امروز

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۳:۲۰ قبل از ظهر

سایز متن   /

۸۲۳۹۶۶۶۸-۷۱۳۴۵۵۳۱

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: خبرنگار و خبرنگاری و جایگاه مهم آن بر هیچ کس و هیچ مرجعی پوشیده نیست به طوریکه در هر جامعه ای پیشرفت و توسعه بدون حضور خبرنگاران حاصل نخواهد شد.
صرف نظر از اینکه خبرنگاران چه مشکلات صنفی، شخصی و حقوقی دارند باید اذعان کرد که در جامعه کنونی ما حرمت خبرنگار و خبرنگاری به هیچ عنوان حفظ نمی شود که شاید این به عدم شناخت افراد و مدیران از جایگاه آنان می باشد.
در سالهای اخیر برخی مدیران رسانه ای در استان خوزستان جهت کارهای خودشان را به سمت و سوی خبرنگاران سوق داده و بعضی هم همچنان نسبت به جایگاه این جهادگران و تلاشگران بی ادعا ناآگاه و یا بی توجه هستند.
اگر بپذیریم که خبرنگاران نه از راه فضولی و بلکه تنها بخاطر رشد و تعالی جامعه خود به هر موضوعی ورود می کنند نه تنها باید آنان را تکریم کرد بلکه از توهین و برخوردهای فیزیکی نسبت به آنان اجتناب کرد.
هفته گذشته اتفاق تلخی در استان خوزستان و شهرستان اهواز رخ داد که اگر حادثه پلاسکو در تهران اتفاق نمی افتاد شاید این سوژه در استان و خارج از استان به خبر روز و داغ تبدیل می شد.
یک خبرنگار خوزستانی که برای پیگیری یک سوژه خبری به دنبال یک مدیر اقتصادی در استان بوده به بهانه ای به اتاق آقای مدیر دعوت شده و آنگاه از سوی آقای مدیر به باد کتک گرفته می شود.
هر چند مدیر یاد شده یک مدیر غیر دولتی است ولی کار و شغلش در ارتباط با جامعه ، دولت و اقتصاد کشور است و قطعا این برخورد وی به هیچ روی قابل توجیه نبوده و نخواهد بود.
گر چه خبرنگار و خبرنگاری مقدس بوده و هیچگاه قلمش را غلاف نخواهد کرد ولی باید نیم نگاهی به این موضوع داشته باشیم که چرا این افراد به خود اجازه می دهند که به حریم افراد و خصوصا خبرنگاران که نماینده افکار عمومی هستند تعرض کرده و آنان را به باد کتک بگیرند.
اگر ما ریگی به کفشمان نباشد چرا باید از پیگیریهای یک خبرنگار ناراحت شده و در قبال سوالات وی اقدام به حرکت ضد اخلاقی و برخورد فیزیکی نموده و با قوه قهریه تلاش نماییم تا خبرنگار را از مسیر برداریم.
هر چند دستگاه قضائی آخرین ایستگاه داوری در این زمینه است ولی باید این موضوع از دیدگاه روانشناسی واکاوی شود که ریشه این بد اخلاقیها در جامعه ما چیست و راه برون رفت از آن کدام است.
گر چه خبرنگاران همواره مدافع حقوق مردم هستند ولی در اینگونه موارد نسبت به اعاده حقوق خود بنا بر هر دلیل که شاید بیش تر آن به نجابتشان برگردد کمی کوتاهی می کنند و افکار عمومی را نسبت به این موضوع روشن نمی کنند.
به نظر می رسد ابتدا باید فرهنگ سازی مناسبی شود که جایگاه خبرنگار و خبرنگاری در جامعه تبیین و تشریح شود تا بجای پرت کردن مشت و سیلی به خبرنگار با احترام با آنان رفتار شود چرا که خبرنگاران پیشقراولان محور توسعه جامعه هستند.
از دیگر سو مدیریت عالی استان خوزستان که به حق خود پشتیبانی قوی برای خبرنگاران بوده به طوریکه شروع نشستهای شورای اداری استان را همواره با سخنرانی خبرنگاران آغاز می کند باید ضمن برخورد با اینگونه مدیران خاطی بخشنامه ای را برای این کار تدوین و به دستگاهها ابلاغ نماید.
امیدواریم جامعه خبری استان خوزستان از این پس شاهد اینگونه رفتارهای ناشایست نباشد.

انتهای پیام/ایرنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد