امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۲۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

حسن+روحانی+رئیس+جمور

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار عنوان کرد: خوشامد می‌گویم خدمت همه میهمانان گرامی، نمایندگان سازمان ملل متحد، وزرا، نمایندگان کشورهای مختلف که از ۴۳ کشور در این کنفرانس شرکت کرده‌اند. به همه آن‌ها خیرمقدم عرض می‌کنم و امیدوارم این کنفرانس دارای نتایج مفیدی برای موضوع گرد و غبار و طوفان شن به همراه داشته باشد.

او ادامه داد: موضوع محیط‌زیست یکی از مسائل مهم برای سلامت جامعه برای توسعه جوامع ما و برای جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه است. برای آنکه ما بتوانیم با این معضل به خوبی مواجه شویم و خطرات این تهدید را مهار کنیم، هم نیاز به برنامه‌ریزی داریم هم نیاز به سرمایه‌گذاری و هم به همکاری منطقه‌ای و بین المللی نیاز داریم دولت.

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود را در ایران اولویت محیط زیست‌قرار داد و حتی دولت به عنوان دولت محیط‌زیست نام‌گذاری شد، عنوان کرد: اولین تصمیم دولت یازدهم تصمیم زیست‌محیطی بود. اولین مصوبه این دولت در رابطه با دریاچه ارومیه بود و اگر اقدام دولت یازدهم نبود، امروز در غرب کشور نه با طوفان گرد و غبار و شن بلکه با طوفان نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در غرب کشور زندگی می‌کنند، امروز ناچار به مهاجرت می‌شدند.

او افزود: تثبیت دریاچه ارومیه یکی از افتخارات دولت یازدهم و الگوی مهم زیست محیطی برای منطقه و جهان است. چرا با معضل دریاچه ارومیه مواجه شدیم؟ به خاطر شرایط آب و هوایی که یکی از عوامل آن است به دلیل کاهش ریزش‌های آسمانی اما مدیریت صحیح نسبت به منابع آب، کشت‌های بی‌رویه و افقی و توسعه این کشت‌ها و عدم در نظر گرفتن حق آبه دریاچه‌ها و تالاب‌ها همه عواملی بود که دریچه ارومیه می‌رفت تا سال ۹۵ خشک شود و با طوفان نمک مواجه شویم که کشاورزی و زندگی ما را به طور کامل تهدید می‌کرد.

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: دولت یازدهم کارهای بسیاری در زمینه محیط‌زیست انجام داده است، احیای هورالعظیم یکی از آن قدم‌ها بود که برداشته شد، امروز بیش از هشتاد درصد این تالاب را آب فرا گرفته است. همچنین اقداماتی نیز برای دریاچه هامون صورت گرفت که زندگی را به محیط‌زیست آن بازگرداند. البته این بدان معنا نیست که اقدامات ملی برای محیط زیست کافی بوده، خیر. باید بیشتر تلاش شود. اما دولت یازدهم در حد توان خود کارهایی را انجام داده است.

او با اشاره به اینکه برای دریاچه ارومیه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که تا پایان سال ۹۵ حدود ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: امروز مردم غرب کشور تقریبا در آسایش هستند. همانطور که نسبت به هورالعظیم اقدماتی انجام شد این کارها در استان خوزستان، هامون و استان سیستان و بلوچستان هم باید صورت بگیرد.

روحانی با بیان اینکه طوفان‌های گرد و غبار کشورمان منشا داخلی دارد و حدود ۲ میلیون متر مکعب بیابان باعث این رویداد است، گفت: منشا خارجی با داخلی قابل قیاس با داخل نیست و ۸۰ درصد از کشورهایی مانند، عراق، سوریه، اردن، کویت، عربستان و ترکمنستان در منطقه ما منشا گرد و غبار هستند. گاهی در ۲۴ ساعت ۸ میلیون متر مکعب خاک و گرد و غبار جابه‌جا می‌شود که زندگی، سلامت، کشاورزی، باغات و محیط‌زیست را مورد تهدید قرار می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته هم گرد و غبار داشتیم اما امروز نسبت به گذشته این اقدامات به چند برابر افزایش یافته است. اگر در گذشته ده الی بیست روز شاهد این پدیده بودیم، امروز ۱۲۰ روز این وضعیت وجود دارد. سوال اینجاست راه چاره چیست؟ باید چه کنیم؟ موضوع گرد و غبار از حد مسائل ملی فرا‌تر رفته است، امروز غرب شرق آسیا شمال آفریقا و بسیاری دیگر از کشور‌ها درگیر این پدیده هستند

روحانی با بیان اینکه بی‌تردید این موضوع راه چاره دارد حال یا چاره سلبی یا ایجابی گفت: احداث سد‌ها و بند‌ها بدون مطالعه کافی و آثار زیست‌محیطی می‌تواند برای آینده منطقه ما خطرناک باشد. بسیاری از این فعالیت‌ها باید متوقف شود. در کشور همسایه طرح ۲۲ سد بزرگ جریان دارد که می‌تواند تاثیر مخرب بر فرات و دجله بگذارد و در سایه آن عراق و ایران و بسیاری کشور‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. نمی‌توان در برابر آثار این اقدام، بی‌تفاوت بود چراکه هم منطقه و هم سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه مسئولیت دارند.

او تاکید کرد: ما نمی‌توانیم در برابر آنچه محیط زیست یک استان را تخریب می‌کند، بی‌تفاوت باشیم. احداث سد‌های متعدد در افغانستان و بند‌ها در شمال و جنوب افغانستان بر استان خراسان و سیستان و بلوچستان تاثیر‌گذار است. اگر هامون به طور کامل خشک شود نه تنها از گرد و غبار آن سیستان در رنج است که افغانستان نیز در رنج قرار می‌گیرد. اگر جلوی طوفان شن گرفته نشود، همه کشورهای همسایه گاهی ناچار به مهاجرت می‌شوند. تمدن‌ها در همسایه‌های ما رخت خواهد بست و کشاورزی و شهرسازی متوقف خواهد شد. این یک مسئولیت انسانی و بین‌المللی برای همه ما در برابر این تهدید خطرناک برای انسان‌های جهان و منطقه است. ما نمی‌توانیم بدون همکاری با کشورهای منطقه و همسایه و جهان در این معضل پیروز شویم.

روحانی افزود: من قبلا هم گفته‌ام بحث در اینکه کدام کشور در منطقه ما قوی‌تر باشد، باید کنار گذاشته شود قوی‌ترین کشور در منطقه نباید به عنوان هدف اول دنبال شود، منطقه قوی‌تر باید مدنظر ما باشد نه اینکه در رقابت‌های منطقه‌ای یک کشور در منطقه بخواهد برابر دیگر کشور‌ها قد علم کند و قدرت خود را به رخ بکشد و تفرقه و شکاف را بیشتر کند. ما یک خانواده هستیم در منطقه مهم خاورمیانه و غرب آسیا نمی‌توانیم از هم فاصله بگیریم خانواده قوی در جمع خوب زندگی می‌کند نه اینکه یک فرد در خانواده قوی باشد و بقیه ضعیف باشند. به فکر منطقه‌ای قوی‌تر باشیم و رقابت‌های مخرب و بی‌جا را کنار بگذاریم. جنگ‌های منطقه را خاموش کنیم .شعله این جنگ‌ها منجر به طوفان گرد و غبار و شن نه تنها در دنیای سیاست که در طبیعت هم خواهد شد.

رییس جمهور گفت: اگر داعش و بقیه گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و بقیه منطقه به تخریب ساختمان‌ها و مزارع و کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌پردازد،‌‌ همان کشاورزی آباد منطقه تبدیل به بیابانی خواهد شد که فردا از گرد و غبار مردم عراق و سوریه و ایران در رنج خواهند بود. اگر تروریسم به عنوان یک معضل برای همه منطقه است، اگر تروریسم میکروب مسری‌ است که همه منطقه را در بر می‌گیرید، هر کس فکر کرده تروریسم ابزاری برای پیش برد سیاست‌های او در منطقه و جهان است کاملا در اشتباه است. تروریسم به عنوان یک معضل دامان همه ما را فرا خواهد گرفت مگر اینکه همه دست به دست هم دهیم و این معضل را از بین ببریم.

او گفت: هیچ سیاستی در جهان موفق نیست مگر برد برد باشد. اگر کسی فکر کند تنها می‌تواند منافع خود را به قیمت از بین بردن منافع دیگران تامین کند، حتما اشتباه کرده ولو آمریکا باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز دوران دیوارکشی‌ها پایان یافته است، گفت: اگر رهبران بعضی از کشورهای تازه به دوران رسیده به فکر این هستند، باید بگویم سخت در اشتباه هستند. ما باید دست به دست هم بدهیم نه دست‌ها قطع نکنیم، ملت‌ها باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند که در سایه این احترام، می‌توان مشکلات را حل کرد. اگر عربستان در چنین فکری است اشتباه می‌کند، اگر آمریکا در چنین فکری است، خطا می‌کند از اسراییل حرف نمی‌زنم چون تمام عمر این رژیم در اشغال، سرکوب و جنایت گذشته است.

او خاطرنشان کرد: باید در مسائل مختلف به قطع دست یکدیگر، دست به دستن هم بدهیم و با محترم شمردن حقوق یکدیگر با سیاست برد- برد به همدیگر کمک کنیم. در بحث محیط زیست نیز باید سیاست برد- برد به وجود آید تا مشکلاتی که گریبان منطقه و جهان را گرفته است، حل شود. ترکیه، عراق و ایران باید بپذیرند که با کمک به هم معضل محیط زیست حل می‌شود، نمی‌توان به گونه‌ای رفتار کرد که سرچشمه‌های آب بسته شود و کشور از آن منتفع شود و دیگران رنج و غذاب ببینند، ما امروز راهی نداریم جز اینکه همدیگر را یاری کنیم.

رییس‌جمهور گفت: هفت و نیم میلیون هکتار بیابان‌زدایی کردیم اما با این وجود هنوز بیش از ۲ میلیون هکتار از بیابان‌ها باقی‌مانده است. دولت جمهوری اسلامی ایران با احیا دریاچه‌ها، تالاب‌ها و مهار بیابان‌ها، کشت و مالچ‌پاشی اقدامات خوبی انجام داده است ما باید در کنار هم قرار بگیریم.

او گفت: اقداماتی با کشور عراق در دست است، با افغانستان در حال مذاکره هستیم و با ترکمنستان نیز به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا طرح‌های مشترکی برسیم که به‌نفع کل منظقه است. باید حس کنیم اعضای یک خانواده هستیم، اگر مردم عراق در رنج باشند مهاجرت خواهند کرد، اگر مردم شهرهای مرزی ما مشکل داشته باشند این شهر‌ها ویران خواهند شد، تجارت و روابط آسیب می‌بیند از مهاجرت، ما ضررهای بسیاری خواهیم دید ما باید به فکر دیگران باشیم، معضل زیست محیطی برای تمای کشور‌ها است که در سایه همکاری‌ها باید حل شود، سازمان ملل متحد باید بار سنگینی بر دوش خود احساس کند  و این مشکل با کمک‌های ملی و منطقه‌ای باید حل شود.

 

منبع:خبرگزاری ایلنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد