امروز

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۲۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

۵۸۰۲۴۱۴_۷۰۴

به گزارش تفکرجوان، به نقل از شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» در گفتگو با شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، دیدگاه های دولت جدید آمریکا را درباره مسائل مختلف از جمله ایران جویا شد.

خبرنگار این شبکه پرسید: ابتدا می خواهم سوالی درباره توافق هسته ای ایران بپرسم. آیا رئیس جمهور (ترامپ) می خواهد این توافق  را حفظ کند یا خیر؟
اسپایسر در پاسخ گفت:« رئیس جمهور (ترامپ)، به صراحت نفرت خودش را از توافق هسته‌ای ایران بیان کرده است. به نظرمن، این توافق بدی است. توافقی که امضا شد به نفع آمریکا نبود. ما به ایران امتیازهای بسیار زیادی دادیم. من به شدت با این توافق، مشکل دارم.
وی در خصوص تحریم اشخاص و نهادهای ایرانی گفت: کاری که امروز انجام دادیم، اولین گام برای نشان دادن ناراحتی ما (از این مسئله) بود. ۲۵ تحریم علیه اشخاص و شرکت هایی اعمال شد که از برنامه موشکهای بالستیک ایران حمایت می کنند.
سخنگوی کاخ سفید افزود: «در واقع، ایران در توافق هسته‌ای، توافقی عالی به دست آورد و باید از دولت آمریکا سپاسگزار می بود، اما بجای آن دیده ایم که ایران به اقدامات تحریک کننده و غیرمسئولانه مبادرت کرده است. اقدام امروز رئیس جمهور (ترامپ) نشان می دهد که این اقدامات بدون کنترل نخواهد ماند. این اقدام ما، اولین گام و نشانه ای برای نشان دادن آن است که دولت جدیدی (در آمریکا) روی کار امده است.»
خبرنگار این شبکه پرسید آیا همانطور که گفته شده است، ایران با آتش بازی می کند؟
اسپایسر در پاسخ مدعی شد:« بله. ایران نباید ما را تحریک کند. ایران به توافقی عالی دست یافته است. ایران از آمریکا امتیازهای بسیار زیادی گرفته است. آمریکا باید اطمینان حاصل کند که ایران متوجه است که اگر خارج از مفاد توافق عمل کند، ما مجبور می شویم اقدام کنیم.»
خبرنگار ام اس ان بی سی پرسید اما ظاهرا آزمایش موشکی ایران، ناقض توافق (هسته ای) نیست؟ آیا همینطور است؟
اسپایسر در پاسخ گفت:«خیر. این اقدام، نقض مستقیم (برجام) نیست.»
خبرنگار شبکه پرسید آیا این اقدام ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نیست؟
شان اسپایسر در پاسخ مدعی شد:« تردیدی نیست که این اقدام ایران (آزمایش موشکی)، ناقض روح آن (برجام) است. اقدام اخیر ما هم برای حمایت مستقیم از آن (برجام) بوده است.»
خبرنگار این شبکه پرسید آنها (ایرانی‌ها) تلاش می کنند ما را تحریک کنند. آیا همینطور است؟
اسپایسر در پاسخ گفت:« تردیدی نیست که اینطور است. در این خصوص، هیچ تردیدی نیست.»
خبرنگار این شبکه پرسید آیا نظر اسرائیل را در این خصوص شنیده اید؟
اسپایسر در پاسخ گفت:« نخست وزیر اسرائیل پانزدهم فوریه به آمریکا می آید. ما با سفیرمان در تماس بوده ایم. نمی خواهم وارد بحثهایی شوم که در این زمینه وجود داشته است.»
خبرنگار شبکه ام اس ان بی سی پرسید به نظر شما، چرا ایران این کارها را انجام می دهد؟
اسپایسر در پاسخ گفت:« ایران برای مدت هشت سال این کارها را انجام داده و قسر در رفته است. اما حالا می خواهیم به آنها نشان بدهیم که اوضاع تغییر کرده است. رئیس جمهور (ترامپ) با قاطعیت بسیار بسیار زیادی سخن گفته و اقدام کرده و خواسته است به آنها بفهماند  که دولت جدید، مانند دولتی نیست که هشت سال پیش در مسند امور بود و آمریکا جایگاه خودش را بار دیگر تثبیت خواهد کرد.»
خبرنگار شبکه پرسید امروز تحریم‌هایی (علیه ایران) اعمال شد. آیا گزینه نظامی روی میز است یا زیر میز؟ آیا همه گزینه ها روی میز است؟
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت:« اگر به سخنان دونالد ترامپ در زمان رقابتهای انتخاباتی گوش کرده باشید متوجه می شوید که او گفته است علت آنکه مذاکره کننده بسیار موفقی بوده است این نیست که هیچ گزینه ای را از روی میز خارج نمی کند. او نمی گوید که می خواهد چه کار کند. او به طرف مقابل نمی گوید که قصد انجام چه کاری را دارد. بدترین کار در زمان مذاکرات این است که گزینه ها را به طرف مقابل بگویید. او همه گزینه ها را روی میز نگاه داشته است البته او به عواقب اقدامات مختلف توجه دارد. او می خواهد اطمینان حاصل کند که ایران متوجه شده است او دست روی دست نخواهد گذاشت که با آمریکا اینگونه رفتار شود آنهم درحالی که توافقی حاصل شده است که ایران باید بسیار قدردان آن باشد.»
خبرنگار این شبکه پرسید آیا او (ترامپ) با متحدان آمریکا از قبیل فرانسه و آلمان و انگلیس در این خصوص صحبت کرده است؛ زیرا اگر کمک کشورهای دیگر وجود داشته باشد، تحریم‌ها تاثیرگذارتر خواهد بود؟
شان اسپایسر در پاسخ گفت:«او (ترامپ) آخر هفته گذشته با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، صحبت کرده است.»
خبرنگار شبکه پرسید آیا او از زمان آزمایش موشکی (ایران) با آنها صحبت کرده است؟
شان اسپایسر در پاسخ گفت:« خیر. او از زمان آزمایش موشکی با آنها صحبت نکرده است. من نمی خواهم وارد این جزییات شوم. ما با تیم امنیت بین الملل در تماس هستیم. ما به صورت مستمر با متحدانمان در اروپا در تماس هستیم تا به صورت خاص درباره این اقدامات صحبت کنیم.»
خبرنگار شبکه ام اس ان بی سی پرسید پاسخ ایران به این اقدام چه خواهد بود؟ فکر می کنم ایران گفته است به صورت رئیس جمهور بی‌تجربه سیلی خواهد زد.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت:« ایران بار این تحریم‌ها را احساس خواهد کرد. اگر ایران به اقداماتش ادامه بدهد و با آتش بازی کند، همانطور که رئیس جمهور (ترامپ) به صراحت گفته است، اقدامات بیشتری از این دست (علیه ایران) صورت خواهد پذیرفت.»
خبرنگار این شبکه پرسید شما گفتید نخست وزیر اسرائیل، پانزدهم فوریه (۲۷ بهمن) به آمریکا می آید. اسرائیل در نزدیکی ایران است. شما امروز گفتید که شهرک‌سازی های قبلی، مانعی در مسیر صلح نیست، اما شهرک‌سازی‌های آینده، ممکن است مانع صلح  باشند.
شان اسپایسر در پاسخ گفت:« بله همین سخن را گفته ام. ما با نخست‌وزیر اسرائیل به هنگام حضورش در آمریکا، بحث‌های طولانی انجام خواهیم داد. شهرک‌سازی ها نباید مانعی در مسیر صلح باشد. فکر نمی‌کنم شهرک‌سازی های بیشتر سبب پیشبرد هدف صلح شود. ما به هنگام حضور نخست وزیر اسرائیل در آمریکا، بحثهاثی در این خصوص انجام خواهیم داد. رئیس جمهور ترامپ خواهان آن است که در منطقه خاورمیانه صلح برقرار شود. او می خواهد به شدت تلاش کند تا ببیند چگونه می توان به این هدف که دست نیافتنی به نظر می رسد یعنی صلح بین دو همسایه (اسرائیلی و فلسطینی) دست یافت.»
خبرنگار شبکه پرسید آیا شما هنوز هم پیش‌بینی  می کنید که سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس منتقل شود؟
اسپایسر در پاسخ گفت:« ما در مراحل اولیه بحثها در این خصوص در دولت قرار داریم.»
خبرنگار شبکه ام اس ان بی سی پرسید آیا فکر می کنید این اتفاق رخ خواهد داد؟
اسپایسر در پاسخ گفت:« رئیس جمهور (ترامپ) در زمان رقابت‌های انتخاباتی‌اش در این خصوص صحبت می کرد. حالا نیز او  مشاوران ارشدش را موظف کرده است تا در داخل دولت به بررسی این مسئله بپردازند تا ببینند این کار به چه شکل خواهد بود و چه پیامدهایی خواهد داشت.»
خبرنگار شبکه پرسید نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، با لحن تندی علیه روسیه سخن گفته و تاکید کرده است که اگر روسیه از منطقه کریمه خارج نشود، با اقدامات دیگر مواجه خواهد شد. آیا این سخن، سخنان خود هیلی بوده یا اینکه او از جانب رئیس جمهور (ترامپ) سخن  گفته است؟»
شان اسپایسر در پاسخ گفت:« او از جانب رئیس جمهور سخن گفته است. تحریمهایی علیه روسیه از سال ۲۰۱۵ اعمال شده که به علت اشغالگری روسیه در منطقه کریمه بوده است. ما به صراحت اعلام کرده ایم تا وقتی روسیه از منطقه کریمه خارج نشود، این تحریمها برداشته نخواهد شد.»
خبرنگار شبکه پرسید آیا فکر می کنید تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهد شد؛ زیرا تحریم‌های قبلی تاثیر چندانی نداشته است و روسیه همچنان در این منطقه حضور دارد؟
شان اسپایسر در پاسخ گفت:« فکر می‌کنم رئیس جمهور ترامپ گفتگوها را با پوتین، رئیس جمهور روسیه، شروع می کند. او به صراحت مواضع خود را نه تنها درباره اوکراین بلکه درباره کل چشم انداز ژئوپلیتیک درحوزه منافع مورد نظر در امنیت ملی آمریکا تبیین خواهد کرد. این مسئله بخشی از گفتگوهای کلی‌تری خواهد بود که با روسیه خواهیم داشت. تا زمانی که روسیه از کریمه عقب‌نشینی نکند، این تحریمها به قوت خود باقی خواهد ماند.»
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد