امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۸:۰۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

۲۵۳۱۹۶۸

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: سردار سید محمد باقرزاده عصر دیروز در حاشیه مراسم استقبال از ۴۸ شهید تازه تفحص شده در مرز شلمچه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مجموع کل شهدای کاوش شده ۴۹ هزار شهید است و با این حال باید چهار هزار و ۶۰۰ شهید دیگر اعم از شهیدانی که در مناطق عملیاتی شهید شدند و یا در اردوگاه ها به شهادت رسیدند را در قبرستان های عراق ردیابی کرد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در ادامه به موضوع گمنام ماندن شمار بسیاری از شهدای تفحص شده با وجود انجام آزمایش های DNA هم پرداخت و گفت: علم پیشرفتهDNA یا همان شناسایی ملوکولی به نحوی نیست که بتواند پاسخگوی نیاز باشد.

وی بیان کرد: استحصال DNA از استخوان سخت دشوار است و حتی در کشورهایی با امکانات پیشرفته نیز این کار به صورت کامل انجام نمی شود، از طرف دیگر قرار گرفتن در معرض آفتاب و محیط قلیایی می تواند زنجیره DNA را گسسته کرده و شناسایی را دشوارتر کند.

سردار باقرزاده از شناسایی تنها ۱۰ درصد از نمونه های ارسالی برای آزمایش DNA خبر داد و اظهار کرد: تاکنون از مجموع نمونه های داده شده به مرکز تحقیقاتی کوثر ۱۰ درصد از نمونه ها جواب گرفته اند در نتیجه تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش دانشمندان بتوان شاهد رفع مشکلات شناسایی هویت شهدا و شناسایی تمام شهدای گمنام بود.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین در ادامه به بازگشت ۴۸ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس از مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: این شهدا طی یک ماه گذشته در مناطق عملیاتی زبیدات، کتیبات، ام الرصاص و ساحل غربی اروند رود تفحص شده اند.

وی افزود: این شهدا در عملیات های محرم، رمضان، کربلای چهار و تک ارتش و تک ژاندارمری در سال ۶۷ به شهادت رسیده اند.

سردار باقرزاده همچنین از برگزاری آیین وداع با شهدا امشب در شهرستان اندیمشک خبر داد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد