امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۸:۴۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

 

۱۶۴۳۹۲

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: دکتر مسعود خداپناه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به انتصاب مجدد دکتر روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور و اعتماد مردم به ایشان، انتظار می‌رود تیم دولت جدید ارتباط بیشتری با جامعه دانشگاهی داشته باشد و به نظرات جامعه دانشگاهی به‌خصوص در بحث‌های اقتصادی، علمی و دانش نوین توجه کند.

 

وی افزود: همچنین این تیم باید ارتباط نزدیک‌تر و ساختاری بهتر و بیشتری با جامعه دانشگاهی ایجاد کند؛ با توجه به شعارهایی که در انتخابات مطرح می‌شد، باید محور اصلی فعالیت تیم دولت جدید اقتصاد باشد که می‌تواند بر سایر بخش‌ها نیز تأثیر بگذارد.

 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه آموزش عالی در بخش‌های مختلف نیاز به اصلاحات ساختاری دارد، تصریح کرد: انتظار می‌رود این اصلاحات در دولت جدید آغاز شود و دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد شوند تا ارتباط میان اقتصاد و آموزش عالی تنگاتنگ‌تر و نزدیک‌تر باشد.

 

خداپناه گفت: بخش پژوهشی و هزینه‌کرد آن نیاز به برخی اصلاحات دارد و این اصلاحات نباید در حد حرف و تنها روی کاغذ صورت بگیرند، بلکه باید به‌صورت عملی اجرا شوند. در آموزش عالی باید اصلاحاتی انجام شود تا از این پراکندگی کمّی ایجادشده کاسته شود. در سطح کشور، در شهرها و بخش‌های کوچک نیز دانشگاه ایجادشده که اغلب رشته‌ها و مباحث نظری را ارائه می‌دهند و باید این وضعیت ساماندهی شود.

 

وی ادامه داد: اگر قرار است در شهرهای کوچک دانشگاه ایجاد شود، این رشته‌ها باید کاربردی باشند و به فراخور اشتغال و مهارت ایجاد شوند. صندلی‌های خالی زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد که این شرایط باید اصلاح شود.

 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان خاطرنشان کرد: باید سیستم آموزشی را اصلاح کنیم و به دنبال ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و توسعه آن‌ها باشیم که انجام پژوهش‌های کاربردی و مشخص‌کردن اعتبارات دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها از پیش‌زمینه‌های آن است.

 

خداپناه ادامه داد: اکنون قوانین و مقررات اجرایی بخش‌های پژوهشی واقعی و کاربردی نیست و به همین دلیل مقدار زیادی از اعتبارات پژوهشی در جای خود هزینه نمی‌شوند؛ نوع قراردادها، پژوهش‌ها و فعالیت‌های پژوهشی باید کاربردی شوند و داده‌ها کاملاً روشن باشند.

 

وی تصریح کرد: ارزیابی علمی دانشگاه‌ها، وزارت علوم و دیگر دستگاه‌هایی که کار پژوهشی انجام می‌دهند، باید بر اساس خروجی و اثربخشی این دستگاه‌ها باشد. امروزه شرایط به‌گونه‌ای شده است که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان یک نکته مثبت محسوب می‌شود، درحالی‌که خروجی، اثربخشی و توانمندی این دانشجویان در اقتصاد و دیگر حوزه‌ها برای دانشگاه نکته مثبت است؛ نه‌ فقط تعداد دانشجو.

 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خوزستان با بیان اینکه امتیازدهی‌های انجام‌شده واقعی نیستند، تأکید کرد: نوع برخورد ما با ارزیابی‌های انجام‌شده نیز سنتی است. ارزیابی‌ها باید بر اساس نیازهای واقعی جامعه، تکنولوژی موردنیاز، توانمندی و مهارت دانشجویان و اساتید انجام شود و دانشجویان باید از تکنولوژی‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی شناخت واقعی داشته باشند.

 

خداپناه خاطرنشان کرد: در کشور ما ارتباط ساختاری لازم میان بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و بخش‌های آموزشی و پژوهشی وجود ندارد؛ باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا جایگاه آموزش عالی به‌عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی پررنگ‌تر و واقعی‌تر باشد.

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد