امروز

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۰:۲۰ قبل از ظهر

سایز متن   /

بیمه سلامت

ا

به گزارش ایسنا، دکتر کوروش فرزین در همایش بیمه سلامت که امروز شنبه (۱۱ آبان‌ماه) به مناسبت هفته بیمه سلامت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در کل کشور حدود ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سازمان بیمه سلامت هستند که ۲۰ میلیون نفر از این تعداد، بیمه‌شدگان صندوق روستایی و ۱۰ میلیون نفر دیگر بیمه شده صندوق بیمه همگانی هستند. بنابراین ۳۰ میلیون نفر از افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت بدون پرداخت حق سرانه و هیچ گونه مشارکتی در پرداخت حق سرانه، از خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان بهره‌مند هستند.

وی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت در بحث بیمه درمان رایگان، مشکلی وجود داشت. در قانون پنجم و ششم توسعه قانونی مبنی بر هدفمند کردن یارانه سلامت بر دوش ما گذاشته شد. کسانی که می‌خواهند از یارانه دولت در حوزه سلامت استفاده کنند باید بر اساس ارزیابی وسع بررسی شده و از این طریق، این کار انجام شود؛ این اقدام به آیین‌نامه اجرایی ارزیابی وسع منوط شد که متاسفانه در سه سال گذشته توسط هیات دولت تصویب نشد. خوشبختانه در شهریورماه امسال آیین‌نامه اجرایی ارزیابی وسع در هیات دولت مصوب شد و امیدواریم از ۱۳ آبان‌ماه طرح ارزیابی وسع اجرا شود تا افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند بتوانند از مواهب این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: سازمان بیمه سلامت بر خلاف سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، هیچ مرکز ارائه خدمت وابسته ندارد و تنها از مراکز طرف قرارداد، خرید خدمت می‌کند. در سراسر کشور، عمده‌ترین ارائه دهنده خدمات بیمه سلامت مراکز دانشگاهی هستند و اگر به نوعی مشکلی در ارائه خدمت به بیمه‌شدگان سلامت وجود داشته باشد، در بازدیدهای درمانی رصد و موضوع از طریق وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌شود.

فرزین بیان کرد: تقریبا در تمامی استان‌های کشور بیش از ۹۵ درصد پزشکان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

وی ادامه داد: باید توجه شود که طبق قانون بودجه سال ۹۸ کسانی که بیمه رایگان دارند نمی‌توانند به بخش خصوصی طرف قرارداد مراجعه کنند. بنابراین اگر کسی دفترچه بیمه همگانی دارد و به بخش خصوصی طرف قرارداد مراجعه کند امکان ارائه خدمت به وی وجود ندارد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: هیچ اجباری در قانون برای اینکه مراکز، موظف به انعقاد قرارداد با بیمه سلامت باشند وجود ندارد بنابراین اگر مرکزی با بیمه سلامت قرارداد نداشته باشد، ما اهرمی برای اعمال فشار نداریم.

وی در خصوص پایین بودن سرانه بیمه سلامت خوزستان، گفت: در مناطقی که سبد خانوار مردم هزینه بالایی دارد، عمدتا مردم خدمت را دریافت نمی‌کنند. تا سال ۹۶ پرداخت سرانه بر اساس عملکرد بود، یعنی هر چه یک استان هزینه کند سازمان هزینه‌ را پرداخت می‌کند. اکنون نیز پرداخت‌ها به صورت عملکردی است و اگر سرانه خوزستان پایین باشد یکی از دلایل آن این است که در استان‌های محروم به دلیل پر هزینه بودن خدمات، مردم توان مراجعه و دسترسی به خدمات را ندارند. هزینه‌های درمانی حتی در نوع بیمه‌ای بالا است و برخی از مردم امکان دسترسی به آن را ندارند بنابراین در این شرایط سرانه استان پایین خواهد بود.

فرزین با بیان اینکه هوشمندسازی بزرگترین پروژه بیمه سلامت است، گفت: پروژه‌های مختلفی در بحث هوشمندسازی خدمات از جمله استحقاق‌سنجی و نسخه‌نویسی الکترونیکی در دست اجرا است تا بتوانیم از هزینه‌های القایی جلوگیری و منابع را برای خدمات بهتر هزینه کنیم. تا پایان سال باید همه مراکز ارائه‌دهنده خدمت تحت پوشش پروژه استحقاق‌سنجی قرار بگیرند و از ابتدای سال ۹۹ حتی اعتبار دفترچه‌ها حذف می‌شود و بر اساس استحقاق‌سنجی به بیماران خدمات ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد