امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۵:۳۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

wwt7y-crop-c0-5__0-5-800x533-75

به گزرش تفکرجوان، به نقل از روزنامه نوآوران، حسن روحانی به عنوان موافق و مجری برجام به صحنه می‌آید و احتمالا چند مخالف برجام نیز از جریان اصول‌گرا برای رقابت با رییس دولت یازدهم وارد صحنه خواهند شد.

اردیبهشت ۹۶ بهترین زمان ممکن برای شنیدن نظرات مردم در مورد برجام است. بعد از توافق هسته‌ای، برخی از جریان‌ها خود را دلواپس نامیدند و به نمایندگی مردم مخالفت خود را با اقدامات روحانی در زمینه هسته‌ای ابراز کردند.

آن ها بر این باور بودند که توافق هسته‌ای تمام عزت ایران را زیر سوال برده است. دلواپسان مهم‌ترین منتقدان دیدارهای دو جانبه ظریف و جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا بودند.

از آن سو هم روحانی و حامیانش از برجام به عنوان مهم‌ترین دستاورد دولت یازدهم یاد می‌کنند. آن ها می‌گویند برجام در این یک سال برخی از مشکلات را حل و در چهار سال آینده بسیاری از مشکلات کشور را حل خواهد کرد. آن طور که از اخبار و حرف و حدیث های جامعه به گوش می رسد، مردم ایران یک بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور حداکثری خود موافقت و رأی اعتماد خود را به برجامیان و حامیان آن ها نشان دادند و در انتخابات پیش رو هم به نوعی می توان شاهد رفراندومی برای تأیید برجام باشیم.

تلاش برای متزلزل نشان دادن برجام

مصطفی درایتی ، مشاور رئیس جمهوری دولت اصلاحات نیز گفت:عده ای در کشور در تلاش هستند تا با متزلزل نشان دادن برجام ، آدرس اشتباهی دادن و برخوردهای شدید با آن این موفقیت بزرگ دولت روحانی را کمرنگ جلوه دهند و طبیعتا اصرار این جریان سیاسی به بی تدثیر بودن مسأله برجام به این موضوع برمی گردد که خود آن‌ها به خوبی می دانند؛ اگر برجام به سرانجام نمی رسید با توجه به وضعیت کشور پیش از این توافق بین المللی، می توانست پیامدهای منفی بسیاری را برای کشور و مردم به همراه داشته باشد و چون که چنین مهمی به دست دولت رقیب آن‌ها به وقوع پیوسته امروز عامل تبلیغات تخریبی این جریان سیاسی قرار گرفته است.

درایتی با اشاره به این که قانون داماتو چیزی است ک مربوط به سال‌های گذشته است و ارتباطی با زمان حاضر و برجام  ندارد، ادامه داد: قطعا مسؤولان جمهوری اسلامی تلاش می کنند که از طریق سیاست‌های درست دیپلماسی مفاد مربوط به این قانون هم به مسیر برجام برسانند.

وی افزود: همچنین اگر داماتو چیزی مربوط به نقض برجام هم بود، آن چه مهم این است که ایالات متحده آمریکا دیگر نمی تواند به تنهایی برجام را نقض کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که بسیاری از اهداف جمهوری اسلامی ایران در برجام محقق شده است، به گونه ای که ایران از انزوا، سایه ایران هران هراسی در دنیا، فشارهای اقتصادی  و اجماع بین المللی علیه خود خارج شده است و مسیر ارتباط موثر کشورمان با دنیا نیز موثر شده است.

به گفته وی مهم این است که طرف مقابل دولت روحانی به خوبی می داند، برجام و ثمره‌های مطلوب ناشی از آن یکی از آیتم‌های مطلوب برای انتخابات سال آتی و به نفع روحانی خواهد بود. در چنین شرایطی آن چه مهم است این است که برجام باید به خوبی برای افکارعمومی تشریح شود که در چنین فضایی صداهای مخالف دولت روحانی گوشی برای شنیده شدن نخواهد داشت.

به گفته درایتی بعد از تبلیغات منفی و زودگذر مخالفان روحانی علیه دستاوردهای این دولت، افکار عمومی به خوبی متوجه اصل قضایا خواهد شد که یک طیف سیاسی خاص برای دستیابی به منافع خود در حال سوء استفاده از احساسات و مصالح ملت بوده است. این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است برجام غیر قابل بازگشت است و همان طور که این دستاورد در سال‌های گذشته هرچه تلاش شد به نتیجه نرسید، امروز هم به رغم تلاش مخالفان دولت از سوی هیچ کدام از کشورهای عضو قابل بازگشت نخواهد بود.

به گفته وی، شرایط جدید در خاورمیانه ایجاب می کند که ایران و اروپا که از سیصد سال پیش با یکدیگر در فراز و نشیبی از تعامل به سر می برند در موضوعات بحران آمیز و مورد اختلاف همکاری کنند که زمینه ساز چنین همکاری را برجام ایجاد کرده است.

نگاه سیاسی یک طرفه نداشته باشیم

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی می گوید، مسأله برجام یک قرارداد بین المللی است که از لحاظ علم حقوقی طرفین متعددی دارد و این گونه نیست که فقط دو کشور مسئول اجرای این قرارداد باشند.

او با اشاره به این که مضمون و مفاد برجام کاملا روشن است، افزود: بنابراین مفاد نه ما و نه هر کدام از طرفین این قرارداد بین المللی از لحاظ قانونی و حقوقی نمی توانند برجام را زیرپا گذارند.

این نماینده مجلس با بیان این که ما از برجام مطمئن هستیم، ادامه داد: اما برخی از مفاد این برنامه رنگ و بوی سیاسی دارد و درحال الحاق به مفاد دیگر بود که باعث می شد بسیاری از منافع تعریف نشده باقی بماند.

به گفته او مهم ترین پیام برجام این بود که جمهوری اسلامی ایران از فشار چندین قطعنامه بین المللی خارج شد و سایه جنگ از سر کشور برداشته شد. به عبارتی نابسامانی که در تقدیر کشورمان بود به مدد برجام رفع شد و این خود یک پیروزی بزرگ است.

رضایی ادامه داد: یک سری از تحریم ها به صورت زنجیره ای و به هم وابسته است که هرچند بسیاری از آن ها رفع شده اما موانعی که در مسیر برخی از آن ها وجود دارد باعث شده که هنوز آثار مطلوب آن ها در زندگی مردم لمس نشود.

او می گوید، در مسائل بانکی هم تاحدودی شاهد پیشرفت های متعددی هستیم و اگر توفیقات صد در صدی حاصل نشده به این خاطر است که همه موارد در اختیار جمهوری اسلامی ایران نیست و بسیاری از این بانک ها به دلیل حجم وسیع مراودات خود با برخی از رقیبان ما خواهان تحت الشعاع قرارگیری منافع و تعاملات خود نیستند.

این نماینده مجلس معتقد است امید است که در مسیر آینده برجام توفیقات متعددی کسب شود، اما به این شرط که زمام امور در این زمینه به افراد با درایت، کاردان و خوش سلیقه سپرده شود نه این که افرادی روی کار بیایند که با تنش زدایی های متعدد و نگاه سیاسی یک طرفه ضرر فراوانی را متوجه کشور کنند.

می خواهند دولت توانایی های خود را از دست بدهد

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین المللی در خصوص ثمرات مهم برجام برای جمهوری اسلامی ایران و درباره این که برجام باعث ایجاد فرصتی مهم برای روابط پایدار میان ایران و اروپا شده، گفت: اروپا نیازمند همکاری با کشورهای خارج از این قاره خصوصا جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با پتانسیل‌های بالای اقتصادی است، چراکه کشورهای اروپایی در دوره ای انحصار تولید و صنعت را در اختیار داشته و اکنون زمان چنین انحصاراتی پایان یافته است و رقبای صنعتی بسیاری از جمله چین، تایوان، ژاپن و غیره نیز به این عرصه پا گذاشته اند.

مجلسی نیاز ایران و اروپا به برقراری تعامل با یکدیگر را نیازی دو جانبه دانست و بیان کرد: پس از قراردادهای بوئینگ و دیگر قرارداد‌ها با جمهوری اسلامی ایران این اروپاست که احساس می کند برای برقراری ارتباط و تعامل پایدار با جمهوری اسلامی ایران از رقبای خود عقب مانده است و در راستای آن تلاش کرده و خواهد کرد.به گفته این کارشناس امور بین المللی یکی از ثمرات برجام ایجاد فرصتی حتی برای تعامل ایران و اروپا برای حل بحران‌های موجود در منطقه و خاورمیانه بوده است. به گونه ای که پس از سیاست‌های غلط عربستان و اقدامات و سیاست‌های مناسب ایران در منطقه نقض تاثیر گذار کشورمان در تعاملات خاورمیانه برای اروپاییان پوشیده نخواهد بود.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل برخی از روند اجرای برجام ایراد می گیرند و درمسیر آن سنگ اندازی می کنند و مانع اجرای آن می ‌شوند. خطاب به آن ها باید گفت؛ وقتی می‌خواهید با دشمن مسائلی را حل و فصل کنید باید بتوانید با او صحبت کنید. دوستی با آمریکا خطر دارد، چون آمریکا می خواهد ایران فرمانبردارش باشد و از این لحاظ کسی سخنی از دوستی نمی ‌گوید، اما خصومت ورزیدن نیز باید دقیق باشد. دولت ایران با سایر کشورها مذاکره می کند و طرف مقابل را به سرمایه‌گذاری در کشور علاقه‌مند می ‌سازد، اما روزی که طرف مقابل برای سرمایه‌گذاری می‌آید، دچار چند گانگی می‌شود. دولت یک سری اقدامات را با دلگرمی و دلخوشی انجام می ‌دهد، اما جریان دیگر با چند شعار یا یک عملیات آن را خنثی می‌کند. به گفته او دیگران باید خود را با دولت هماهنگ کنند، نه این که دولت خود را با آن ها تطبیق دهد، چراکه چنین رفتاری باعث می شود دولت توانایی کارگردانی خود را از دست دهد و این به عملکرد جامعه لطمه وارد می کند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد