امروز

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۲۱ بعد از ظهر

سایز متن   /

۲۱۹۲۹۷۲

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: سید نور محمدپور عصر امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش فنی و حرفه ای خوزستان در محل مرکز آموزشی خوارزمی اهواز با تبریک ۶ مرداد روز آموزش های فنی و حرفه ای اظهار کرد: بحث مهارت ها در اولویت امسال وزارت تعاون است؛ با توجه به اینکه اکثریت ثبت نامی های استان در کاریابی ها فاقد مهارت های لازم هستند، باید تمام تمرکز خود را بر این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: طرح های آموزش مهارت در محیط واقعی کار و کارورزی که به توانمدسازی نیروی کار برمی گردد را اجرایی می کنیم. هر طرح و پروژه ای در سطح استان را شروع کنیم تا زمانی که نیروهای ماهر نداشته باشیم شاهد ورود نیروی کار ماهر از سایر استان ها خواهیم بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه کارهای خوبی برای آموزش مهارت انجام شده و می شود؛ برای کارورزی و آموزش مهارت حدود ۳۴ هزار نفر بیکار ثبت نام کردند که هفت هزار نفر واجد شرایط معرفی به کارگاه ها هستند.

محمدپور خبر داد: تا به حال ۹۸ کارگاه برای پذیرش و آموزش نیروی کار اعلام آمادگی کردند و ما نیز شرایط جذب را به آنها ابلاغ کردیم. این دوره های کارورزی مهارت آموزی بین ۴ تا ۶ ماه و برای مناطق محروم تا ۹ ماه قابل تمدید است.

وی عنوان کرد: کارورزان بعد از طی کردن دوره به واحدهای کارگاهی که علاقمند به استفاده از مشوق های بیمه ای هستند، معرفی می شوند. مشوق بیمه ای نیز پرداخت سهم بیمه کارفرما از سوی دولت است که کمک اقتصادی بسیار خوب برای کارگاه های دارای مشکل خواهد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مدت استفاده از طرح مشوق های بیمه ای دو سال است، گفت: تجربه های کشوری و پایلوت چهار استان نشان می دهد که ۷۰ درصد نیروهای آموزش داده شده در طرح کارورزی جذب کار شده اند چون اولویت آموزش در آن با دانش آموختگان دانشگاهی است.

محمدپور بیان کرد: کسانی که دوره ها را طی کرده و موفق به جذب کارگاه ها نشده اند قادر به استفاده از مزیت طرح اشتغال فراگیر هستند؛ این افراد را در قالب مشاغل خانگی، کارگاه های کوچک، اشتغال فراگیر و طرح های مختلف بر اساس مزیت های استانی به کار می گیریم.

وی اضافه کرد: یک و نیم میلیارد دلار اعتباری برای مناطق روستایی و محروم اختصاص داده شده که به محض ابلاغ نسبت به انجام اقدامات لازم اقدام می کنیم. در قالب طرح فراگیر طرح تعاون روستاها پیش بینی شده که باید آموزش های لازم را از طریق فنی و حرفه ای به مردم ارائه دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اعتبار طرح اشتغال فراگیر در کشور ۲۰ هزار میلیارد ریال و سهم استان خوزستان نیز ۳.۷ درصد است. همچنین در این طرح اشتغالزایی حدود ۹۷۰ هزار شغل در کشور پیش بینی شده است.

محمدپور یادآور شد: در حال حاضر تعداد بیکاران استان احصاء نشده و فقط نرخ بیکاری خوزستان ۱۲.۶ درصد مشخص شده است. همچنین وزارت کار سامانه ایرانیان که متصل به کاریابی های خصوصی هست را طراحی کرده و از همه افراد بیکار تقاضا داریم تا در این سامانه ثبت نام کنند.

وی در پایان گفت: علاوه بر آموزشگاه های دولتی حدود ۶۵۰ آموزش فنی و حرفه ای به بخش خصوصی واگذار شده است. همچنین آموزش مناطق محروم و حاشیه برای ما در اولویت است که بتوانیم طرح های اشتغالزایی را در مناطق محروم و حاشیه اجرا کنیم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد