امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۱:۲۶ قبل از ظهر

سایز متن   /

۲۴۷۷۱۸۷

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: غلامرضا شریعتی  شامگاه گذشته در نشست کارگروه گردشگری استان خوزستان اظهار کرد: ضمانت اجرایی با قوانین مؤخر است و وقتی محیط زیست برای منطقه «تنگ تکاب» شرط گذاشته و سرمایه گذار همه آنها را لحاظ کرده دیگر چه مانعی می تواند وجود داشته باشد؟

شریعتی افزود: طرح بخش خصوصی در منطقه تنگ تکاب بهبهان پس از چند ماه بررسی در این نشست مطرح شد و اجرای آن تصویب شد.

استاندار خوزستان بیان کرد: مطالعات این طرح در مراحل آخر قرار دارد و سازمان محیط زیست نسبت به این طرح چند ایراد گرفته که این ایرادات قابل برطرف شدن است و انشاالله یک منطقه نمونه گردشگری کم نظیری در این منطقه با سرمایه گذاری بخش خصوصی به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

وی افزود: یکی از سرمایه گذاران به ما اعلام کرد که در استان لرستان یک ماه مصوبه سرمایه گذاری می گیرم ولی در خوزستان ماه ها طول می کشد و من به وی اعلام کردم در لرستان باید از هفت دستگاه مجوز بگیری ولی در خوزستان این تعداد ۲۱ مورد است و با این وضعیت قفل بزرگی روی سرمایه گذاری استان خوزستان گذاشته و نه از مراکز موجود صیانت می شود و نه اجازه سرمایه گذاری می دهند.

شریعتی تصریح کرد: در خوزستان مسابقه داریم در منع ورود سرمایه گذار و سبقت می گیریم که یک کاری انجام نشود و تازه اگر مخالف بودیم و این کار هم شد باید مدارک را به بازرسی بدهیم که جلوی آن را بگیرید.

استاندار خوزستان بیان کرد: در ارتباط با تنگ تکاب بهبهان گفت: ساخت موزه و محوطه این منطقه را در دو سال تصویب می کنیم ولی جزئیات آن را سازمان برنامه ریزی و معاونت عمرانی بررسی کنند.

بر اساس این گزارش ،  تنگ تکاب معبر کوهستانی جاده قدیمی بین النهرین  به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به فارس بوده است. طول تنگه در حدود پنج کیلومتر است و رودخانه مارون از میان آن جریان دارد. تنگ تکاب دارای دو مدخل است. مدخل شرقی آن را سد مارون اشغال کرده است و عملا تنگه را مسدود کرده است. در سمت شمال تنگه ارتفاعات کوه بدیل قرار دارد و در سمت جنوب آن ارتفاعات خائیز گسترده شده است. این تنگه از نظر تاریخی بسیار پراهمیت است. نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه اتفاق افتاده است.

این منطقه را آریوبرزن با ۲۵ هزار سپاهی اشغال کرد. به دستور وی در این تنگ دیواری ساخته شد. وقتی که مقدونی ها پیش آمده به جایی رسیدند که موافق مقصود آریو بود، پارسی ها سنگ های بزرگ از بالای کوه به زیر غلطانیدند. این حمله باعث شکست اسکندر و عقب نشینی نیروهای وی شد. پس از این شکست اسکندر سپاهیان آریو را محاصره کرد و وی در نبردی دیگر در این منطقه کشته شد. آثار یک دخمه و مقبره هخامنشی در روستای حسین آباد کوپن وجود دارد که احتمالاً آرامگاه آریو برزن است.

 

متبع:خبرگزاری مهر – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد