برای کاهش وزن ما نیست، چرا که شاخصی داریم، تحت عنوان شاخص وی‌ام آی که امروز با افتخار می‌گویم در سطح شهر ما برای بحث موضوع سلامت برای اولین بار ۱۵کار‌شناس را در ۱۵نقطهٔ محروم اهواز مستقر کردیم.

وی گفت: بر اساس شاخص وی‌ام آی، مشخص می‌شود، میزان کالری‌های وارد شده به بدن با میزان خروجی کیلومتر‌ها با هم فاصله دارد، و شاخص مورد نطر وی‌ام آی ما عدد بین ۱۹تا ۲۴ است، که متاسفانه هشتاد درصد ما این عدد رو نداریم.

شریفی متذکر شد: وقتی عدد ما از ۲۴تا ۲۹ افزایش پیدا کند، یعنی ما افزایش وزن داریم ضمن اینکه در حال حاضر چاقی در استان خوزستان بیداد می‌کند، و ۲۸الی ۳۰درصد جمعیت ما در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

وی با بیان اینکه ۱۵درصد هزینه‌های ما صرف بیماران دیابتی می‌شود، گفت: بیمار دیابت خود به خود به وجود نیامده است. و انتظار می‌رود، همه دستگاههای اجرایی در حوزهٔ سلامت وارد شوند.

شریفی با بیان اینکه جایگاه اداره ورزش ما درسلامت استان کجاست و آیا نگاهش سلامت محور است، تاکید کرد: کارخانه‌های ما هیچکدام پیوست سلامت ندارند، در سطح شهر اهواز میلیار‌دها تومان به عنوان عوارض دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: با پول این عوارض آیا بازارچه ساخته‌اند، بازارچه‌هایی که ساخته‌اند، محل انواع تخلفات مواد غذایی شده، از طرفی بازارچه‌ها اصلا پیوست سلامت ندارند وتکلیف بهداشت آن‌ها مشخص نیست که این زنگ خطری است که برای ما درآمده است.

شریفی با اشاره به سرانه مصرف نمک در دنیا که بین ۳تا۵گرم است، گفت: میزان این سرانه در کلانشهر اهواز بین ۱۵تا ۲۰گرم اعلام شد، که این آمار نشان می‌دهد، مصرف سرانه نمک ما ۲۰درصد بیشتراز بقیه دنیا است.

وی ادامه داد: بالا بودن سرانه مصرف نمک یعنی مبتلا شدن به بیماری فشار خون وفشار خون یعنی سکته‌های مغزی و قلبی است.

 شریفی با تاکید بر اینکه ما در استان از صلاخ گوشت تا فروشنده را آموزش داده‌ایم بیان کرد: ما در حوزهٔ سلامت بیداریم اما خیلی‌ها هنوز خوابند وبا ما همکاری لازم را ندارند.

 وی با بیان اینکه سرانهٔ مصرف سبزیجات ومیوه جات در دنیا برای هر شهروند ۱۳۵کیلو گرم است، عنوان کرد: در استان خوزستان که معدن سبزیجات ومیوه جات است سرانه مصرف سبزی جات زیر ۳۰کیلو گرم است.

شریفی گفت: میوه وسبزی جات به دلیل برخورداری از آنتی اکسیدان‌ها خاصیت ضد سرطان دارند، چرا که سرشار از مواد آنی وسرشار از مواد معدنی هستند وهیچ گونه خطر ابتلا به چاقی ندارند.

وی با انتقاد از نوع تبلیغات بیلبور‌های شهر گفت: بیلبوردهای شهر اهواز دست کسانی هستند که انواع مواد غیر بهداشتی خارج از حوزهٔ سلامت را تبلیغ می‌کنند.

شریفی گفت: بیماری پوکی استخوان در دنیای پیشرفته بالای ۶۵سال است، اما در استان خوزستان به زیر ۴۰سال کاهش پیدا کرده است، که علت آن کاهش استاندارد مصرف شیرولبنیات در استان است، که در مقایسه با دنیا که بالای ۳۰۰کیلو است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در پایان با بیان اینکه ما در استانی هستیم که ماهی صادر می‌کنیم اما مصرف ماهی ما کم است، اگر در هفته دوبار ماهی کباب پز خوب استفاده کنیم، آقایان ۵۰ درصد کمتر دچار بیماری پروستات و خانم‌ها کمتر گرفتار سرطان سینه می‌شوند.

منبع:خبرگزاری فارس – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد