امروز

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۵:۴۶ بعد از ظهر

سایز متن   /

بهرام+قاسمی

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: بهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور اروپایی گفت: روابط ما با کشورهای قاره سبز روابطی دیرینه و کهن است. از گذشته‌های دور ایران با کشورهای اروپایی به‌خصوص با سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه از روابط خوبی برخوردار بوده است.

ایران به برقرای تماس و گفت‌وگو با دولت‌ها و ملت‌های جهان اعتقاد راسخ دارد

او ادامه داد: البته ایران در سیاست خارجی خود توجه ویژه‌ای به کشورهای همسایه، مناطق پیرامونی و به‌خصوص کشورهای مسلمان دارد، اما همواره در جهت ارتباط بهتر با تمامی کشورهای جهان قدم برداشته است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیشینه فرهنگ و تمدن خود همواره اعتقادی راسخ به اینگونه برقراری تماس‌ها، گفت‌وگو، رایزنی و تبادل نظرها با سایر دولت‌ها و ملت‌های جهان دارد.

اروپا قطب مهمی در سیاست خارجی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری جایگاه اروپا در سیاست خارجی ایران و روابط فی‌مابین اظهار داشت: قاره اروپا به عنوان قاره‌ای که از ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری‌ مشترک بسیاری با ایران برخوردار است، همواره به عنوان یک قطب مهم در سیاست خارجی ایران در کنار سایر کشورهای جهان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

ایران کانونی قابل اطمینانی برای رایزنی و گفت‌وگوست

قاسمی افزود: از سوی دیگر، ایران نیز به عنوان یک کشور مستقل، مردم‌سالار و دارای ظرفیت‌های فراوان انسانی، اقتصادی و منابع خدادادی مورد توجه و نگاه سایر کشورها از جمله اروپا است. علاوه‌ بر تمامی شاخص‌های گفته شده، ایران به عنوان کشوری با ثبات در منطقه‌ای پرآشوب و به عنوان کشوری که با تمام توان علیه تروریسم و بی‌ثباتی و تقویت امنیت منطقه تلاش می‌کند، کانون قابل اطمینانی برای رایزنی و گفت‌وگوست.

روابط ایران با آلمان، ایتالیا و فرانسه، روابطی منصفانه و متعادل بوده است

او با یادآوری روابط ایران و اروپا تصریح کرد: در اروپای امروز، ما با بیشتر کشورهای این منطقه دارای روابط متعادل و متوازنی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف هستیم ولی به لحاظ تاریخی و همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فنی، سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه از شرکای عمده ایران در اروپا بوده و سفر آقای ظریف و رایزنی‌های صورت‌گرفته با مقامات عالیرتبه این کشور دارای معانی خاص خود است. درباره روابط ایران با سه کشور مزبور از گذشته‌های دور می‌توان گفت که روابط ایران با هر سه کشور، روابطی منصفانه و متعادل بوده است. هیچکدام از کشورهای یادشده در طول دهه‌های گذشته، سابقه خصمانه و نگاه استعماری نسبت به ایران نداشته‌اند و این موضوع از گذشته به عنوان یک نکته مثبت در گسترش همکاری‌ها با این سه کشور مدنظر قرار داشته است.

موضوعات رایزنی ظریف در آلمان چه بود؟

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه آلمان نخستین سفر از تور اروپایی اخیر آقای ظریف بود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم در سفر به آلمان رایزنی و مذاکره در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه و مسائل و موضوعات مورد علاقه در مناسبات فیمابین بود. در این سفر در دیدارهایی که با وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و رئیس جمهور آلمان صورت پذیرفت، طرفین ضمن بررسی و مرور آخرین وضعیت روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فنی، درباره چگونگی گسترش بیشتر این همکاری‌ها رایزنی‌های لازم به عمل آوردند.

سوریه و تحولات منطقه‌ای موضوع رایزنی‌های ظریف در آلمان بود

قاسمی اضافه کرد: علاوه‌بر موضوعات دوجانبه، آخرین تحولات منطقه به‌خصوص موضوع سوریه و دیگر بحران‌های منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین با توجه به ویژگی‌های مسائل بین‌المللی در برهه کنونی، تحولات جهانی و بین‌المللی از دیگر موضوعات ضروری برای تبادل نظر میان دو کشور بود.

او با اشاره به حضور و سخنرانی ظریف در افتتاحیه اجلاس شورای اروپا ابراز داشت: همچنین آقای ظریف در نخستین روز سفر به برلین، در افتتاحیه اجلاس شورای اروپا طی یک سخنرانی مواضع و نگاه کلان جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تحولات جهانی را بیان کرد. به‌علاوه، در یک نشست تخصصی با حضور سایر اندیشمندان در بنیاد مطالعاتی کوربر حضور و به ایراد سخنانی پرداخت.

مذاکرات ظریف در آلمان، سازنده و سودمند بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مجموع مذاکرات وزیر امور خارجه ایران در آلمان، مذاکراتی سازنده و سودمند ارزیابی می‌شود، عنوان کرد: ایشان یک ملاقات طولانی با وزیر امور خارجه آلمان و همچنین دیدارهایی با آقای فرانک والتر اشتاین‌مایر، رییس‌جمهور و نیز با آقای شویبله وزیر اقتصاد این کشور داشتند. دیدار با آقای شویبله این فرصت را فراهم ساخت تا طرفین در خصوص چگونگی بسط و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی فیمابین و ضرورت ایجاد تسهیلات هرچه بیشتر و برطرف کردن برخی موانع گفت‌وگو کنند.

ایران و ایتالیا همواره در جهت ارتقای همکاری‌ها تلاش مشترکی داشته‌اند

قاسمی در رابطه با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ایتالیا نیز ابراز داشت: بعد از آلمان، آقای ظریف به رم سفر کرد. ایتالیا نیز همانند آلمان دارای روابطی دیرینه و کهن با جمهوری اسلامی ایران است و دو کشور همواره در جهت گسترش و ارتقای همکاری‌ها تلاش مشترکی داشته‌اند. این سفر نیز فرصتی برای بررسی آخرین وضعیت روابط فیمابین بود.

موضوعات رایزنی ظریف در رم چه بود؟

او ادامه داد: در دیدارهایی که بین وزیر امور خارجه ایران با همتای ایتالیایی خود و رئیس پارلمان این کشور و آقای جنتیلونی نخست‌وزیر ایتالیا به عمل آمد، موضوعات بسیاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. علاوه‌بر مسائل دوجانبه و توافقی که میان دوطرف برای ارتقای هرچه بیشتر همکاری‌های دو کشور وجود داشت، درخصوص تحولات منطقه‌ای، ثبات و امنیت در منطقه، آخرین تحولات اروپا، موضوع سوریه و ضرورت مبارزه جدی‌تر همه کشورها با تروریسم و عوامل بی‌ثباتی و خشونت، گفت‌وگوهای ثمربخشی داشتند.

ایتالیا یکی از شرکای مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران در اروپا است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به جایگاه ایتالیا در ایران بیان کرد: ایتالیا همواره یکی از شرکای مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران در حوزه اروپا بوده و با توجه به جایگاه فرهنگی آن کشور، همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله همکاری‌های سودمندی در حوزه باستان‌شناسی و مرمت آثار تاریخی بین دو کشور وجود داشته است.

دیدار با مکرون در محیطی گرم و صمیمانه برگزار شد

قاسمی سفر محمدجواد ظریف به پاریس را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: ملاقات‌ها در پاریس نیز سازنده‌ و ثمربخشی تلقی می‌شود. علاوه بر دیدار با همتای فرانسوی، آقای ظریف دیداری نیز با رئیس مجلس سنای فرانسه داشتند. یکی از برجستگی‌های این سفر دیدار با آقای امانوئل مکرون رئیس جمهور جدید آن کشور بود که در محیطی گرم و صمیمانه برگزار شد.

قرار شد تماس‌های مقامات ایران و فرانسه در سطوح مختلف ادامه یابد

او افزود: در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه مجموعه‌ای از موضوعات مختلف و مورد علاقه دو کشور به تفصیل مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت و قرار شد تماس‌های مقامات دو کشور در سطوح مختلف ادامه یابد. علاوه‌بر مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای، چگونگی تلاش دو کشور برای کمک به صلح، ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم مورد تاکید قرار گرفت.

تقارن انتخاب روحانی و مکرون می‌تواند سرآغاز رایزنی‌های تهران و پاریس باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با پیام حسن روحانی رئیس جمهور ایران به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه عنوان کرد: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران را به رئیس‌جمهوری فرانسه ارائه کرد. با توجه به آنکه آقای روحانی در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستند و همتای فرانسوی ایشان نیز به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، این تقارن، یعنی تقارن انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و همچنین انتخاب آقای مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه می‌تواند سرآغاز تماس‌ها و رایزنی‌های بیشتر دو کشور شود.

ایران محدودیتی برای توسعه روابط با اروپا ندارد

قاسمی در پایان، با بیان اینکه در هر سه سفر نتایج بسیار خوبی به دست آمد و رایزنی‌های مثبت در سطح عالی انجام شد، گفت: این سفرها می‌تواند تحول مهم دیگری در روند روابط ایران با اروپا و به ویژه سه کشور مزبور باشد. ایران محدودیتی برای توسعه روابط خود در چارچوب اصول اولیه احترام متقابل و عدم مداخله در امور یکدیگر با اروپا ندارد.

منبع:خبرگزاری ایلنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد