امروز

سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۲۲:۲۳ بعد از ظهر

سایز متن   /

دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه یکشنبه در گفت وگوی ویژه خبری در صدا و سیمای خوزستان اظهار داشت: این بررسی نشان می‌دهد علت ابتلای ۱۸ درصد موارد، تماس‌های شغلی، ۹ درصد ترددهای مکرر بیرون از خانه، هفت درصد شرکت در آیین‌های عروسی و عزا، هفت درصد مسافرت‌های درون استانی و پنج درصد نیز کارکنان بهداشت و درمان بوده اند.

وی در خصوص عوامل موثر در بروز موارد کرونا در۲ ماه اخیر گفت: برگزاری آیین‌های ترحیم و عزاداری، برپایی جمع‌های خانوادگی، تراکم بالای جمعیت در برخی بازارهای محلی و فروشگاهه‌ای ارزان فروشی، ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان و بانکها و سازمان ها از جمله این موارد است.

ابول نژادیان ادامه داد: برخی از این دفاتر پلمب شد و کمیته امنیتی انتظامی خوزستان با مدیران دستگاه‌های خاطی برخورد می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازگفت: خوزستان مانند ۲۶ استان دیگر کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و مسجدسلیمان در ردیف ۴۳ شهر فوق بحرانی کشور است.

وی در خصوص تفکیک جنسی و سنی بیماری کرونا بیان کرد: ۵۳ درصد موارد ابتلا مرد و ۴۳ درصد زن و ۳۸ درصد مبتلایان در رده سنی ۳۰ تا ۴۴ سال یعنی قشر فعال جامعه هستند.

۷۶ درصد مبتلایان به کرونا بیماری زمینه ای نداشتند

ابول نژادیان اضافه کرد: ۷۶ درصد مبتلایان به بیماری کرونا بیماری زمینه‌ای نداشتند، ۱۲ درصد در مناطق روستایی و ۱۸ درصد شهری گزارش شده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز از ابتدای بروز بیماری کرونا تا کنون رامشیر بیشترین تعداد بروز بیماری را نسبت به جمعیت داشت و مسجد سلیمان در یک هفته اخیر در ردیف فوق بحرانی قرار گرفته که به علت ورود عشایر کوچ نشین از چهار محال و بختیاری و اصفهان در اطراف مسجدسلیمان بوده است.

مسجد سلیمان تعطیل شد

وی اعلام کرد: از امروز دوشنبه به مدت یک هفته در مسجدسلیمان محدودیت‌هایی شامل تعطیلی بازارها و ادارات و برخی مشاغل اعمال می‌شود و هر شهر دیگری در خوزستان جزء شهرهای فوق بحرانی قرار گرفت بلافاصله محدودیت اعمال خواهد شد.

ابول نژادیان در خصوص وضعیت موارد فوتی در خوزستان توضیح داد: ۶۱ درصد موارد فوتی در خوزستان مرد و ۳۹ درصد زن، میانگین سنی افراد فوتی ۶۶.۸ سال و بیشترین میزان فوت در رده سنی ۶۰ تا ۷۴ سال گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: میانگین سنی در موارد فوتی از از ابتدای مهر تا کنون ۶۵.۳ سال اعلام شده است و در ۲ ماه اخیر میانگین سنی ۲ سال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: ۷۵ درصد افراد فوتی بیماری زمینه ای داشتند ، ۹ درصد بدون بیماری و بالای ۶۰ سال و ۱۶ درصد بدون بیماری زمینه ای و زیر ۶۰ سال گزارش شده است.

ابول نژادیان در خصوص تعداد بستری های روز یکشنبه بیان کرد: ۸۰ نفر در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که ۵۸ نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ۱۲ نفر دانشکده علوم پزشکی آبادان، ۶ نفر بهبهان، سه نفر دزفول و یک نفر در شوشتر هستند و تعداد فوتی‌ها ۱۲ نفر اعلام شده است.

۲۸ درصد افراد فوت شده کرونا، مبتلا به فشار خون بودند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازاضافه کرد: ۲۸ درصد افراد فوت شده مبتلا به فشار خون، ۲۸ درصد دیابت، ۲۷ درصد قلبی، عروقی، هفت درصد بیماری‌های کلیوی و ۶ درصد ریوی بوده اند.

وی در خصوص بیشترین مناطق درگیری کرونا در اهواز گفت: ۵۰ درصد موارد مثبت کووید ۱۹ در شرق اهواز مربوط به مناطق باهنر، کوروش، زیتون کارمندی، سپیدار و آخرآسفالت و فاز ۲ پاداد، پاداد شهر چهار راه زند، شریعتی، مهدیس و در غرب اهواز، گلستان، کیانپارس، پردیس، کیانشهر، کمپلو غربی، بهارستان، کیان آباد ، کوی علوی، کمپلو شمالی و خشایار گزارش شده است.

۸۵ درصد تخت های ویژه کرونایی اشغال است

ابول نژادیان ادامه داد: یک هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی عادی در خوزستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده که ۵۰ درصد آنها اشغال است و از ۳۷۰ تخت ویژه نیز ۸۰ تا ۸۵ درصد اشغال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: اگر موارد بروز بیماری کرونا کاهش پیدا نکند با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم شد.

مرکز تخصصی کووید ۱۹ راه اندازی می‌شود

وی اظهار داشت: از هفته گذشته مرکز تخصصی کووید ۱۹ در حال راه اندازی است که پزشکان متخصص عفونی و داخلی برای ویزیت مردم حضور دارند تا نیاز مردم برای حضور به بیمارستان‌ها کاهش یابد.

۶ تا ۱۲ هفته آینده پرخطرترین زمان بروز کرونا است

ابول نژادیان گفت: بر اساس بررسی دانشگاه‌های معتبر دنیا ۶ تا ۱۲ هفته آینده پرخطرترین زمان بروز کرونا است چون پیک آنفلوآنزا در آبان ماه شکل می‌گیرد یعنی یک و نیم و تا سه ماه آینده پرخطرترین زمان برای ابتلای همزمان کرونا و انفلوآنزا است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: این واکسن در مرحله اول برای ۲۰ هزار کادر درمانی در خوزستان، ۲۱ هزار زن باردار، هشت هزار و ۷۰۰ بیمار خاص، سرای سالمندان، مراکزنگهداری از معلولین ذهنی، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد به صورت رایگان تزریق می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر میزان بیشتری واکسن وارد کشور و خوزستان شد در اختیار داروخانه ها قرار می‌گیرد تا مردم استفاده کنند و افرادی که بدون بیماری زمینه ای و سالم هستند نیاز به تزریق واکسن ندارند.

ابول نژادیان افزود: در حال حاضر ۲۴۰ هزار سفیر سلامت در خوزستان فعال هستند که وظیفه آگاهی رسانی به مردم را به عهده دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۸۰ درصد مردم همراه ما هستند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می کنند اما نقطه آسیب ما ۲۰ درصد جامعه هستند که رعایت نمی‌کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد