امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۴:۵۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۶۵۸۱۲

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: فرامند هاشمی‌زاده در حاشیه جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان که صبح امروز (چهارشنبه ۴ مردادماه) در سالن جلسات حوزه معاونت عمرانی استانداری خوزستان برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرایی شدن مصوبات سال ۹۶ شورای هماهنگی ترافیک استان، اظهار کرد: با وجود مشکلات و محدویت‌ها موفق به تحقق نزدیک به ۹۰ دصد از مصوبات امسال این شورا شدیم.

وی با اشاره به طرح سه دستور کار در جلسه امروز این شورا عنوان کرد: دستور کار اول این جلسه تحت عنوان جایگزینی حمل و نقل ریلی با حمل و نقل جاده‌ای جهت انتقال ورقه‌های عریض فولاد مطابق بند ۱ مصوبات کمیته فنی ترافیک استان مطرح شد.

هاشمی‌زاده ادامه داد: در واقع هدف از این دستور کار استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی درون استان برای حمل و نقل تولیدات کارخانجات فولاد از جمله ورقه‌های عریض فولاد با مقصد پایانه‌های صادراتی از جمله بندر امام است. با توجه به سختگیری‌های پلیس راه و اداره کل راه و شهرسازی در بحث ایمنی حمل و نقل جاده‌ای تولیدات فولاد، این دستور کار به تصویب رسید.

وی افزود: بدین ترتیب مقرر شد بخش زیاد یا تمام تولیدات فولاد توسط ناوگان حمل و نقل ریلی درون استان جابجا شود. در این جلسه همچنین مجموعه راه‌آهن جهت جابجایی ریلی مواد اولیه خام فلاد به صنایع پایین‌دست و مکمل نظیر شمش‌ها و ورقه‌های تولیدی فولاد خوزستان که به گروه ملی فولاد و نورد کاویان حمل می‌شود، اعلام آمادگی کرد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: در این مورد نیز با توجه به اینکه جابجایی درون استانی سالیانه دو میلیون تن تولیدات مواد اولیه و خام فولاد با کامیون امکان‌پذیر نیست، مقرر شد با حفظ سهم کامیون‌داران و سایر مجموعه‌ها در بحث حمل و نقل، اجرایی شود.

هاشمی‌زاده به دستور کار دوم جلسه امروز شورای هماهنگی ترافیک خوزستان با عنوان تخصیص دو هزار دستگاه تاکسی پلاک اروند به سهمیه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری در استان اشاره کرد و گفت: در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی عمومی شهری در سطح استان، تعداد زیادی تاکسی با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای رانندگان تاکسی تأمین شده است.

وی ادامه داد: امروز نیز مجوز دو هزار تاکسی پلاک اروند با سهمیه آبادان و خرمشهر برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی عمومی درون شهری کل استان مورد موافقت قرار گرفت و تصویب شد. این مجوز در واقع ظرفیتی است که برای ناوگان تاکسیرانی عمومی استان ایجاد شده و به تدریج به این ناوگان افزوده خواهد شد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در خصوص دستور کار سوم جلسه امروز با عنوان راه‌اندازی پارکینگ‌های ماشین‌آلات سنگین در حریم شهرها، بیان کرد: معمولاً به علت اشتغال بخش کثیری از شهروندان به رانندگان که یا خود مالک و یا رانندگان مالکان دیگر هستند، ‌این کامیون‌ها معمولاً در کوچه‌ها و محله‌های شهری پارک می‌شوند. به علت آلودگی و مزاحمت‌هایی که پارک این ماشین‌آلات سنگین در محله ها ایجاد می‌کند تمهیداتی اتخاذ شده تا در حریم شهرها توقفگاه‌ و پایانه‌هایی به منظور هدایت و پارک این کامیون‌ها احداث شود.

هاشمی‌زاده ادامه داد: بدین ترتیب این کامیون‌ها از این توقفگاه‌ها و پارکینگ‌ها به مقاصد خود هدایت می‌شوند. این دستور کار نیز به تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان رسید و محیط زیست نیز با این موضوع مخالفتی ندارد و در واقع این بحث به نفع همه است.

وی به موضوعات مطرح شده در حاشیه جلسه امروز شورای هماهنگی ترافیک خوزستان اشاره کرد و افزود: پل شهید ناجیان شوش، شمال و جنوب این شهرستان را به یادمان فکه و همچنین مسیر چذابه متصل می‌کند. همچنین این پل مسیر عبور پایانه و بازارچه مرزی است که مقرر شده در فکه راه‌اندازی شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: جدا از تردد تعداد زیادی کامیون و کامیونت مخصوص حمل محصولات کشاورزی از پل شهید ناجیان، تردد تعداد زیادی از مسافران با خودروهای شخصی را از این پل داریم. با توجه به اینکه عرض این پل بسیار کم است، پروژه تعریض و بازسازی آن کلید خورد.

هاشمی‌زاده ادامه داد: به علت مناسب نبودن عملکرد پیمانکار این پروژه، با هماهنگی خود این پیمانکار و استفاده از یک ماده قانونی، پیمانکار جدیدی را برای این پروژه تعیین و مقرر شد پروژه تعریض پل شهید ناجیان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص پروژه پل نظام مافی شوش نیز تصریح کرد: با توجه به تاریخی بودن شهر شوش نوع استقرار پل چهارراه (نظام مافی) شوش مناسب نیست و از نظر ترافیکی نیز آن گونه که پیش‌بینی می‌شد این پل کارساز نبود. اکنون پیش‌بینی شده به منظور اینکه هم دروازه ورودی شهر و هم نماد و منظر شهر تحت تأثیر این پل قرار نگیرد، یک تقاطع غیرهمسطح به شکل زیرگذر در آن محل احداث شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با انتقاد از عدم برگشت درآمدهای ناشی از اخذ جرائم رانندگی در استان در سه سال گذشته گفت: ماده ۲۳ در واقع یک ماده درآمد – هزینه‌ای است، کلیه جرائم راهنمایی رانندگی مأخوذه از مردم به یک حساب در خزانه واریز، سپس برای استفاده در همان استان برگشت داده می‌شود. در سال گذشته خوزستان از محل این ماده حدود ۳۰ میلیارد تومان درآمد داشت که به خزانه واریز شد اما از این رقم تنها ۹ میلیارد تومان برگشت خورد.

هاشمی‌زاده ادامه داد: آنچه که از مجموع درآمدهای استان از محل این ماده از سال ۹۳ تا ۹۵ وصول شد به علت عدم تخصیص اعتبارات برگشت نخورد و شاید حداکثر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از مجموع این درآمدها برگشت خورد که این درصد تحقق بسیار کم است. در حال پیگیری این موضوع هستیم چرا که ماهیت این ماده ماهیتی درآمد – هزینه‌ای است و باید تماماً برگشت بخورد و از آن برداشت نشود.

وی افزود: با این وجود متأسفانه برخی مشکلات که در بحث نقدینگی اعتبارات کشور ایجاد شده، سازمان برنامه و بودجه از سر و ته برخی طرح‌ها می زند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد