امروز

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۵:۳۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

۱۸۱۳۰۶

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان: رضا قپانچی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به قطع درختان پارک ملی دز توسط متخلفین اظهار کرد: در گذشته متخلفین بیشتر از روستاییان اطراف بودند و برای امرار معاش به قطع درختان و تولید زغال دست می‌زدند اما امروزه به دلیل وجود برق و بهبود شرایط زندگی استفاده از زغال در روستاها کمتر شده است. همچنین قطع درختان در پارک ملی دز امسال به مراتب کمتر از سال‌های گذشته بوده و تنها حدود ۲۰ تا ۲۵ فقره قطع درخت برای تهیه مواد زغالی انجام شده است.

وی ادامه داد: پارک ملی دز تنها بازمانده جنگل‌های گرمسیری ایران است و دارای پوشش جنگلی بسیار غنی است. پَده، کُنار، درختچه‌های گز و سوین بیشترین گونه‌های موجود در این جنگل هستند که همگی از تصرف و تخریب انسان‌ها در امان نیستند.

رئیس پارک ملی دز بیان کرد: به جز سودجویانی که به قصد مادی دست به قطع درختان و صدمه به آنها می‌زنند، مردمی که برای تفریح به این پارک می‌آیند نیز گاه با روشن کردن آتش باعث صدمه به درختان می‌شوند. البته با موهبتی که خداوند به این جنگل‌های گرمسیری عطا کرده، پوشش جنگلی بعد از مدتی ترمیم پیدا می‌کند.

قپانچی‌پور با اشاره به گونه‌های حیات وحش جنگل‌های پارک ملی دز افزود: دُراج گونه غالب پرندگان در این پارک است. همچنین پرورش گوزن زرد ایرانی تنها در این منطقه انجام می‌شود و لاک‌پشت فراتی و رودک عسل‌خوار (نوعی گورکن) نیز از دیگر گونه‌های حیوانات در پارک ملی دز هستند.

وی با اشاره به مشکلات محیط‌بانان پارک ملی دز در برخورد با متخلفان تصریح کرد: کمبود نیروی محیط‌بان، نبود وسایل نقلیه کافی با توجه به وسعت منطقه از عمده‌ترین مشکلات موجود در تأمین امنیت در منطقه پارک ملی دز است. البته افراد علاقه‌مندی نیز وجود دارند که در صورت مشاهده تخلف با محیط‌بانان تماس می‌گیرند تا با متخلفان برخورد شود.

رئیس پارک ملی دز با بیان اینکه به دلیل وسعت زیاد منطقه محیط‌بانان پارک ملی دز باید مسافت طولانی را طی کنند تا به محل وقوع تخلف برسند، اظهار کرد: در چند نقطه حساس نیاز به ایجاد پاسگاه و افزایش نیروی محیط‌بان در پارک ملی دز وجود دارد. همچنین این پارک به جاده‌سازی در بخش‌هایی از منطقه نیاز دارد.

 

منبع:خبرگزاری ایسنا – مرکز خوزستان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد