امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۱:۱۱ قبل از ظهر

سایز متن   /

برداشت ۲ محصول راهبردی گندم و دانه روغنی کلزا با تداوم شرایط مناسب جوی به مناطق مرکزی ، غربی و شمالی خوزستان کشیده شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان روز  با اعلام این خبر به  خبرنگار تفکر جوان بیان کرد:برداشت گندم با بهره گیری از ۲ هزار و ۵۰۰دستگاه کمباین مهاجر و بومی در چند روز اخیر ابتدا در مناطق جنوبی و جنوب شرق استان شروع شد و سپس به دیگر مناطق گرمسیری استان کشیده شده است.
خدارحم امیری زاده با بیان اینکه خشکی هوا و شرایط پایدارجوی سبب شده چند روز زودتر از موعد تعیین شده برداشت گندم و کلزا در خوزستان شروع شود افزود:پیک برداشت گندم در استان ۴۰روز و دانه روغنی کلزا ۲۰ روز است و امیدواریم روند برداشت این ۲ محصول با سرعت و دقت مناسب به گونه‌ای که کمترین افت یا دورریز را داشته باشیم انجام شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد ۱.۲میلیون تن گندم و ۱۱۷ هزار دانه روغنی کلزا در خوزستان به قیمت تضمینی یا توافقی از کشاورزان خوزستانی خریداری شود.
امیری زاده افزود: امسال برای نخستین بار کشت قراردادی کلزا در سطح ۲۶هزار هکتار انجام شد و۲ شرکت روغن کشی ماهیدشت و نوید خلیج فارس به صورت مستقیم وارد خرید دانه روغنی کلزا شدند.
وی گفت:کشت قراردادی و خرید تضمینی یا توافقی کلزا ، در سال های آینده به توسعه بیش از پیش کشت این محصول خواهد انجامید و میزان وابستگی کشور به روغن وارداتی را کاهش خواهد داد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خوزستان هم اکنون جایگاه نخست در خرید تضمینی گندم و رتبه دوم تولید و سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا را دارد.
امیری زاده با بیان اینکه بهای خرید گندم و کلزا به صورت نقدی و در کوتاه ترین زمان ممکن و پس از ثبت در سامانه انجام می‌شود افزود: بهای خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۱۰هزار ریال و گندم ۴۰هزار ریال است ولی احتمال افزایش قیمت تضمینی گندم با توجه به هزینه های بالای نهاده‌ها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه برداشت محصول راهبردی چغندرقند نیز در برخی مناطق شمالی خوزستان شروع شده ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ها و تدابیر لازم ، امسال حمل چغندر قند به کارخانه قند خارج از استان با سهولت و سرعت بیشتری انجام شود تا تاخیر در ارسال این محصول سبب کاهش عیار و کیفیت آن نشود.

براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان امسال با جهش  ۵۰درصدی تولید چغندر از ۷۹۵هزار تن پارسال به بیش از ۱.۲میلیون تن برسد که این میزان تولید ، امکان استحصال ۱۰۰هزار شکر را فراهم می‌کند.
پیش بینی شده ۵.۵میلیون تن محصولات پاییزی در خوزستان شامل گندم ، جو، کلزا ، چغندرقند ، صیفی و محصولت جالیزی و سبزی تا اوایل تیرامسال برداشت شود که این میزان برداشت به عنوان بزرگترین عملیات برداشت محصولات پاییزی در کشور محسوب می‌شود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات باغی ، زراعی ، دامی ، شیلات و عسل و عمل آوری ۱۳۸ نوع محصول به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال در جایگاه نخست کشوری ایستاده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد