امروز

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۳۹ بعد از ظهر

سایز متن   /

d1dlk-crop-c0-5__0-5-800x533-75

باشگاه خبرنگاران تفکر جوان:

حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی به خوبی نشان داده که در هر زمان که تندروی ها و افراط گرایی ها فرصت شدت یافتن در فضای سیاسی کشور یافته، او به عنوان مرکز عقلانیت جامعه سیاسی به میدان آمده و مانع از بسط و گسترش چنین رویکردی در جامعه آن هم در بزنگاه های حساسی چون انتخابات شده است، اما امروز این وزنه تعادل در جامعه سیاسی کشور دیگر نیست و دولتی که امروز بزرگترین حامی مقتدر خود را از دست داده می تواند در یک نگاه بدبینانه آماج حملات و هجمه های وسعت یافته تندروها به آن و دستاوردهای این دولت قرار گیرد. کارشناسان سیاسی معتقدند که بسیاری از منتقدان آیت الله هاشمی و مخالفان دولت امروز با مشاهده استقبال مردمی از تفکری اعتدالی که بانی آن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است، به خوبی دریافته اند که مردم ایران خواهان اعتدال و رویکرد مبتنی بر عقلانیت و متضاد با افراط گرایی هستند و این همانی است که مهم ترین میراث به یادگار مانده از آیت الله است. بنابراین امروز که در بزنگاه حساس سیاسی قرار داریم، نه تنها دولت روحانی بلکه شخص وی به عنوان مجری اعتدال مورد استقبال مردم قرار خواهند گرفت و این یعنی همان تلاش در جهت گرامی داشتن میراث و مکتب سیاستمدار حافظ عقلانیت و اعتدال.

        خواست و اراده هاشمی ادامه پیدا خواهد کرد

سید فرید موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می گوید، آیت الله هاشمی رفسنجانی یک سیاستمدار بی بدیل برای کشور بوده است و رویکر مبتنی بر اعتدال و میانه روی او  همواره بی همتا بوده است.

او معتقد است آیت الله هاشمی در طول حیات خود همواره نقش های مهم و کلیدی را برعهده داشته و مشی اعتدال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تأیید همگان در جامعه بوده است.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر این که راه و مشی آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره در کشور ادامه خواهد داشت، می گوید: رویکرد این سیاستمدار بزرگ به گونه ای بوده که حتی کسانی که در سال های اخیر او را مورد بی مهری قرار داده بودند، امروز از او به نیکی یاد کنند.

موسوی همچنین مصیبتی را که به دلیل رحلت آیت الله هاشمی به کشور وارد شده است، خیلی سنگین‌تر از آنی دانست که بتوان به راحتی درباره آن صحبت کرد و ادامه داد: آیت الله هاشمی همواره در دوره‌های خاص تاریخ معاصر نقش آفرین بودند. سایست ها و اقدامات او در دوران دفاع مقدس افتخارات بسیاری را نصیب کشور و مردم کرد و این برای هیچکس پوشیده نیست.

او به اقدامات و خدمات آیت الله هاشمی در دوران سازندگی اشاره کرده و می گوید:  صبر و تحمل او حتی در دورانی که مورد بی مهری قرار گرفته بود، نیز از او شخصیتی بزرگ که فقدان او به عنوان ثلمه ای سنگین به کشور در نظر گرفته شود، ساخته است.

این نماینده مجلس معتقد است، آیت الله هاشمی رفسنجانی در این سال ها امیدی  را برای مردم جامعه ایجاد کرده بود که بسیار خوشایند و البته نادر بود.

به گفته او یقیناً نام و یاد این سیاستمدار بزرگ در خاطر ملت خواهد ماند و خواست و اراده او در جامعه؛ همانا اعتدال گرایی و اعتلای کشور در پیش گرفته خواهد شد.

        مکتب هاشمی به عنوان مهم ترین میراث او حفظ خواهد شد

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی با اعتقاد بر این که آینده بدون آیت الله هاشمی رفته رفته نمایان خواهد شد، می گوید: هاشمی مرد بزرگی بود که به اسب سرکش بحران ‌ها مهار می‌زد و اکنون که کشور چنین شخصیتی را از دست داده ، همواره  باید مهم ترین میراث او که مکتب هاشمی است، حفظ شود.

او با بیان این که خردورزی سیاسی درگستره اسلامیت انقلاب، ستون فقرات مکتب آیت االه هاشمی است، ادامه می دهد: از این به بعد باید تلاش کنیم تا مکتب اعتدال و خردوزی عقلانی او را درگستره دگماتیست گرایی ‌های عوام فریبانه و تجدد نمایی ‌های عقل گریزانه حفظ نماییم.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است، آینده از مرگ آیت الله هاشمی متأثر خواهد شد و تأثیرات بعد از مرگ او نیز در جریان انقلاب اسلامی ماندگار خواهد ماند.

او ادامه می دهد: دوران پسا هاشمی در انقلاب اسلامی نه به دوران گذار از هاشمی و پیوستن به دوران دیگر، بلکه به دوران دقت بیشتر به روند انقلاب اسلامی، به معانی وتعاریفی است که در این چند دهه از انقلاب اسلامی باز تعریف شده است و البته این دوران با وفات او آغاز شده است.

به اعتقاد مطهرنیا تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی و حضور گسترده مردم نشان می دهد که مردم متعهد به انقلاب اسلامی هستند. انقلاب اسلامی انقلاب همه مردم ایران از تمام طبقات گوناگون بود. امروز اگر بخواهیم وحدت را حفظ کنیم، باید اصول وارزش‌های انقلابی را بازیابیم. آیت الله هاشمی با تمام فراز و نشیب‌های زندگی خود بر این محور اساسی انقلاب استوار ماند. صداقت به خرج داد، با صراحت سخن گفت، با صلابت بر روی سخن خود ایستاد و بسیار صبورانه با رویکرد اعتدالی خود  از اصول و ارزش‌های انقلابی پاسداری کرد.

دو روایت از نبودن هاشمی در فضای سیاسی

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید همان طور که پیش تر اشاره کردم، رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیتی که نقطه کانونی عقلانیت در جامعه سیاسی ما بوده، می تواند منجر به دو اتفاق مثبت و منفی در فضای فقدان او شود.

به نظر او اتفاق خوب و مثبت این است که حتی افرادی که در زمان حیات این سیاستمدار بزرگ با او به مخالفت می پرداختند و به عبارتی با او خوب نبودند احساس نگرانی از تغییر وزنه در شرایط فعلی می کنند و با نوعی ترس از آینده خود به سمت اعتدال بیشتر رهسپار خواهند شد.

ظریفیان با بیان این که فقدان هاشمی به عنوان یک ضایعه ملی می تواند برای کسانی که با او مشکل داشتند و نگاهشان غلط بود، نوعی تنبه باشد تا نگاه خود را اصلاح کنند.

این فعال سیاسی در توضیح اتفاق منفی نیز می گوید، وقتی توازن در شرایط فعلی جامعه سایسی به هم بخورد می توان در نگاهی گمان کرد که جریان افراطی به سمت نهادینه کردن اندیشه و عملش پیش می رود و نکته مهم و نگران کننده این است که دیگر در این شرایط افرادی مثل آیت هاشمی حضور ندارند تا به میدان بیایند و میانه داری کنند .

به گفته این استاد دانشگاه هاشمی رفسنجانی یک مصلحت گرا وعمل گرای تجربه شده بود که جامعه به امثال او نیاز دارد و فقدان شخصیتی همچون آیت الله می تواند نگرانی ها را در آینده تشدید کند.

ظریفیان معتقد است، نقش آیت الله هاشمی در توازن اعتدالی ایران بی نظیر بوده است و فقدان او  م ی‌تواند آسیب های جدی را به دنبال داشته باشد.

او می گوید، وجود نمادین هاشمی رفسنجانی در مشی اعتدالی می تواند به عقلانیت و اعتدال بیشتر کمک کند، چرا که در نبود او اندیشه و مکتیب بازمانده از هاشمی ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/نوآوران

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد