امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۲:۳۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

۲۱۷۵۶۱_orig

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: بیژن زنگنه صبح امروز با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: تعهدات دو طرف در این قرارداد کاملا به طور شفاف بیان شده است. این قرارداد برای ما امنیت‌زا است. اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا‌‌ رها کند، هیچ پرداخت یا خسارتی داده نمی‌شود.

او ادامه داد: مطابق مصوبه شورای اقتصاد تعهد دولت برای پرداخت به این کنسرسیوم ۱۲ میلیارد و ۹ میلیون دلار است و اینکه گفته می‌شود در طول ۲۰ سال ۵۰درصد تولید میدان را به شرکت خارجی بدهیم کذب است.

زنگنه ادامه داد: در آبانماه سال ۹۴ دولت مصوبه‌ای داشت که در آن قراردادهای جدید نفتی توضیح داده شد و پس از آن نزدیک به ۱۰ ماه با منتقدان و کار‌شناسان در مورد آن بحث شد و حتی در سی و یکم مرداد نیز با نمایندگان صحبت‌هایی داشتیم و در جریان دغدغه‌های آن‌ها قرار گرفتیم اما در ‌‌نهایت در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۵ رییس مجلس رسما اعلام کرد که این مدل قرارداد‌ها هیچ مغایرتی با قانون و منافع ملی ندارد.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات انجام شده با توتال گفت: سرانجام ما در هشتم بهمن ۹۴ با توتال تفاهم نامه‌ای امضا کردیم و در حاشیه آن قرارداد رازداری و محرمانگی را با این شرکت امضا و به ثبت رساندیم و سپس اطلاعات میدان را در اختیار آن‌ها قرار دادیم. در ‌‌نهایت با کنسرسیومی متشکل از ۱. ۵۰ درصد توتال ۳۰ درصد شرکت ملی نفت چین و ۹ . ۱۹ درصد پتروپارس ایران تنظیم شد. این قرارداد در ۱۴ پیوست در ۱۲ تیرماه امسال به امضا رسید.

زنگنه ادامه داد: کار‌شناسان اقتصادی این عملیات را سرمایه‌گذاری خارجی تلقی می‌کنند نه یک قرارداد عادی. در این قرارداد ما ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز در فاز ۱۱ تولید خواهیم کرد. این فاز یکی از میادین مشترک است که مدت‌هاست ما از رقیب‌مان عقب افتادیم.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: با اجرای این طرح در طول ۲۰ سال ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترش، ۲۹۰ میلیون بشکه میعانات گازی، ۱۴ میلیون تن گاز مایع، ۱۲ میلیون تن اتان و ۲ میلیون تن گوگرد و ۳۱۵ میلیارد متر مکعب گاز سبک شیرین تولیداتی است که ما به دست خواهیم آورد.

او گفت: در این دوره قرارداد با قیمت نفت ۵۰ دلار و گاز ۲۰ سنت که ارزش امروز این محصولات است بالای ۱۳۰ میلیارد دلار ما از این فاز بهره‌برداری خواهیم کرد.

وزیر نفت گفت: در این قرارداد ۳۰ حلقه چاه، دو سکو و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۲۵۴ کیلومتر انجام خواهیم داد در واقع بخش اول اجرا ۲ میلیارد ۹۷۴ میلیون دلار هزینه دارد.

زنگنه ادامه داد: در فاز دوم اجرای این پروژه ما به فشارافزایی بر سرسکو‌ها می‌پردازیم که سبب می‌شود تولید ما ادامه داشته باشد. پس از سه سال و نیم که فاز اول وارد مدار شد تولید ۵۶ میلیون مترمکعبی آغاز می‌شود و بعد از چند سال سکوی جدید به منظور فشارافزایی فعالیت خواهد کرد.

زنگنه با اشاره به سایر فازهای پارس جنوبی اظهار داشت: هزینه حفاری هر چاه در فاز ۱۲، ۶. ۴۱ میلیون دلار، در فاز ۱۵ و ۱۶، ۴. ۴۱ میلیون دلار و در فاز ۱۷ و ۱۸، ۱. ۴۱ میلیون دلار بوده است. اما در اینجا برای فاز ۱۱ با کنسرسیوم طرف قرارداد ۳۱ میلیون دلار قرار امضا کردیم.

او تصریح کرد: زمانی که ما به مرحله افت فشار برسیم با اجرای فاز دوم این پروژه یعنی فشارافزایی تا سال ۲۰۳۲ تولید خواهیم داشت. در واقع ما با استفاده از این تکنولوژی تولیدمان ۲ برابر می‌شود ضمن آنکه در دیگر فاز‌ها نیز از این تکنولوژی استفاده خواهیم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: اولین بار است که سکویی با وزن ۲۰ هزار تن در حال ساخت است و این مورد در منطقه بی‌نظیر است و سابقه ندارد البته ما از لحاظ قیمت‌گذاری بررسی‌های خود را انجام داده‌ایم. این قرارداد ۲۰ ساله است اما برای بازپرداخت سرمایه‌گذاری ما حتی یک سنت هم پرداخت نمی‌کنیم. در ابتدا باید سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد و سپس از محل پروژه بازپرداخت صورت بگیرد. مجموع هزینه‌هایی که در این قرارداد انجام می‌شود ۴۷۷۸ میلیون دلار است و حدود یک میلیارد و ۲۰ میلیون دلار نیز پیمانکار مالیات پرداخت می‌کند.

او ادامه داد: قرارداد از روی زمان بندی اجرایی می‌شود و بالا‌ترین رقم بازپرداخت ما در سال هشتم اجرای قرارداد است که مبلغ آن ۹۸۹ میلیون دلار است.

وزیر نفت در مورد انتقال تکنولوژی و استفاده از آن‌ها در این پروژه گفت: این قرارداد بر عکس سایر فاینانس‌ها هیچ محدودیتی برای به کار گرفتن وضعیت‌های داخلی ندارد و می‌توانیم صد در صد کار را به داخلی‌ها بدهیم البته اگر در مناقصه برنده شوند. مراحل حفاری، سکوهای دریایی، پایه سکو‌ها، عرشه‌ها و… را به مناقصه خواهیم گذاشت.

او ادامه داد: انتقال تکنولوژی را در ۴ سطح در نظر گرفتیم ابتدا در هر قراردادی باید یک شرکت ایرانی وجود داشته باشد هر چند برخی‌ها با این استدلال که شرکت‌های خارجی گرگ هستند و یک سری گرگ‌زاده داخلی را تربیت می‌کنند با این امر مخالفت کردم اما اگر بخواهیم تکنولوژی در کشور پیشرفت کند باید شرکت‌های ما فعال شود و تا امروز ۱۳، ۱۴ شرکت ایرانی را تایید صلاحیت کردیم و در این کنسرسیوم نیز شرکت پتروپارس به عنوان یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های ایرانی مشارکت دارد.

زنگنه در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر سهم کم پتروپارس گفت: سهم این شرکت ۹. ۱۹ درصد است یعنی باید ۶. ۱ میلیارد دلار نقدینگی بیاورد مگر صندوق توسعه ملی چقدر پول دارد که بخواهد در اختیار این شرکت قرار دهد.

او ادامه داد: در اینجا یک موافقت‌نامه با مشارکت پتروپارس، شرکت چینی و یک شرکت فرانسوی امضا شده که موظف هستند توانمندی و تکنولوژی مخزن و مدیریت پروژه را به این شرکت ایرانی منتقل کنند. من در اینجا دنبال قاصر و مقصر نیستم اما یک سال تاخیر در یک فاز ۵ سال کار را به عقب می‌اندازد و این یعنی ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار کشور ضرر می‌کند. اگر شرکت‌های ایرانی را در این مناقصه‌ها خوب فعال کنیم ۵. ۲ میلیارد دلار انتقال تکنولوژی به داخل کشور انجام می‌شود.

وزیر نفت در مورد نگرانی برخی از نمایندگان در مورد فسخ قرارداد گفت: ما در این خصوص پیش بینی کامل را با عدد و رقم انجام داده‌ایم این‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند که البته من مجاز به افشای جزئیات قرارداد نیستم اما در کمیسیون انرژی نکاتی را به نمایندگان گفتم.

منبع:خبرگزاری ایلنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد