امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۳:۴۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۶۳۹۴۰

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: سیده فرانک موسوی در سمینار مشاغل خانگی، توانمندسازی خانواده و معیشت پایدار که امروز، ۱۲ تیرماه در محل شرکت شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت مشاغل خانگی برای استان ما باید این موضوع و توسعه آن را جدی پیگیری کنیم. یکی از موضوعاتی که در مشاغل خانگی اهمیت دارد، بحث توانمندسازی است. ازجمله این توانمندسازی‌ها می‌توان به توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بانوان اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش بانوان در توسعه بیان کرد: در کشورهای که به زنان، طرز فکر و توانمندهای آنان اهمیت داده شود، قطعاً این کشورها از نظر توسعه‌یافتگی و اشتغالزایی پیشرفت بالایی می‌کنند.

موسوی با بیان این‌که کشور ما باید تلاش کند شاخص‌های توسعه پایدار خود را تقویت کند، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بانوان جایگاه خوبی پیدا کردند و توانمندی‌های خود را به خوبی به منصه ظهور گذاشتند و با اطمینان می‌گوییم که در استان خوزستان زنان توانمند زیادی داریم که باید بستر کار آن‌ها فراهم شود؛ ما در زمینه توانمندسازی بانوان در ابعاد مختلف و فراهم کردن شرایطی مناسب برای کار آن ها در خانه، اقدامات مختلفی را انجام می‌دهیم.

وی افزود: وظیفه بخش دولتی ایجاد زیرساخت‌ها است و هر کدام از بخش‌ها وظایف خاص خود را دارند. وظیفه ما نیز ایجاد زیرساخت‌ها است که در واقع در استان ما زیرساخت‌های ویژه بانوان باید پایدارتر از این باشد و به شأن و منزلت بانوان در استان اهمیت بیشتری بدهند.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به تلاش‌های دائمی و مکرر خود در خصوص مشاغل خانگی بیان کرد: ما در حال تلاش برای رسیدن به جایگاهی بالاتر برای بانوان هستیم زیرا زنان ما لیاقت رسیدن به بالاترین جایگاه را دارند. بحث توسعه مشاغل خانگی یکی از مهمترین مباحثی است که ما در حالپیگیری آن هستیم و دولت برای این مشاغل تسهیلاتی را در نظر گرفته و این تسهیلات را به متقاضیان آن‌ها می‌دهد.

وی با بیان این‌که دولت نقش تسهیل‌گر دارد و نباید وارد بخش مشاغل خانگی شود، خاطرنشان کرد: دولت وظیفه تامین تسهیلات را دارد و هیچ‌گونه وظیفه دیگری در این خصوص ندارد اما در کشور ما این نگاه وجود دارد که سیستم دولتی باید تمام کارها را انجام بدهد، در حالی که در اکثر کشورهای دیگر دولت نقشی جزء تسهیلات دادن ندارد.

موسوی بیان کرد: حضور بانوان در بخش صنعت و کشاورزی بیشتر از بخش خدمات است و ما باید به این نکته توجه کنیم که بانوان توانمند زیادی داریم و ۵۳ درصد جامعه دانشگاهی ما بانوان هستند که برای ما یک فرصت است و ما باید از این فرصت بهره کافی را ببریم و از این نیروی توانمند برای کار در مشاغل خانگی استفاده کنیم زیرا ما به دنبال معیشتی پایدار هستیم.

وی تصریح کرد: زن یک فرد مهم در جامعه و خانواده است که تأثیر زیادی در مشاغل خانگی دارد زیرا کار کردن زن در بخش مشاغل خانگی، به مثابه همکاری کردن کل خانواده با او است که این اقدام یک همکاری جمعی و خانوادگی محسوب می‌شود.

موسوی با بیان این‌که زنان ما باید توانمند شوند، گفت: اگر چه ما در بعضی از مراحل دچار ضعف می‌شویم اما باید موضوع توانمندسازی‌ بانوان با جدیت پیگیری شود و آموزش‌های لازم را باید ببینند.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: منظور از توانمندسازی این است که بانوان ما باید در همه ابعاد، توانایی خود را نمایان کنند و باید همه با همدیگر همکاری کنند تا بتوانیم اقتصادی پایدار را برای جامعه خود به وجود بیاوریم؛ دختران دانشجوی ما باید علاوه بر رشته خود به مشاغل خانگی نیز اهمیت بدهند.

وی با اشاره به موانع و مشکلات مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بانوان در این مشاغل، آموزش ناکافی و ندانستن عواقب کار است. بانوان برای ورود به این مشاغل، نیازمند آموزش کامل و آگاهی هستند تا چرخه توانمندسازی بهتر حرکت کند.

موسوی گفت: در بحث توانمندسازی بانوان نسبت به مردان حساسیت بیشتری وجود دارند. وظیفه دولت در قبال مشاغل خانگی، دادن تسهیلات است و بخش‌های اجرایی باید با همکاری و هماهنگی خود و با تلاش‌های خود بانوان و همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی با ایجاد و توسعه مشاغل خانگی، اقتصاد خوبی را برای کشور محقق کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد