امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۸:۱۲ بعد از ظهر

سایز متن   /

۵a8kc-crop-c0-5__0-5-800x533-75

به گزارش تفکر جوان، به نقل از نوآوران: به گونه ای که نصرالله پژمان‌فر ، عضو جبهه پایداری گفت: تاجایی که من اطلاع دارم اصولگرایان هنوز برای انتخابات وارد گزینه‌ها نشده‌اند، البته تا گزینه نهایی خیلی فاصله دارند و گزینه ابتدایی هم مطرح نشده است.

وی با تاکید بر این که وحدت یک امر ساختگی و جعلی نیست که کسی اسمش را بگذارد وحدت و بگوید هرچه من گفتم بقیه هم باید همان را بگویند، بیان کرد: وحدت یک امر واقعی است، افراد باید براساس یک شاخص‌هایی که همه پذیرفته‌اند با هم وحدت داشته باشند که امیدواریم این موضوع اتفاق بیافتد و جریان‌ها بر اساس شاخص‌هایی که همه پذیرفتند با یکدیگر وحدت کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد: تاجایی که من اطلاع دارم اصولگرایان هنوز مصداقی وارد گزینه‌ها نشده‌اند، تا گزینه نهایی خیلی فاصله دارند و هنوز گزینه ابتدایی هم مطرح نشده است، البته فعالیت‌هایی انجام شده و پشتیبانی نسبت به بعضی از گزینه‌ها صورت می‌گیرد، اما هنوز برای صحبت در مورد گزینه نهایی جریان اصولگرایی زود است.

 

اصلاح طلبان هیچ گزینه‌ای را غیر از روحانی مناسب نمی‌دانند

مهدی آیتی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توضیح رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: این جریان سیاسی از ابتدا اعلام کرده، همانند سال ۹۲ از حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی حمایت خواهد کرد. وی دلیل چنین اعلامی را بر این مبنا دانست که افراد در جریان سیاسی اصلاحات هیچ گزینه‌ای را غیر از روحانی برای معرفی در شرایط فعلی مناسب نمی‌دانند. آیتی در همین راستا افزود: حتی اگر گوشه چشمی از سوی برخی از اصلاح‌طلبان به سمت چهره‌های دیگری برای انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشته باشد، با توجه به رفتار وی چنین مساله و تحلیلی منتفی‌ست و بعید به نظر می‌رسد که آن ها کسی را به گردونه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده وارد کنند. به اعتقاد این نماینده پیشین مجلس اصلاح‌طلبان در راستای رقابت با اصولگرایان روحانی را هم بر اساس ویژگی‌های رفتاری و هم بر حسب اقتضای شرایط بهترین گزینه مورد‌نظر می‌دانند. وی همچنین معتقد است، با آن که چگونگی عملکرد و رفتار حامیان و نزدیکان رییس‌جمهوری فعلی کشورمان می‌تواند تا حدودی بر رفتار انتخاباتی اصلاح‌طلبان تاثیر‌گذار باشد، اما در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان هیچ چاره‌ای جز حمایت از ائتلاف سال ۹۲ و شخص روحانی ندارند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص توضیح چگونگی رفتار انتخاباتی اصولگرایان نیز گفت: این جریان سیاسی بعد از فوت آیت‌الله مهدوی کنی لیدر و رهبر سیاسی خود را از دست داد و گزینه‌های بعدی نیز به رغم ریاست بر افراد در این جریان سیاسی نتواستند، جایگاه رهبر قبلی را احیا کنند. وی ادامه داد: بنابراین یکی از آشفتگی‌ها و یکی از مهم ترین دلایل عدم انسجام افراد در اردوگاه اصولگرایی همانا نبود لیدر و رهبری سیاسی است. آیتی همچنین افزود: علاوه بر آن چه گفته شد، اصولگرایان در شرایط فعلی هیچ گزینه مقتدر و پر‌وزنی از نظر سیاسی ندارند تا وی بتواند در برابر حسن روحانی قد علَم کند. به گفته این نماینده پیشین مجلس اصولگرایان برای رقابت در برابر روحانی بیش از هرچیز نیازمند یک چهره کاریزماتیک برای معرفی به جامعه هستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه توضیح داد: بنابراین در شرایطی که اصلاح‌طلبان روحانی را یگانه گزینه انتخاباتی خود می دانند، اصولگرایان از افرادی همانند سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و غیره دم می‌زنند. به گفته وی اکنون آن چه از سوی اصولگرایان به عنوان مهم ترین اصل شعار‌های امروز ایشان شنیده می‌شود، همانا تبلیغات بر محور تک‌دوره‌ای بودن دولت روحانی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اگر در ابتدای بحث از مبهم و جنجال‌برانگیز بودن انتخابات سال آینده یاد شد، به این دلیل است که علیرغم این که هر دو جریان سیاسی هیچ گزینه‌ای برای معرفی به عنوان کاندیدا ندارند، از طرفی روحانی می‌تواند گزینه مورد حمایت هر دو نیز باشد .

دولت روحانی از حیث قابلیت و کارآمدی دست بالاتر را داراست

سید حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو هیئت‌مدیره بنیاد باران گفت: اگر مبنای سال ۹۲ را برای سال ۹۶ پیش‌بینی کنیم، روحانی در صورت اهتمام بیشتر به افزایش کارامدی دولت خود، همچنین کسب بیشتر رضایتمندی افکار‌عمومی سراسر کشور و البته تجدید‌نظر در رفتار غیر‌شفاف با پشتیبانان خود در جریان انتخابات سال ۹۴ و۹۵ به نظر می‌رسد، می‌تواند با حفظ یک‌پارچگی سازمان رای در سال ۹۶ نیز موفق به کسب اکثریت آرا بشود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: البته چگونگی آرایش انتخاباتی ۹۶ و نیز نحوه بروز و ظهور جریانات سیاسی کشور از حیث به میدان آوردن کاندیدا‌های رای‌آور، عامل موثری در تعیین سرنوشت سال ۹۶ خواهد بود. عضو هیئت‌مدیره بنیاد باران همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: با توجه به نتایج انتخابات سال‌های ۹۴ و۹۵ می‌توان این‌گونه اظهار‌نظر کرد که دوره اقبال افکار‌عمومی مردم ایران نسبت به رفتار‌های عام‌گرایانه و پوپولیستی سرآمده است و دولت روحانی نه از حیث بروز و ظهور مجدد جریان پوپولیستی شبیه نظام انتخاباتی محمود احمدی نژاد بلکه از حیث قابلیت و کارآمدی، غلبه بر مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی از منظر قضاوت عمومی مردم ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: با توجه به موفقیت‌های خوب دولت یازدهم در مهار وضعیت افسار‌گسیخته روند نابسامان اقتصادی که در دولت گذشته ایجاد شد، و موفق به کنترل شاخصه‌های ویرانگر شده این دولت می‌تواند کارنامه خوبی در برطرف کردن رکود اقتصادی و اهتمام در جهت ایجاد اشتغال و کاهش اسیب‌های اجتماعی با تاکید بر توفیقات ۳ سال اخیر کسب کند.

از کاندیداهای جریان اصولگرایی عمدتاً تکراری شده اند

احمد شوهانی، نماینده پیشین مجلس نیز می گوید، به عبارتی وقتی صحبت از انتخابات است نمی توانیم رقابت را از آن جدا کنیم. به این معنا که همه جریان ها، نگاه ها و سلایق سیاسی برای شرکت در انتخابات آزاد دارای حق هستند و می توانند برای این امر حتی رقیب خود را به نقد بکشانند.

او افزود: رقابت همراه با نقد رقیب مطلوب است، اما آن چه در فضای سیاسی کشور تاکنون تجربه شده است، این است که برخی از جریان ها و جناح های سیاسی گاهاً برای آمادگی در انتخابات به جای نقد، تخریب رقیب را در دستورکار خود قرار داده اند. آن گاه که نقد عملکردها در فضای سیاسی و انتخاباتی که قرار است از طریق رقابتی شدن، باشکوه باشد جای خود را به تخریب رقیب دهد، آن چه از سوی کنش گران سیاسی به وقوع می پیوندد از ناحیه هر کسی باشد، مطرود است و نتیجه عکس خواهد داد. شوهانی ادامه داد: بهترین نمونه آن رفتاری است که در چندین دوره انتخابات اخیر از سوی پایداری ها در جریان انتخابات به وقوع پیوسته و هربار هم باعث شده تا این طیف خاص نتیجه عکس دریافت کند و در انتخابات شکست بخورد.

به عقیده این نماینده پیشین مجلس امروز پایداری ها در صدد ادامه همان شیوه ای هستند که در گذشته از آن نتیجه ای نگرفتند. آن چه از شرایط جامعه می توان دریافت کرد، این است که جناح تندرو در کشور وزن و پایگاه اجتماعی خود را از دست داده است. آن چه پس از این مورد نیاز است تا از سوی تمام جریان های سیاسی مورد تأکید قرار گیرد، ورود عاقلانه و منطقی به انتخابات است.

شوهانی افزود: در چنین شرایطی اصولگرایان هنوز با خودشان کنار نیامده اند و آن گونه که مشخص است، این جریان سیاسی با چندین گزینه به انتخابات وارد می شوند و این به دلیل عدم توانایی آن ها در رسیدن به اجماع بر یک شخص خاص است. با این که در برخی موارد از اجماع بر یک نفر سخن به میان می آید، اما هر طیف اصولگرا گزینه مربوط به خود را به میدان رقابت خواهد آورد.

او افزود:  از طرفی درست بر عکس این جریان سیاسی اصلاح طلبان، اعتدال گرایان و طرفداران دولت برای انتخابات ریاست جمهوری گزینه ای جز حسن روحانی ندارند و بر آن به اجماع با یکدیگر رسیده اند و از این لحاظ می توان گفت نقطه ضعف بزرگ اصولگرایان را دارا نیستند. آن طور که شنیده می شود برخی از کاندیداهای جریان اصولگرایی عمدتاً تکراری شدند و در دوره های قبلی حضور داشتند و اگر این دور نیز به انتخابات وارد شوند، چندان مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد