امروز

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۰۹:۳۳ قبل از ظهر

سایز متن   /

۱۴۳۷۷۹۵۳۱۵-۱۷۰kurdtoday

اجرای قانون و حمایت و مراقبت نسبت به احترام ، تکریم و تعظیم ارزش ها و هنجارهای اجتماعی ، فرهنگی و دینی از جمله وظایف اصلی و قانونی دولت در نظام جمهوری اسلامی است.هجوم و حمله مانکن های متحرک و ثابت در خیابانهای کلانشهرها و یا پشت ویترین مغازه ها به صورت وقیحانه و گستاخانه ای در حال تکثیر و زاد و ولد است.

متاسفانه اجرا و یا حمایت از یکی از اصل های شرعی و دینی جامعه اسلامی که همان امر به معروف و نهی از منکر است نه تنها صورت نمی گیرد بلکه حتی نسبت به کسانی که چنین اقدامی را بر اساس دستور خداوند متعال و حسب وظیفه شرعی و دینی و متابعت از امام حسین علیه السلام که منادی و شهید راه امر به معروف و نهی از منکر است، انجام می دهند؛ هجمه نیز می کنند! سیر تکامل و پیشرفت شکل ظاهری مانکن های پشت ویترین مغازه ها و نیز تمدد فساد و مانکنیزم و برهنگی توسط این سربازان و ستون پنجم‌های نفوذی جنگ نرم دشمن در جامعه و همچنین وظایف متولیان و راه‌های مقابله با این مروجان فساد و برهنگی را در بوته نقد و نظر کارشناسان و مسئولان ذی مدخل در این گستره گذاشته‌ایم. آنچه در ادامه می خوانید مشروح این نقد و نظر است.

دکترعباس همتی، جامعه شناس و رفتار شناس درباره سیرپیشرفت، تکامل و جای گرفتن مانکن‌ها در ویترین مغازه‌ها می گوید: یکی از عوارض تغییر سبک زندگی انحراف بسیاری از نمادهای فرهنگی و اجتماعی از معیارها و ضوابط اخلاقی می باشد. تمام این ناهنجاری‌ها ناشی از تغییر سبک زندگی از نمونه اسلامی – ایرانی به غربی و تحت تأثیر شبکه های ماهواره ای و فضاهای سایبری می باشد.هفت سال پیش وقتی اولین مانکن ها با ظاهر نامناسب در ویترین مغازه ها دیده شد ، همان زمان بنده طی مصاحبه‌ای با رسانه ها اعلام کردم که «صدای گام بی حیایی که آهسته آهسته وارد فضای بازار پوشاک می شود، به گوش می‌رسد» برای اینکه زشتی یک رفتار ضد فرهنگی در جامعه از بین برود و از یک ناهنجاری قبح‌زدایی گردد ابتدا بایستی نمادهای آن در جامعه به طرق مختلف عرضه گردد تا چشم مردم و آحاد جامعه به آنها عادت کند.

مانکن‌های جاندار و بی‌جان!

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه امروزه ما در جامعه مان با دو نوع از مانکن‌ها مواجه هستیم؛مانکن‌های جان دار و مانکن‌های بی جان! ، در ادامه می افزاید: مانکن های جاندار با گرفتن دستور از مراکز فرهنگی خارج از کشور و تحت تاثیر برنامه های ماهواره ای و همچنین تحت تاثیر افکار فمنیسیتی گردانندگان مراکز ضد اسلامی‌، دینی و فرهنگی می باشند. این مانکن ها در خیابان ها با ظاهر و آرایشی غیر متعارف و با پوشاک بسیار زننده حرکت می کنند و متاسفانه برخی از دختران و زنان جامعه نیز از سر نا آگاهی از پشت پرده اصلی چنین تحرکاتی ، از این مانکن ها تقلید می کنند.

اما برخی دیگر از بانوان و دختران جامعه ما که با هوشیاری مسائل اجتماعی و فرهنگی روز جامعه را پیگیری و رصد می کنند متوجه هستند که این مانکن های جاندار عوامل و آلت دستهای ضد فرهنگی برای تحقق اهداف تهاجم فرهنگی در جنگ نرم و در دستان مدیران چنین تحرکاتی هستند.برنامه های فمنیستی که توسط شبکه های ماهواره‌ای تبلیغ می شود در ظاهر با هدف و نیت رسانیدن زنان به جایگاه و حقوق اجتماعی شان هستند اما در باطن با هدف پوشاندن تنه تنومند فرهنگ اسلامی حرکت و برنامه ریزی می کنند و متاسفانه بسیاری از نهادهای فرهنگی و متولی و صاحب مسئولیت جامعه ما هنوز در خواب غفلت به سر می برند.

گروه دیگری از مانکن ها ، مانکن های بی جان هستند که عمدتا در دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشورمان و در ویترین مغازه ها قرار گرفتند. در آن زمان ابتدا مانکن ها به صورت نیم تنه و با پایه های فلزی و البته بدون سر بودند. رفته رفته این موجودات گویی به دست مجسمه سازان ماهر و هدفمندی سیر تکامل وپیشرفت را پشت سر گذاشتند. کم کم قسمتی از پایین تنه آنها و سپس سری بر پیکر این مانکن ها گذاشته شد. بعد آرام آرام جنسیت این مانکن‌ها بر اساس تغییرات ظاهری بدن انسان ها تعیین و ساخته شدند و لباسهایی با ظاهری نا مناسب و زننده بر تن آنها پوشانده شد.

حرکت خزنده مانکن‌ها

دکترعباس همتی همچنین خاطر نشان می کند: امروز دیگر دست اندرکاران این حرکت خزنده به مراحل بالاتری از شبیه سازی آنها بر اساس انسان‌ها رسیده‌اند، یعنی اجزای صورت مانکن های زن با آرایش های غیر متعارف و بسیار شدید رنگ آمیزی گردیده است و لباسهای چسبان و تنگ یا اصطلاحا اندامی بر تن آنها پوشانیده شده است!

از منظر جامعه شناسی و رفتار شناسی یک جوان و نوجوان به دلیل شرایط رسیدن به بلوغ می تواند حتی با دیدن یک مانکن یا یک عکس و تصویر بی جان تحریک شده و به تبع آن دچار انحراف اخلاقی و رفتاری گردد. شاید عده ای از کارشناسان شبه روشنفکر و تحت تاثیر و مرعوب فرهنگ غربی این سخنان را به سخره گرفته و آن را مورد هجمه قرار داده و بگویند شما فرزندان خود را درست تربیت کنید و نگران مانکن های زنده و بی جان نباشید و غصه آنها را نخورید! اینکه خانواده ها بایستی به فکر تعلیم و تربیت فرزندان خود باشند البته حرف درست و منطقی است؛ نهادهای آموزشی مثل مدارس نیز می بایستی که به عنوان تکمیل کننده و مکمل نقش تربیتی خانواده ها باشند.

وی افزود: اما نکته اینجاست که همین نوجوانان و جوانان که در آستانه بلوغ هستند حتی با بوی عطر یا روسری زنانه امکان تحریک شدن را دارند. البته این مبحث یک موضوع اثبات شده و علمی است که تنها مختص به جامعه و کشور ما نبوده و نیست. چه اینکه بسیاری از افراد «پدوفیل» یعنی کسانی که با لباس های زنانه تحریک جنسی و ارضا می شوند، تعداد و آمارشان در خارج از کشور و مشخصا در کشورهای غربی و اروپایی بسیار بیشتر از کشور ما می باشد. بنابراین ملاحظه می شود که تحریک جنسی افراد جامعه از خیابانها و مغازه ها به بهانه های نمایش لباس بر تن مانکن ها آغاز شده است.

مانکن‌های بی‌جان تکمیل کننده مأموریت جاندار‌ها!

این جامعه شناس همچنین می گوید: «مانکنیزم» به عنوان فرهنگ فاسد تبلیغ پوشاک در جامعه ما به نوعی تکمیل کننده مأموریت مانکن های زنده را بر عهده داشته و در حال پیمودن سیرتکاملی آنها می باشد. ضعف هوشیاری و کم کاری و فقدان مسئولیت پذیری در برخی از نهادها و دستگاه‌های مسئول باعث شده است تا برخی از فروشندگان و بوتیک های فروش لباس های زنانه به هر شکل وترتیبی که دلشان میخواهد و به نظرشان ممکن است تامین کننده اهداف و اغراض مالی شان باشد، مانکن ها را آماده کرده و با پوشاندن انواع لباس‌های زننده و چسبان آنها را در معرض دید عموم قرار می دهند.

 

دکتر عباس همتی درباره بهترین راهکارهای مقابله با چنین پدیده زشت و زننده ای می گوید: در کنار آموزش های تربیتی در کنار خانواده و آموزش و پروش ، رسانه و نهادهای فرهنگی باید هوشیاری و سطح دانش لازم در زمینه های مختلف جوانان و نوجوانان را افزایش بدهند. از سوی دیگر لازم است که سازمانها و نهادهای دارای مسئولیت در مقابله با چنین پدیده هایی، جلوی اینگونه تحرکات و اتفاقات هدفمند و برنامه ریزی شده جهت به انحراف کشاندن مردم جامعه اسلامی مان را به صورت جدی و محکم بگیرند.

 گفتگو از علی لطیفی / شبکه خبری تفکر جوان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد