امروز

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۳:۱۷ بعد از ظهر

سایز متن   /

رضابهداروند-کارشناس روابط عمومی

در همه جای دنیا تغییرات طبیعی اعم از سیل، طوفان، فوران آتشفشان، زمین لرزه های ویرانگر، و… رخ می دهد که موجب از بین رفتن زیستگاه ها ، حیوانات و حتی انسان ها می شوند.

همانطور که می دانید و از نامش مشخص است تغییرات طبیعی یعنی، زمین بصورت هوشمندانه ای دست به تغییراتی می زند که کنترل آن از عهده انسان خارج است و در این میان  موارد فوق الذکر  دست خوش این تغییرات می شوند.

سیل که یکی از این تغییرات طبیعی می باشد در خوزستان به وقوع پیوست و مردم را دچار مشکلاتی از جمله تخریب کلیه خانه های مسکونی در مسیر سیلاب،و از بین رفتن  مزارع کشاورزی و دامها شد، و همچنین خساراتی جبران ناپذیر و تاثیرات منفی روحی و روانی حاصله از این ویرانی ها که تا سالها رد پای آن در زندگی آنها باقی خواهد ماند برجای گذاشت.

سوالی که مطرح می شود این است ، آیا سیل اخیر در خوزستان تغییری طبیعی بوده یا بلای سوء مدیریتی بوده است؟

می توان به این سوال دو بخشی اینگونه پاسخ داد، که در هر صورت این اتفاق رخ می داد اما با حجم بسیار کم و میزان تخریب کنندگی اندک به طوری که با هدایت درست مسیر سیل می شد از این اتفاقات جلو گیری کرد.

در پاسخ به بخش دوم سوال باید گفت که قطعا خطای انسانی و یا همان سوء مدیریت در کنترل این اتفاق نقش به سزایی داشته و اگر به موقع و با بررسی های کارشناسی میزان بارشها در بالادست و مقدار آب ورودی به سدها اقدامات لازم در رهاسازی به موقع آب صورت می گرفت اکنون در این شرایط بحرانی قرار نمی گرفتیم.

مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که در پایین دست با لایروبی نکردن رودها که مسیر اصلی سیل بودند موجب بروز این بحران شد، رودی مثل کارون که سالهاست به فراموشی سپرده شده و هربار با وعده ای در رابطه با لایروبی کردن آن مواجه می شویم و در نهایت آن وعده در همان حد به قوت خود باقی می ماند و مورد بعدی اینکه صدور مجوزهای غیرقانونی و ساخت و سازهای بی رویه و تجاوز به حریم رود بیشترین سهم در به وقوع پیوستن سیل در خوزستان را دارند.

حال باید منتظر ماند و دید که این تلنگر برای هوشیاری مسئولین کافیست و یا باید همه را آب ببرد تا مسئولین و مدیران به فکر راه حل و چاره ای باشند هرچند که راه حل واضح است و نیاز به عملی کردن آن دارد تا کمی از پیامدهای این تغییرات طبیعی کاسته شود.

//انتهای متن//

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد